Jump to content

En god grunn for å ha AIS

borghans

Recommended Posts

Dersom jeg noensinne skulle finne på og legge meg til med båten min for å pilke pale (måtte gudene forby) midt i skipsleia og sikt på et par meter, så hadde jeg iallefall aldrig turt å stå frem med bilde og navn i avisa.....

Minnes et oppslag i BA for mange år siden hvor man skrev om et sandfartøy som nesten "pløyde ned" en skoleklasse på fisketur med læreren sin. Det kom senere frem at de lå midt i en trang lei. Sef uten noe form for lys/lanterner midt på mørkeste natten. Disse opplysningene anså "journalisten" i BA for å være av mindre viktighet !

Det som forundrer meg i dene saken er hvorfor ikke hurtigruten ikke så denne på radar ..jeg ser fugler og blåser på havet og hurtigruten har bedre radare en det jeg har ...kan det være klandreverdig at de justerer ned følsomheten for å slippe unna litt "støy" i radarbildet ...den sjarken burde absolutt vært fullt synlig på radaren deres ..

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Jeg kom inn leia til Farsund i dag, da jeg med et så 2 båter inne på plotter skjermen min. Jeg speidet, men så i begynnelsen ikke noe. Klikket på de, 24 fot ???? De lå rett foran meg, langs land , bare et par mil unna. Og til min store forundring var det to åpne fritidsfiskebåter på 24 fot. Så ut til å være utleie båter,sansynligvis med Tyskere ombord i. Var jo litt stilig, og ville være lett å finne de igjen,og det er nok tanken fra utleier... Men, hva om alle fritidsbåter skulle seile rundt med AIS sender ???? det hadde blitt mange blå båter på skjermene da, sansynligvis i meste laget. Og i værste fall hadde misjonen AIS egentlig har, forsvunnet med et slikt kaos på skjermene. Jeg har bare mottaker, og er fornøyd med det...

Om ALLE har AIS-sender, blir det det reneste kaos å følge med på.

De av oss som da velger kun å ha mottaker, vil da også brått bli beskyldt for å være en fare for resten av flåten da vi ikke er synlig på en eller annen LCD-skjerm. hmmm... selv om vi selvfølgelig ville vært synlige om man kikket ut av vinduet eller over sjampisglasset når det er klarvær.

AIS-mottager derimot, virker som et fornuftig valg om man har det med å legge bi midt i skipsleia i utide og tide. Da ser man jo at det kommer noen hundre eller tusen bruttotonn mot seg og kan velge å flytte seg et par hundre meter.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

etter min tjeneste i marinen fikk jeg inntrykk i av at enkelte sjarkeiere ikke bryr seg så mye om staten myndighetene eller regelverk. skitprat og jabbing på kanal 16 osv. En gang vi hadde skarp skyteøvelse var det en sjark som lå midt i skytefeltet. Jeg gikk ut for å snakke med han.. Det eneste jeg fikk tilbake var en enorm kjeftskur og han hadde ikke tenkt å flytte seg nei! Høyeste befeal måtte ut å snakke med han.. små båter mellom 20-40 fot er ikke bestandig så lett å se på radar! Dem var trosalt 3 på broa og hadde økt beredskapen! Om sjarken hadde hatt AIS ville han jo uansett ikke kunnet fulgt med på dette til en hver tid mens han fisker! Hadde jeg vært kystfisker ville jeg i hvertfal sørget for å ha en sikkelig radarreflektor!

Den sjarken der så ikke ut som om den var i super stand, så han tjener vel mest på å kondemnere den ja!

I Trondheimsleia opplever jeg ofta at utleiebåter og fiskeglade ligger midt i leia å fisker.. Ikke noe problem for meg, men nyttetrafikken er kansje ikke like begeistret

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg ser ikke helt at det kan argumenteres for at det hadde vært fullstendig kaos hvis alle båter var utstyrt med AIS...

AIS er et fantastisk hjelpemiddel for tidlig å identifisere båter fremover i leden, og finne ut kurs og fart på. Det gir også muligheten til å se MMSI nummer og navn, slik at de kan kalles opp for å forsikre seg om at begge fartøy har oppfattet situasjonen, og at nestenulykker og ulykker kan forhindres.

Hvis det er en klynge med AIS targets foran deg, så er det fordi det faktisk er en klynge med båter der også... Ulykken hadde sannsynligvis vært ungått hvis sjarken hadde AIS transponder fordi den da ville dukket opp på både radar og plotter.

Mvh
Simon

Min mening er at om 90% av fritidsflåten har AIS, vil andelen av skippere som velger å kun stirre på skjermen for å navigere øke.

De siste 10%'ene blir da nesten skyldige om de blir rent i senk.

Nå har alle plottere og andelen skippere som kan navigere etter papirkart (eller overhode her papirkart), blir stadig mindre.

AIS mottaker kan varsle om store og/eller raske båter som kan komme til å krysse min kurs. Seiler jeg i indre Oslofjord og får skjermen full av 5-600 targets, drukner man i info.

Visuell årvåkenhet underveis, bør ikke helt eller delvis erstattes med nok en elektronisk dubbeditt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det som forundrer meg i dene saken er hvorfor ikke hurtigruten ikke så denne på radar ..jeg ser fugler og blåser på havet og hurtigruten har bedre radare en det jeg har ...kan det være klandreverdig at de justerer ned følsomheten for å slippe unna litt "støy" i radarbildet ...den sjarken burde absolutt vært fullt synlig på radaren deres ..

Jeg var på omvisning på brua på nettopp Wichard With en stormfull novemberkveld på lopphavet for noen år siden, og vi fikk da se på radaren. Jeg spurte da hvorfor den var så skurrete, om de ikke kunne skru på 'squelchen' og fikk til svar at joda, det gikk ann, men støyen var fra bølger (det var storm som sagt), og stilte de vekk bølgene, stilte de også vekk de minste fiskebåtene, så det kunne de ikke gjøre. At følsomheten er stilt ned stiller jeg meg derfor tvilsom til !!

Det jeg undres over : Mange VHF'er i dag har innebygget AIS motaker, men ingen (som jeg har sett) har innebygget AIS Sender. Hvorfor ikke ? Sendes ikke AIS data uansett over VHF antenne/frekvensene ? Måtte i så fall vært en naturlig integrering å gjøre ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ulykken hadde sannsynligvis vært ungått hvis sjarken hadde AIS transponder fordi den da ville dukket opp på både radar og plotter.

Lystbåter har overdrevent tro på at handelsfartøy ser dem på AIS. De fleste lystbåter/småbåter har AIS B. Mange radarsystemer er satt opp for å ikke vise AIS B mål. Det vet jeg gjelder/gjalt noen av hurtigrutene. Selv om AIS er påbudt på mange skip er det ikke nødvendigvis integrert til radar og plotter.

Ravddo: det har vært flere diskusjoner her på BP om hvorvidt klasse B signaler vises ombord hos nyttetrafikken, konklusjonen er at selv om at noen få kan ha utstyr som kan innstilles slik, så er det det all grunn til å tro at de fleste faktisk viser klasse B signaler.

RSL: følger ikke resonnementet ditt, det ville jo bety at dersom alle vises på radar så ville ikke det være behov for utkikk. Så da burde man ikke ha f.eks radarreflektor ombord.

Min spådom er at det blir en enorm økning i antall klasse B sendere i årene som kommer, og at det vil medføre tilsvarende forbedring i måten slik info nyttiggjøres ombord. Jeg har hatt sender i 5 sesonger, og har sett en kjempestor økning i løpet av den tiden. Under Færderen sist var det tett med signaler rundt oss, uten at det gjorde det noe vanskeligere å følge med på plotteren.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...