Jump to content

Selge NOR registrert båt med pant for kjøper - Sjansespill?

BingoBonzo

Recommended Posts

Jeg har en kjøper på min NOR registrerte båt som ønsker å ta pant i båten for å betale deler av kjøpesummen. Av finansieringsselskapet er jeg da forespeilet følgende prosess:

• Kjøper og jeg undertegner kjøpekontrakt hvor det blir anført at båt ikke overleveres før pengene er på min konto
  • Jeg sender inn nytt skjøte på ny eier til skipsregisteret
  • Kjøper sender inn melding om endring til skipsregisteret
  • Kjøper sender inn nytt skjøte (etter at det er mottatt fra Skipsregisteret) til finansieringsselskapet
  • Finansieringsselskap får utstedt en skipspant
  • Finanssieringsselskap utbetaler lånebeløp til meg
  • Kjøper får båten

Jeg er usikker på om dette er en tilfredsstillende metode for å trygge rettsikkerheten til meg (og kjøper), det virker for meg som det vil være noe usikkerhet rundt når blir eierforholdet overført. Samt med andre konkurser friskt i minne, hva skjer om finansieringsselskapet går konkurs etter at skjøte er overført, men før jeg har fått pengene mine?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Tja.... Det er rimelig sjelden at finansieringsselskap går konk.. Så det er enkelt og sjekke!

Dersom kjøper ønsker og bruke " Oslo varmepumpe & båtfinans Ltd"... Så burde kanskje varsellampene blinke:)

Men er det kjente finans aktører har du ingen bekymring. Grunnen til denne prosessen er at de sikrer seg mot svindel.

Kjøpte selv en båt for noen år tilbake: Båten var pantsatt mer enn avtalt kjøpesum - så jeg overlot til min bank å gjøre avtale/ordne overføring av papirer og kjøpesum med selgers pantehaver: Dette skjer på tilsvarende måte som ved kjøp og salg av fast eiendom. Ville nok ikke gjort dette på egenhånd, kan være lett å feile og plutselig er båten registrert på ny eier (som har pantsatt den) uten at du har fått utbetalt kjøpesummen. Ref div saker i forbindelse med Lunde-konkursen. Alternativet for kjøper er å få en mellomfinansiering og betale deg, for deretter å oppta lån med pant i båten. Burde være en bedre løsning syns jeg.....

BONITA I

Det er jo bare og kontakte bank eller finans selskap, så ordner vel de resten...

Det er det som er gjort og det var de som kom opp med prosedyren. De sa at de ikke kunne gi meg noen garantier og at de

ikke utbetalte pengene før deres pant var reigstrert på båten. Men selskapet virker solid nok og har holdt på en stund.

Joda 370 Sport - Solgt

Vi tok lån med pant. Leverte kontrakt og ferdig signerte orginaldokumenter til NIS/NOR i banken, så de fikk kopi. Signerte lånepapir. Så gikk eg i posten og sendte orginalene. Det gikk nesten to uker trur eg, før selger fikk pengene. Hvordan bank sjekker opp mot NIS om båten er omregistrert osv, veit eg ikkje. Det var iallefall veldig enkelt. NIS/NOR er kjappe

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tror dette løsesmenkelt, hva med og legge ned i kontrakten at båten er selgersneiendom inntil det er betalt fullt ut?

Be om og få kopi av lånetilsagn?

Be de bekrefte at lånet betaler ut når dette er registrert på ny eier

Dette er helt normalt ved kjøp av båt, bil og fast eiendom.. Alt som kan settes i pant.

Går ut fra at Skipregistrene også har informasjon om dette, Det er en mulighet at alle dokumenter kan deponeres der og at omregistrering gjennomføres når registeret får melding fra finansieringsselskap at betaling er gjennomført. Ser i registeret at sletting av obligasjon, registrering av obligasjon, registrering av skipsskjøte, og dagbokføring av melding om registrering skjer på samme dato ved salg/kjøp av større fartøy. Dersom du er usikker på dette er det også en mulighet at en båtmegler eller advokat kan gjennomføre oppgjøret.

Her er fremgangsmåte som selger og undertegnede er blitt enige om etter en samtale med skipsregisteret.

• Alle parpirer (Kjøpekontrakt, nytt skjøte, melding om endring, lånesøknad) sendes til Finansieringsselskap (FS)
  • Når Fs har mottatt dokumentene, sendes disse sammen med FS sine papirer til Skipsregisteret for registrerring på ny eier samt opprettelse av pant i båt for FS
  • Når nytt skjøte + pant i båt returneres FS utbetales kjøpers lån til selger og kjøper overtar båt.

Dette virker for meg som en grei prosess, kjøper/selger er ikke 100% dekket 100% av tiden, men jeg tror at dette er den beste (og mest praktiske veien) veien å gå for alle parter.

Joda 370 Sport - Solgt

Mye rare råd her. Hvis ikke finansieringsselskapet gir en UBETINGET GARANTI for at du får dine penger mot å levere fra deg skjøte, er det bare en ting å si: STYR UNNA!! Hvis det blir den minste feil underveis, vil du ellers sitte med skjegget fullt av postkasser og en annen vil ha registerhjemmel til din båt. Les artiklene som kommer opp i dette søket så får du litt faglig korrekt innsikt.

Hvis ikke finansieringsselskapet vil gi en slik garanti (inneståelse kalles det gjerne), er det enkleste å få oppgjøret gjennomført via en advokat som vet hva han gjør. Det er ikke mange av oss så det burde være enkelt å velge.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takk Skipper Worse!

Jeg ventet akkurat dette innlegget fra deg (basert på dine tidligere meget kompentente innlegg) når det gjelder disse tingene. Dessverre er det slik at både Skipsregisteret og finansieringsselskapet (FS) legger opp til/anbefaler en prosess (som beskrevet) og som jo da gjør det litt vanskeligere for oss menigmenn. Som FS uttalte det: "Vi betaler ikke ut lån før pantet er registrert hos oss" Dette vanskeliggjør jo da prosessen med å bruke en advokat? Skipsregisteret uttalelse var på samme linje: "Sånn er det vi pleier å gjøre det + hvis det blir problemer så så gå rettens vei.."

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Joda 370 Sport - Solgt

Var selv nylig i ferd med å kjøpe båt med pant i NIS. Selger ønsket at vi betalte ut pant og satt resten av kjøpesum på sperret konto på forhånd før overtakelse. Ikke noe jeg kunne godta da finansieringselskap kun ville ha sine penger og vi selv måtte ordne med NIS. Min bank, DNB ville heller ikke være mellom-mann for andre finansselskaper enn DNB finans. Sparebank1 henviste også bare til SR finans for at jeg skulle betale selgers pant der. Ingen ville være mellom-mann. Fint med NIS reg og skjøte, men i salgs-/kjøpsprosessen mellom private virker det som at en enkel, 100% trygg, kostnadfri/rimelig ordning mangler. Blir vel som å kjøpe eiendom der en megler eller advokat bør ta jobben som mellom-mann?

På "landet" er det ikke uvanlig at banken håndterer slike oppgjør, enten det gjelder fast eiendom eller annet som skal skjøtes over. Men jeg synes man godt kan spandere på seg noen kroner til et advokathonorar. Da blir den som skal håndtere oppgjøret uavhengig av de andre partene. Og en advokat er også pålagt å ha en ansvarsforsikring i tilfelle han/hun skulle greie å rote det til.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

BingoBonzo, jeg ville jo bare sagt til kjøperen at din advokat rådet deg å ikke gjør det på den måten siden finanseringselkapet er ikke villig å stille en ubetinget garanti. Men siden du vil gjerne selge båten har tenkt å bruke en kjent båtadvokat som mellomann som hanterer saken for deg. Hvis kjøperen er happy med dette er det bare å ringe dette utmerkede advokatkontroret og tar saken derifra.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Helt enig at en mellommann løser den knuten, men knuten blir litt vrien mtp FS i mitt scenario.

Nix. De får garanti fra en mellomman som er forsikringsdekket, sender penger og pantedokument, så går resten av seg selv. I prinsipp helt det samme som ved overdragelse av fast eiendom.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takker for gode svar og tips i denne tråden. Kjøper og jeg har blitt enige om å følge prosessen som jeg beskrev i innlegg #11 og så satser vi på at "det vil helst gå godt". Ser at det optimale er slik som Skipper Worse og andre beskriver og kommer til å gjøre dette ved neste korsvei.

Nå er vi jo da i den heldige/trivelige posisjonen at vi ser oss om etter en ny båt og det er jo alltid spennende!!

Joda 370 Sport - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...