GeirKS Startet 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2005 Hei, jeg skal bytte RB-giret mitt til et annet RB-gir. Er det noe spesielt å tenke på bortsett fra å skru det over? Stemmer peilepinnen på RB-giret dersom motoren heller bakover? Er nivået som indikeres fornuftig fyllingsgrad? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Det er ingentting spesielt ved infestning.... På min båt heller motoren endel og jeg fyller etter peilepinnen og har ikke oplevd slepp eller noe spesielt hard kiling. Jeg mener verkstedmanualen ligger i dokumentarkivet. Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
GeirKS Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Står ikke noe spesielt om oljenivå i verkstedmanualen, jeg husker at du nevnte at giret var litt kresent på valg av olje... Geir Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Veldig kresent... jeg har skjønt at vi må bruke mineralolje av god kvalitet (men det er jo stort sett de alle som selges...) også bytter jeg olje etter hver sesong. så skulle det være et uslitlig gear. PS når jeg overhalte mitt gear, så var det slitt 0,1mm på 30 år! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
GeirKS Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Det er noe galt med girvelgermekanismen på mitt, som har gjort at giret har sluret en del kan det virke som. Jeg antar derfor at det er ødelagt og har anskaffet en erstatning. Et problem jeg har er å få giret til "å bite" i revers. Foldepropellen er avhengig av litt turtall for å gi trust akterover og giret er avhengig av litt trust akterover for å få tak, kan det virke som. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 foldepropell og RB gear, mulig jeg er på tynn is men det kan nok lage litt krøll? RB gearet er jo oppbygd slik at det biter mer ettersom propellen trykker akselen inn i gearet eller drar den ut i rev. men gearet skal jo klare å dra proppeleren rundt slik at denne "prossesen" kan starte? men det er i allefall slik at på "velgeren" er det en pall som står på en tapp som er eksentrisk i forhold til pallen. denne kan da vries 90grader av gangen til du har satt den i en stilling som gis der mest mulig lik vandring forover og bakover. itilegg er det shims bak akselflensen som også er med på og bestemme trykket på konene. Etter sammensetting av mitt gear, måtte jeg fjerne denne koppershimsen for å få det til å ta tak fororver. ( bare en tanke; det ble avertert et hydraulisk operert gear som er erstattning til RB gearet (rett og venstregående 1,91:1 utv. for litt siden, Du har ikke plass til å sette inne et slikt isteden , tror det bygger noen cm til i lengderetningen.) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
GeirKS Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Vil ikke ha hydraulisk gir for da begynner prop å rotere under seil. Lager irriterende lyd. Forstod ikke helt hva du mente med din forklaring om girvelger, men det blir nok klarere når jeg begynner å plukke på det gamle giret, tenker jeg. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.