Havlengt Startet 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2012 Blandt aktuelle kjøpsobjekt er det båtar med desse motorane installert. Er det folk på båtplassen som kjenner desse og vil dela sine erfaringar? Tenkjer spesielt på driftssikkerhet, drivstofforbruk, og spesielle svakheter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Jeg mener at drivstofforbruket varierer med helt andre ting enn motormerke. Har studert spesifikasjoner mellom motorer av ulikt merke, alder og størrelse og ser at forbruket er tilnærmet likt pr hk/t. Har ellers ingen kjennskap til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 "CAT bruker mer enn VP", det er det mange sier. En bekjent har flere anleggmaskiner (hjullastere, dumpere...) og hevder det samme. Har har begge deler og har lang "fartstid". Nå går vel også CAT for å være veldig solide motorer, og hvor mye mer drivstoff bruker de egentlig? REM har vel etter det jeg kan huske også skrevet noe om at VP er å foretrekke fremfor CAT. Kunne jo vært greit med noen kvalifiserte synspunkter på dette, gjerne med holdbare argumenter. Bedre serviceapparat og enklere å rimlige deler f.eks ??? Er VP og CAT kvalitetsmessig like bra, like solide, like liten feilfrekvens?? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Korleis er det med deleprisar og forhandlarnett for Cat? Dei har jo ein eigen marinedivisjon, men det er kanskje begrensa til yrkesfartøy? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Ingen som kjenner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Serviceapparatet er greit langs Norskekysten. Pon Power har forhandlere / serviceverksted stort sett i alle store havner i Norge. Prisene på deler er det ikke så mye å si på, de svinger med dollarkursen.. :) Når det gjelder Cat 3116 var vel ikke Caterpillars beste motor da den kom, etter min mening. Dårlige topper, kranglete injektorer, og blokker som lekker og ruster. Og du trenger en egen mekaniker som kan Cat til alt som handler om injektorer/innsprøtning, dette er håndverk, og krever spesialverktøy. Personlig går jeg store svinger rundt alle dieselmotorer som er laget i USA, så jeg er vel litt farget i min mening her. :) ----- Livet er for kort til å skru på motorer laget av folk som egentlig ikke bryr seg. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Pjolter Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 X Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Lundeshipping Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Har vært borti en del Cat som generatorsett, og de har nå sine fordeler og ulemper som alle andre. Syns de har en tendens til å ryke mye etterhvert som gangtimene drar på seg, og så har de som regel noe hardere gange enn en del andre. Og så går det helst i tommer på alt, og det er litt bale å forholde seg til... Men etter min erfaring som regel solide motorer, men tendenser til å være litt tungvinte å skru på. Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Havlengt Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Takk for gode svar, er nok ikkje overraska over tilbakemeldingane her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.