Jump to content

Montering og bruk av BEP 600 DSCM batterimonitor

JensKH

Recommended Posts

Jeg har netopp montert en BEP 600 DSCM batterimonitor kjoept fra Seatronics. Jeg kjoepte med en ekstra shunt slik at jeg kan maale stroem baade paa forbruksbatteri og startbatteri. Det ergret meg at en ekstra kabel (twisted pair) for aa koble til den ekstra shunten kostet ca 500, saa jeg koblet den opp gjennom en skjermet antenneledning hvor jeg presset paa smaa ledningsstubber i hver ende. Jeg haaper det er bra nok. Dette ble gjort paa startbatteriet. Etter installasjonen saa viste monitoren at det ble trukket 0,5 A fra startbatteriet etter at alt var slaatt av. Jeg var ikke i stand til aa maale denne stroemmen med et tangamperemeter, og heller ikke kunne jeg maale noen spenning over shunten. Jeg lot dette staa paa et par doegn. Da viste amperetelleren at det var brukt ca 16 Ah fra batteriet, men det hadde fremdeles en spenning paa 12,9 paa monitoren, og 12,88 paa mulitmeteret mitt. Jeg besluttet da at denne stroemmaalingen var falsk, og nullstilte stroemmen. Etter det saa viser monitoren 0 A paa begge batteriene etter at alt er slaatt av. Jeg vet ikke om den falske stroemmaalingen var pga antenneledningen min, eller feil kalibrering av instrumentet.

Saa er spoersmaalet hvordan jeg vet om batteriene mine har det bra. Monitoren viser at dynamoen min nesten slutter aa lade ved ca 14,1 V. Det er noe lavt etter som jeg har lest i andre traader. Etter denne turen saa lot jeg baaten ligge uten ladning fra landstroem. Etter et par daget saa viste startbatteriet mitt som sagt ca 12,9 V mens forbruksbatteriet laa noe lavere paa ca 12,75. Begge er forresten 110 Ah Soennak Nautilus Freeline batterier. Landstroemsladeren min er en Sterling 20 A lader. Den er kanskje heller i minste laget etter som jeg har forstaatt. Hva er den beste indikasjonen paa at batteriene har det bra. Er spenningen en tid etter ladning et godt maal, eller er det noe annet jeg boer se paa. Boer jeg gjoere noe med ladespenningen fra dynamoen min.

PS beklager bokstavene min, men jeg sitter paa et utenlandsk tastatur akkurat naa.

12,9V kvilespenning etter fleire døgn er jo indikasjon på at batteria dine var fullada når du stoppa motoren.

At ladestraumen vart kraftig redusert ved 14,1V er heller ikkje unormalt, dette sidan ladekurven ikkje er linær, og at det går veldig lite straum inn på batteria når dei nermar seg fullada.

Etter mi meining er det eit feilaktig fokus på målt ladespenning i båtlektyren, dette er eit måleresultat som vil vera veldig varierande alt etter når i ladekurve / syklus ( ved bruk av fleirstegsladar ) målinga vert foretatt.

Med tanke på visningsfeilen så var det kanskje manglande kalibrering som var årsaka sidan det retta seg etter nullstilling.

Ja, jeg er med på at spenningen varierer gjennom forløpet med en flerstegslader, men jeg trodde ikke dynamoen var det. Etter som jeg skjønner, så ska dynamoen gi full guffe til batteriet når innstilt spenning, og deretter holde denne spenningen så lenge den går. Jeg er klar over at batteriene mine var nær fulladede, og da hadde jeg forventet at dynamoen holdt dem på innstilt spenning, noe den sikkert også gjorde.

Her er en annen litt pussig sak jeg har observert: Jeg startet med at alt forbruk gikk på forbruksbatteriet. Dette var ca 3 A. Så slo jeg over bryteren slik at begge batteriene var koblet inn. Da fortsatte forbruket å gå på forbruksbatteriet, og startbatteriet fikk omtrent ingenting. Så slo jeg over på bare startbatteriet, og forbruket flyttet over på det. Deretter koblet jeg inn begge batteriene. Da fortsatte største delen av forbruket å gå på startbatteriet en hel stund. Det virker med andre ord som det batteriet som gir strøm har en tendens til å fortsette med det selv om det andre kobles inn. Er det som forventet, eller er det noe rart?

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...