rovfisken Startet 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2012 Hei ! Har endelig bestemt meg for å kjøpe en plastsnekke. Etter mye søking har valget falt på Saga 27 AC. Er ute etter en båt der 2 par kan reise på tur uten å bo oppå hverandre og et det er en praktisk trygg sjøsikker båt. Og med budsjett på maks 150000,- Ser mange medlemmer skriver mye pent om Saga, så tror og føler at det er et godt valg. Har flere jeg kunne tenkt å by på, men alle ligger i eller rundt oslofjorden.. Ingen eller svært få ligger nordpå (Tromsø) der jeg hører til. Men den ene jeg fant nordpå ligger 20-30 tusen over de sørpå, samt de sørpå har nyere årsmodell, mer utstyr og finere finish innvendig. Er denne båten verd det ? Jeg mener prisen må ned 20-30k eller er jeg helt ute å kjøre her ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33979133 Har ringt rundt i hele dag til ca 9 forskjellig shipping-agenter og ulike transportfirma, men billigste transport var 19000,- + moms og u/transportforsikring. Har trålet forum der flere nevner priser hele nede i 6-7000 og til 12-15 tusen, der sistnevnte ville vært aktuelt, men finner ikke noe i nærheten engang. Hadde jeg funnet et "rimelig" alternativ til transport nordover ville problemet vært løst.. Er som sagt mange båter å velge mellom sørpå, men så langt nord og med den prisen jeg tenker blir man rimelig låst. Finnes ikke utvalg føler jeg. Ingen som vet av en billigere form for transport ? Håper på mange gode svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Hei Mannen min og jeg har nylig kjøpt en Saga 27 AC, 1976-mod. Båten vår er utstyrt med Perkins 4108, samme mod. som båten. Ettersom det bare hadde vært en eier, var det litt rift om båten - den ble vår for 86.000,- Av utstyr som er i "båten din" fikk vi ikke med kartplotter, VHF, gummibåt, kjøleskap, hardtop, defrostervifte. Om vi tar prisforskjellen på 70.000,- vil vi vel kunne kjøpe alt utstyret til båten vår og fremdeles ha litt penger til overs. Kallesjen vår var litt slitt, så vi måtte skifte vinduene og reparere noen sømmer. Båten vår er original i fargene i interiøret, dvs orange/brune puter, grønt dørkteppe. Vi skal skifte alle madrassene, for vi ønsker tykkere. Stolene og putene som er i skai, er helt uten sår i båten vår. Ekteparet som har hatt båten i alle år, hadde ikke barn og det viser seg ved at alle puter og treverk er veldig pent. Begge dieseltankene var fulle da vi hentet båten. Vi har hatt båten siden 4. mai og har allerede vært ute i "storm-seilas" med den - det kan du lese om et annet sted på forumet. Saga 27 ac er en båt man blir glad i. Det er en koselig båt, som innbyr til hygge. Et annet hyggelig moment er at den bruker lite diesel. Vi fikk opplyst ca 5 l/time i marsjfart. Vi marsjer på 2800 omdreininger og da tror vi at vi holder ca 8 knop. Akterkabinen er gull verdt, for man slipper å ligge oppå hverandre. Jeg er imidlertid ikke enig i at den rommer 2 voksne + 2 barn - men; enten 2 voksne eller 2 barn. Forsikringspremien med kasko er ca 1800,-/år. Håper dette er til hjelp. Lykke til med båtkjøp. Hilsen styrmann/matros på Zetha :) Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Hebbe Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 To par kan reise på tur i Saga 27 om de er veldig gode venner. Mener selv at det kan bli vel tett, begrunner det med liten uteplass i en Saga 27 med AC. Den du linker til ser rimelig fin ut, men vil tro at det er litt å gå på på pris på denne Saga 27. Putene ute er fortsatt orginale, motor er like gammel som båten, altså en alder på 35 år. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
index Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Så ut som en grei båt, godt vedlikeholdt og greit utstyrt. For et par år siden hadde dette vært en svært bra pris på en slik båt, nå er den vel "grei nok". Men å reise sørover for å spare 20.000,- og samtidig påføre deg selv 30-40.000,- i ekstra utgifter for besiktning, transport etc. kan da umulig være veldig lurt?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frittalande Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 No kjem det sjølvsagt heilt an på kor mykje du vil legge ned i tid og pengar på båt og transport. Om du ser praktisk på det, og går turen sjølv er det no berre til å rekne seg fram til kva som "lønnar" seg. Om en tek utgangspunkt i distansen Bergen-Tromsø må en nok rekne meg å bruke 4,5 døgn (108 timar). Om en reknar dette ut i timelønn, skal vi seie 250 kr/timen? Då "kostar" det 27000 kr for ein slik tur. Så kjem det sjølvsagt utgifter til diesel (49 hk brukar, skal vi vere enige om ca 12 liter i timen? - og om vi reknar 10 kr/literen), fortsatt 108 timar.. ca 12960 kr... Så plutselig er en oppe i - og har kanskje passert med god margin - dei transportutgiftene du har fått oppgitt. Men,, realiteten er at en ikkje tek ein slik tur non-stop, og då kjem evt. havneavgifter, mat og drikke i tillegg.. Så har en sjølvsagt den mulighet for at en får maskintrøbbel - og då har en kostnadane med dette også. Men på ei anna side sett, så får en seg ein god tur. Meget mulig eg er grådig langt ute på feil jorde no.. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Zetha Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Leser at Frittalende mener en 49 hk bruker ca 12 l/timen; wow, vi ble opplyst ca 5 l/timen. Jeg har for å si det rett ut ikke anelse om hva som er riktig, men reagerer på forskjellen; fra 5 til 12 l/timen. Det var, som tidligere nevnt, fulle dieseltanker da vi hentet båten vår. Har tenkt å kjøre dem tomme, slik at vi får inspisert/rengjort tankene. Dette var imidlertid en liten digresjon i forhold til temaet. Er for øvrig enig med innleggene her; det kan fort koste mye å kjøpe båt sørpå når en selv bor nordpå. Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
VannTro Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 (redigert) En 49 hk i en Saga 29 bruker ikke 12 liter i timen. 5 liter høres sannsynlig ut.....(min tidligere Viksund 27 Columbi med 33hk Yanmar brukte ca 4 liter i timen ved 7 knop). Når det gjelder transport fra sør til nord og kjøpet skal finne sted i Juni ville jeg sett på det som en kjempemulighet. Her kan du få tidenes ferie ved å seile båten hjem og bruke ferien på det. Tenk på alle de fine stedene du får besøkt og uten å måtte ta returen. Når jeg selv skal bytte båt så ville det bare vært en bonus om den lå langt unna og kjøpet fant sted rett før ferien ! Kjøper du Saga 27 så får du en av Norges mest solgte snekker og det i seg selv må jo være et kvalitets stempel. Lykke til med eventuell pruting og båt-handel ! Redigert 15.Juni.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Jeg har en 70hk Ford i min Viksund 27 Columbi, og bruker 6-7 liter i timen ved marsjfart rundt 7,5 knop. Så en 5-6 liter på Sagaen er nok realistisk ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars Hansen Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Vi har hatt Saga 27, og jeg må vel si at det er den båten jeg har hatt som har vært mest ubehagelig i litt sjø, så jeg håper du skal bruke mest innaskjærs. Vi opplevde den også som svært trang innvendig og veldig rank... Får du ikke romsligere båt for disse pengene, når du ser på så gamle båter? Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Virker dyr, og den er nok ganske trang for 4 voksne. Alterkabinen tar mye av uteplassen. Jeg ville ha gått for Marex Holyday eller Tresfjord 29 dersom akterkabin er viktig. Biam 800 eller joda 7500 dersom stikkkøye og soveplass ute er greit. Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Ser det har blitt reagert på at eg skreiv "12 liter i timen", dette var synsing frå mi side - og for å kun ha eit fint tal å rekne med. Forøvrig - så hadde eg nok teke det heile som ein tur. Det er eit luksusproblem å "måtte" reise langs (heile/delar av) kysten. Minnest godt ein tråd som gjekk her på forum om "Hurtigruta sekund for sekund". I 8-10 kn så får en endå betre tid til å studere leia. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Zetha Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Frittalende: Helt i orden, jeg ble bare litt "paff" i og med at det var såpass til differanse. Skulle forresten tipse om en Saga 27 ac med en skade i baugen, lå på finn til 49.000,- men nå er den vekke... Jeg synes forresten ikke at den er så trang som det blir skrevet. Verken mannen min eller jeg er småvokste, men har grei nok plass. Når det er fire voksne på tur, må en nok beregne å ha en person i en løs stol når en bruker midtsalongen (eller hva det heter...). Båten er grei ved at den har gode soldekk. Med et budsjett på maks 150.000,- mener jeg at Saga 27 ac er en grei båt. Det er vel en grunn for at det er laget så mange av den og at den er kåret til "tidenes motorbåt". Uansett; lykke til! Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Zetha Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Nå er 49.000-båten der igjen... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35475313 Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
rovfisken Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Takk for alle svar og innspill. Keep them coming = ) Er meget imponert for "svarevilligheten" folk har på forumet her . Utrolig god hjelp for en nybegynner i båtlivet som meg selv. Jeg skulle gjerne gått båten opp selv isammen med min samboer, men dette ble litt på sparket og derfor er ikke ferie lagt slik at jeg kan hente den selv. Så hadde problemet vært løst. Jobber offshore så gjør logistikken litt verre ang transport nordover, har 2 uker fri ifra onsdag 20juni og håpet var da å annskaffe båt fortest mulig. Ser det er en gjenganger diskusjonen om den er en god sjøbåt eller ikke. Finner omtrent like mange som klage på siderulling som de som lovpriser egenskapene til båten. Så ikke lett å dra en konklusjon = ) Ellers blir jeg overrasket at den beskrives som trang. Er selv 1,91 på sokkelesten og trenger litt lengde i foreks køye, samt jeg hadde håpet man kunne sitte en vennegjeng uten kalesj bakerst i båten uten å sitte oppå hverandre. Er det virkelig så trangt ? Har ikke lyst på et prosjekt der mye arbeid gjenstår, sommeren er for kort her oppe og jeg er alt for sent ute = / Vil ha en båt som er klar for tur.. om putene og sånt smånips ikke er helt up to date, så er det en smal sak. Men ting som utvendig, innvendig slitasje , elektriske er ok, utstyr som kartplotter, autopilot mm vil jeg gjerne ha på plass. men ikke et absolutt must. Jeg MÅ ikke ha en Saga 27 AC, men vil ha en størst mulig, vedlikeholdt , praktisk og sjøsikker båt for den summen. Må kunne tåle litt vær, da jeg tross alt bor oppi kalde nord. Dette er en båt jeg vil reise på turer og gjerne fylle båten for kortere dagsturer til strender og bukter osv, ha så stor plass bak i båten slik at alle kan sitte under åpen himmel er et pluss. Men også ha muligheten til at 4 voksne kan dra på lengre overnattingsturer uten å ligge oppå hverandre. Så er gjerne åpne for forslag ? Ble litt skremt av enkelte ting på forumet ang Sagaen, så har startet en ny Finn.no runde.. Se om jeg finner gode alternativ og forhåpentligvis noe lengre Nord. Skal sjekke ut Marex Holyday og Tresfjord 29. Blir å dra å se på den Sagaen uannsett så jeg får en bedre forståelse hvordan båten er. Begynner å blir litt stresset da tiden jeg har til rådighet ikke er stor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Husk på at dere skal ha med dere utrolig mye greier også, så båten blir fort mye mindre enn den er når den er til salgs, og du er på visning... Vi endte opp med å flytte rundt på ting hver morgen og kveld for å få plass... Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Alle konvensjonelle snekker ruller, så dette er helt som normalt! Men når du putter en akterkabin i en 27 fot snekke blir ikke uteplassen veldig stor da, det er så. Hvor stor gjeng har du tenkt å ta med deg på tur? Jeg har en 27 foter uten akterkabin (Viksund) og synes det er mer enn nok folk ombord om vi er seks- sju stykker. En slik båt passer best til fire, max fem personer etter mitt syn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zetha Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Jeg ble litt nysgjerrig på hvilken båt du kjøpte etter å ha hatt Saga 27, larshans 1? Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
rovfisken Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Takk for tipsene. For dagsturer er det ikke all verden som skal fraktes med bortsett ifra grillmatt, noen handklær og pils til de som kan nyte det på ferden. Tenkte jeg ville ha muligheten for 6 stk totalt for enkle dagsturer. Men for lengre turer blir det sjelden aktuelt å være flere enn 4, med mindre man skal på festival alla guttetur, da kan man tåle at man bor litt trangt. Siden været skifter så fort, ville det vært ideelt om man kunne nappe bort bakre del av kalesjen slik at man kan sitte under blå himmel. Så derfor ville det vært kjekt med en romslig sofagruppe bake så godt det går. Fordel med aktercabin er at 2 par kan bo isammen uten å dele samme rom, at man får litt privatliv. Har sedd igjennom alle snekkene ifra 80-150tusen i Nordland, Troms og Finnmark uten å finne noe nevneverdig. De fleste bærer preg av slitasje eller så er løsninge såpass dårlige at det ikke møter mine "krav". Sitér dette innlegget Link to post
rovfisken Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Alle konvensjonelle snekker ruller, så dette er helt som normalt! Men når du putter en akterkabin i en 27 fot snekke blir ikke uteplassen veldig stor da, det er så. Hvor stor gjeng har du tenkt å ta med deg på tur? Jeg har en 27 foter uten akterkabin (Viksund) og synes det er mer enn nok folk ombord om vi er seks- sju stykker. En slik båt passer best til fire, max fem personer etter mitt syn. Hvordan er løsningen ang sengeplasser ombord i Viksund ? 6-7 stykker høres perfekt ut, særlig om alle får plass på akterdekket slik at man får sol i fjest og ikke trenger å sitte under tak. Men for overnatting er min 4 stk som kan bo behagelig et krav og uten å dele samme rom.. blir litt vell intimt = ) Skal sjekke ut Viksund 27 på finn nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 (redigert) Har du vært innom her http://sagaforumet.com/ Ellers så er det vel slik med alle båter at det ene tar fra det andre. Med andre ord; skal en ha båt med akterkabin, får en mindre uteplass. Redigert 15.Juni.2012 av Zetha (see edit history) Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Lars Hansen Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Jeg ble litt nysgjerrig på hvilken båt du kjøpte etter å ha hatt Saga 27, larshans 1? Maxi 108 seilbåt, så det er ikke noe å sammenligne med... Hva med Polar 29AC, det er romslige båter som er litt mer stabile når du går på dollbordet i hvert fall... Det burde gå å få prutet litt på de som ligger ute. Sjekk frakt med bil/lastebåt, ikke sikkert det blir dyrere enn å kjøre den selv, når du regner med allt... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Dra å se på båten. Ser det greit ut, gi ham et bud. Han sier jo det selv i anonnsen. Hvor stor båt skal du ha for at den ikke skal rulle. Vår Storebro 31 ruller som bare det ved sjø inn på skrå. Lykke til med prutinga. :giggle: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
rovfisken Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Dra å se på båten. Ser det greit ut, gi ham et bud. Han sier jo det selv i anonnsen. Hvor stor båt skal du ha for at den ikke skal rulle. Vår Storebro 31 ruller som bare det ved sjø inn på skrå. Lykke til med prutinga. :giggle: Takk for det Satser på å få sjekket ut båten i slutten av neste uke, så får vi se. Men må få ned prisen ihvertfall 20k skal jeg slå til.. Håper 120-130k i cash på bordet muligens kan friste såpass at han slår til Har trålet finn.no så mange ganger nå at jeg begynner å bli firkantet i øyene.. Men for all del om noen der ute vet av en perle av en snekke til den prisen med de kriteriene, så hyl ut ! Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Men for all del om noen der ute vet av en perle av en snekke til den prisen med de kriteriene, så hyl ut ! Jeg tror den på linken under er så nærme perle du kommer, og det til en lavere pris. Fikk den på et av finnsøkene mine siden annonsen står som daycruiser. Men jeg likte motorbildet, ser så rent ut. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34341738 Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
gjeldfri Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Jeg glemte Agder 840. Den har mye plass, og er stødig og trygg. Selvfølgelig ruller den, som alle andre snekker, men ikke ille. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.