Jump to content

Cat 3116 - Erfaring?

Havlengt

Recommended Posts

"CAT bruker mer enn VP", det er det mange sier. En bekjent har flere anleggmaskiner (hjullastere, dumpere...) og hevder det samme. Har har begge deler og har lang "fartstid".

Nå går vel også CAT for å være veldig solide motorer, og hvor mye mer drivstoff bruker de egentlig?

REM har vel etter det jeg kan huske også skrevet noe om at VP er å foretrekke fremfor CAT. Kunne jo vært greit med noen kvalifiserte synspunkter på dette, gjerne med holdbare argumenter.

Bedre serviceapparat og enklere å rimlige deler f.eks ???

Er VP og CAT kvalitetsmessig like bra, like solide, like liten feilfrekvens??

Serviceapparatet er greit langs Norskekysten. Pon Power har forhandlere / serviceverksted stort sett i alle store havner i Norge. Prisene på deler er det ikke så mye å si på, de svinger med dollarkursen.. :)

Når det gjelder Cat 3116 var vel ikke Caterpillars beste motor da den kom, etter min mening. Dårlige topper, kranglete injektorer, og blokker som lekker og ruster.

Og du trenger en egen mekaniker som kan Cat til alt som handler om injektorer/innsprøtning, dette er håndverk, og krever spesialverktøy.

Personlig går jeg store svinger rundt alle dieselmotorer som er laget i USA, så jeg er vel litt farget i min mening her. :)

-----

Livet er for kort til å skru på motorer laget av folk som egentlig ikke bryr seg.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Har vært borti en del Cat som generatorsett, og de har nå sine fordeler og ulemper som alle andre. Syns de har en tendens til å ryke mye etterhvert som gangtimene drar på seg, og så har de som regel noe hardere gange enn en del andre. Og så går det helst i tommer på alt, og det er litt bale å forholde seg til... Men etter min erfaring som regel solide motorer, men tendenser til å være litt tungvinte å skru på.

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...