Jump to content

Er denne 1977 Saga 27 Ac verdt pengene og noe å satse på ?

rovfisken

Recommended Posts

ModeraTore skrev On 15.6.2012 at 17.14:

Jeg tror den på linken under er så nærme perle du kommer, og det til en lavere pris. Fikk den på et av finnsøkene mine siden annonsen står som daycruiser. Men jeg likte motorbildet, ser så rent ut. :yesnod:

http://www.finn.no/f...nnkode=34341738

38_382591087_xl.jpg

Takk for tipset ! den så absolutt strøken ut til den prisen.. Har nesten begynt å gi opp aktercabin, da etter som jeg forstår stjeler for mye uteplass. Så den kan absolutt være aktuell. Så var den såpass langt nord kan det skal være mulig å få den nordover på den tiden jeg har til rådighet.

Sjekket ut Agder 840, men er svært få på finn, og billigste på 165k. Og med bare et bilde lagt ut på annonsen er det uaktuelt.. Skjønner ikke at folk legger ut såpass dyre ting med 1 bilde og regner med å få det solgt... Syns det er litt idiotisk.. men men..

Tror ikke den Haslaen er båten for deg. Saltvannskjølt Yanmar, kjent for sprukne topper. Liten uteplass for en båt uten akterkabin. Dårlig overnattingsplas for to par, da du kun har en dobbeltkøy i baugen samt en langsgående benk til en person og en "barneseng" i dinetten med lengde på ca 1,50 om du legger ned bordet. Grei båt for to voksne pluss et barn eller to, men for trang for fire voksne. Jeg ville ha lett videre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  index skrev On 16.6.2012 at 8.20:

Tror ikke den Haslaen er båten for deg. Saltvannskjølt Yanmar, kjent for sprukne topper. Liten uteplass for en båt uten akterkabin. Dårlig overnattingsplas for to par, da du kun har en dobbeltkøy i baugen samt en langsgående benk til en person og en "barneseng" i dinetten med lengde på ca 1,50 om du legger ned bordet. Grei båt for to voksne pluss et barn eller to, men for trang for fire voksne. Jeg ville ha lett videre....

Den er registrert, skal se meg godt. Typisk når jeg endelig fant noe nordpå :smiley: Er svært lite å velge imellom i Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Håper noe dukker opp før jeg går iland. Men går mer og mer mot at jeg må gå båtløs i 2012 og heller planlegge med ferie 2013 ved å hente båten hvor som helst sørpå..

Fikk en ny mail idag ang transport ifra Oslo-Tromsø med en totalpris på 19500,- ink forsikring. Men avgang må jo passe med min friperiode, samt at selger kan stille til de tidene. Var egentlig denne jeg ville få transport til Tromsø ; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35169887

Så er ikke så lett å løse logistikken rundt det hele. Derfor jeg helst vil ha noe lengre nord så jeg kan gå den hjem.

gjeldfri skrev On 16.6.2012 at 8.38:

Ac båte med best uteplass er som regel plattgattere. Marex holiday, tresfjord 29 , nidelv 28 etc, men til din pris blir det nok ikke så lett å finne med bra lg stor motor, god stand og mye utstyr. Imidlertid er det mange som selger veldig billig np, så kan du inngå noen kompromisser, er det muligheter der ute.

Eneste Marex over 24fot koster 200k, du mener vel Tresfjord 29, har sett et pent eksemplar ( http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34129403 ) men den ligger for langt sør.. Og størtste Nidelv på finn er 26fot og koster 195k.... the search continues :smiley:

rovfisken:

Hadde en Saga 27 helt lik den du har linket til i flere år, og vi var fornøyd med båten. En enkel og ærlig båt av god kvalitet som ikke gir seg ut for å være noe mer enn det den er. Kan ikke komme på noe negativt. Som flere har vært inne på kan den nok bli litt trang for fire voksne i lengden, men det må du nesten vurdere selv ved å inspisere båten. Vi var stort sett to voksne og to eller tre barn ombord når vi dro på lengre turer. Hadde også flere dagsturer hvor vi var fire voksne + barna ombord, og det gikk greit det også.

Bare husk at dette er gamle saker, og ting kan gå istykker. Tenker da spesielt på motor, gear osv. Han som kjøpte båten vår fikk noe trøbbel med gearet etter en stund, men tror ikke det var all verden å få reparert. Husker ikke dieslforbruket, men mener det var moderat. Tror 5 liter pr time kan være riktig.

Når det gjelder utstyrsnivå ville jeg ikke tenkt så mye på det. Det koster ikke all verden å supplere med litt ekstra når man får oversikt over hva man vi ha ombord. Det viktigste er tilstand på motor/gear osv og at skrog og overbygg er helt og fint uten lekkasjer.

Når det gjelder prisnivå har jeg lite peiling, men jeg ville heller betalt litt mer for en båt som ikke befinner seg så langt unna der du bor. En annen ting som er viktig når man kjøper en gammel båt er at du og selger finner tonen, og at du føler at selger er en ærlig og oppriktig fyr.

bliss X skrev On 16.6.2012 at 9.15:

rovfisken:

Hadde en Saga 27 helt lik den du har linket til i flere år, og vi var fornøyd med båten. En enkel og ærlig båt av god kvalitet som ikke gir seg ut for å være noe mer enn det den er. Kan ikke komme på noe negativt. Som flere har vært inne på kan den nok bli litt trang for fire voksne i lengden, men det må du nesten vurdere selv ved å inspisere båten. Vi var stort sett to voksne og to eller tre barn ombord når vi dro på lengre turer. Hadde også flere dagsturer hvor vi var fire voksne + barna ombord, og det gikk greit det også.

Bare husk at dette er gamle saker, og ting kan gå istykker. Tenker da spesielt på motor, gear osv. Han som kjøpte båten vår fikk noe trøbbel med gearet etter en stund, men tror ikke det var all verden å få reparert. Husker ikke dieslforbruket, men mener det var moderat. Tror 5 liter pr time kan være riktig.

Når det gjelder utstyrsnivå ville jeg ikke tenkt så mye på det. Det koster ikke all verden å supplere med litt ekstra når man får oversikt over hva man vi ha ombord. Det viktigste er tilstand på motor/gear osv og at skrog og overbygg er helt og fint uten lekkasjer.

Når det gjelder prisnivå har jeg lite peiling, men jeg ville heller betalt litt mer for en båt som ikke befinner seg så langt unna der du bor. En annen ting som er viktig når man kjøper en gammel båt er at du og selger finner tonen, og at du føler at selger er en ærlig og oppriktig fyr.

Takk for verdifull informasjon. Blir nok å dra å se på Sagaen her oppe til uken om alt klaffer. Så får man en feeling, er mange meninger derute, så greit å sjekke det skikkelig ut selv.. "prøveligge" køyene for sjekke lengde osv :smiley: Da jeg ikke er av den mest mekanikerkyndige, vurderer jeg å få leid inn en som kan være med å sette takst, samt sjekke ut motor++ Kan vel ikke koste mer enn 1500-2000kr ?

gjeldfri skrev On 16.6.2012 at 9.43:

http://www.finn.no/f...nnkode=35247856

Som et eksempel. Sikkert noe å prute på også, men skjønner jo at det er for langr borte med mindre du får rimelig frakt. Båttypen er jo omtalt mye både her og i Båtmagasinet.

Flott båt, men prisen litt i overkant av jeg vil bruke og så er den nok for langt sør desverre.. Men skal lagre den i bakhodet om det ikke blir båt i år.. men satser på at det blir :yesnod:

Nå har vi fokusert endel på at snekker med akterkabin mister endel uteplass og det er riktig. En må imidlertid veie for og imot hva som er det beste for en. Dersom du og samboeren din ønsker å ha med et vennepar på tur, vil jeg anta at det er en stor fordel at ikke alle må ligge i samme kabin. Ser det også som en ulempe å ha folk liggende i midtkabinen der pentryet ofte er plassert. Hva om en selv er våken om morgenen og har lyst på en kopp kaffe, men må vente for gjestene sover fremdeles. Når det gjelder uteplass i Saga 27, vil jeg påstå at tre/fire voksne sitter fint på tverrbenken i midtsalongen. Førersetet kan skyves frem eller løftes av når det ikke er i bruk og da blir det grei plass til en person på setet som er bak førerstolen. Bordet er mulig å forlenge, spør om ekstra platen er i båten (den skal henge bak i akterkabinen). Jeg tror du gjør lurt i å ta turen for å se på Sagaen og vurdere om det er en båt for dere eller ikke. Det koster ingenting å se på den (bortsett fra det du evnt. må betale en motorkyndig, men kanskje dere først kan ta en tur uten innleid motorkyndig?). Vi på forumet kan ytre meninger og komme med tips, men til syvende og sist er smaken som baken; delt midt på :)

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Zetha skrev On 16.6.2012 at 12.37:

Nå har vi fokusert endel på at snekker med akterkabin mister endel uteplass og det er riktig. En må imidlertid veie for og imot hva som er det beste for en. Dersom du og samboeren din ønsker å ha med et vennepar på tur, vil jeg anta at det er en stor fordel at ikke alle må ligge i samme kabin. Ser det også som en ulempe å ha folk liggende i midtkabinen der pentryet ofte er plassert. Hva om en selv er våken om morgenen og har lyst på en kopp kaffe, men må vente for gjestene sover fremdeles. Når det gjelder uteplass i Saga 27, vil jeg påstå at tre/fire voksne sitter fint på tverrbenken i midtsalongen. Førersetet kan skyves frem eller løftes av når det ikke er i bruk og da blir det grei plass til en person på setet som er bak førerstolen. Bordet er mulig å forlenge, spør om ekstra platen er i båten (den skal henge bak i akterkabinen). Jeg tror du gjør lurt i å ta turen for å se på Sagaen og vurdere om det er en båt for dere eller ikke. Det koster ingenting å se på den (bortsett fra det du evnt. må betale en motorkyndig, men kanskje dere først kan ta en tur uten innleid motorkyndig?). Vi på forumet kan ytre meninger og komme med tips, men til syvende og sist er smaken som baken; delt midt på :)

Er svært enig i det du sier. Vi absolutt ikke ligge i samme kabin nettopp pga det å måtte trø oppå hverandre. Som du sier, om noen våkner før den andre så slipper man å skreve over for å få seg en kaffekopp. Men forstår jo at det stjeler en del av uteområde bak, så her gjelder det å finne et bra kompromiss. Selv om det ikke viser seg å være så enkelt her oppe i nord :smiley:

Jeg skal absolutt ta turen innom å se etter de tingene som nevnes og det er nok lurt som du sier å dra en tur først uten innleid motorkyndig, så hvis den blir aktuell, kan man hente inn en da. Holder alle muligheter åpen, leter fremdeles febrilsk på nettet for nykommere og evn båter jeg har bladd forbi.

Og igjen, setter stor pris på ALLE innspillene jeg får, både oppmuntrende og frarådene tips. Det hjelper utrolig godt på!

Årø 28, Sandvik 28. Særlig den siste er stor, men de som ligger på finn er vel alle i sørnorge. Ellers er det vel alltid sånn når man handler, hadde jeg bare hatt litt mere penger legge i....

Spørs om du ikke skal legge inn frakt i budsjettet. Dumt å måtte kjøpe i nord, når det er kjøpers marked her sør. Har du penger på bok, er det gode kjøp der ute.

gjeldfri skrev On 16.6.2012 at 17.12:

Årø 28, Sandvik 28. Særlig den siste er stor, men de som ligger på finn er vel alle i sørnorge. Ellers er det vel alltid sånn når man handler, hadde jeg bare hatt litt mere penger legge i....

Spørs om du ikke skal legge inn frakt i budsjettet. Dumt å måtte kjøpe i nord, når det er kjøpers marked her sør. Har du penger på bok, er det gode kjøp der ute.

Åj åj, den Årø var rett og slett lekker i mine øyne. Akkurat det jeg var ute etter. Stor uteplass under solen til en relativt stor gjeng, egen kabin framme og bak uten å stjele for mye plass, likte løsningene eller i båten. Du har så rett så rett, prater daglig med samboeren om hva vi skal gjøre. Det "fornuftige" hadde vært å kjøpt båt sørpå, og går det ikke i år, så bite i det sure eple og få akkurat det du vil ha til neste år, istedenfor å inngå halvvegs kompromiss med seg selv.

Men synes allerede det er hardt å se ut stuevindu på de som tøffer forbi, blir mildt sagt grønn av misunnelse, dagdrømmer allerede på et usunt nivå :giggle: Var en flott en i Kragerø til 155k som er overkommerlig http://www.finn.no/f..._2075980179.jpg Og bare en nordpå som er 50k for dyr, dog større motor og noe nyere modell http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35516868&reference=2012%2F6%2Fvertical-4%2F15%2F8%2F355%2F168%2F68_1783611327.jpg

Pengene står allerede på konto og brenner, så gjelder bare å finne det rette så klaske kontantene i bordet i midtkabin :clap: Hadde nok vært å sjekket flybillett retning kragerø om jeg ikke har så dårlig tid. Sitter for tiden offshore og er ikke hjemme før torsdag, med ny utreise 9 juli blir det vell knapt med tid... Hadde jo vært en fantastisk opplevelse å gå båten nordover.

På den siste er det er det jo nyere motor, og du slipper frakt, samt å reise langt. Lett å føle at man må kjøpe dersom man har reist langt. Hva med å strekke budsjettet litt, og gi selgeren er bud under prisantydning? Som sagt tidligere, man skulle alltid hatt litt mer penger. Dumt å kjøpe noe som er litt for slitent eller dårlig i frustrasjon eller lengsel etter å komme seg utpå. Vi er nok mange her inne som har gått i den fella......

Det er jo også letter,dersomdet skjer noe når selger er nærheten.

Hvor langt sør er akseptabelt for deg med tanke på å ta den hjem selv? Ser jo at mange mener at det blir lite plass ombord med to par og at ac tar mye plass. For meg virker det som om at det faktisk går bra å dra på tur både med to par og et par barn(små). Herren som eier havnen der jeg holder til har en saga27 som beskrevet og har virkelig vært på tur på den måten og er fremdeles gift med samme dame :smiley:

pipp skrev On 16.6.2012 at 21.01:

Årø med 1992 vp 40B ????????

Gikk ikke den volvoen ut av produksjon midt på 80 tallet?

Vet ikke, har søkt på google uten å finne noe.

Tjorven skrev On 16.6.2012 at 22.18:

Siden Tresfjord 29 ble nevnt som et alternativ, ville jeg bare si at dersom uteplass i solen til mange + soveplass til 4 i adskilte kabiner har prioritet, fins det bedre alternativer. Tresfjord'en har hardtop og mindre vekt på "soldekk" enn f.eks. Nidelv 26/28 eller Scand 29.

Største Scand på finn er 25fot..

dobbaen skrev On 16.6.2012 at 22.50:

For transport av båten tar du kontakt med et rederi det er ok priser og den billigste måten å få den hjem på. Kan anbefales . Lykke til.

Har ringt rundt til en haug av selskap og rederi, da med målene på en 26fots båt, med billigste pris på 19000,- u/mva og transportforsikring.

glalaks skrev On 16.6.2012 at 22.51:

Hva med å by 150000 for den i nord? Skader ikke å prøve;) det værste som kan skje er et nei. Da får du se hvordan situasjonen til selger er. Kanskje han må bli kvitt den..

Hehe, ja du sier jo noe der. Må vel være en ren fornærmelse, men skader vel ikke. Er hos forhandler og ikke privatperson, som ikke gjør prutingen lettere akkurat.

M/S AIOLOS skrev On 17.6.2012 at 4.53:

Hvor langt sør er akseptabelt for deg med tanke på å ta den hjem selv? Ser jo at mange mener at det blir lite plass ombord med to par og at ac tar mye plass. For meg virker det som om at det faktisk går bra å dra på tur både med to par og et par barn(små). Herren som eier havnen der jeg holder til har en saga27 som beskrevet og har virkelig vært på tur på den måten og er fremdeles gift med samme dame :smiley:

Jeg har lyst til muligheten til å dra 4 voksne på overnattingsturer og med flere på enkle dagsturer. Som det beskrives på forumet blir sagaen i minste laget, men skal sjekke den ut personlig når jeg kommer hjem. Men Årø 28 så mer romslig, praktisk og har et bedre uteområde.

Hvis du er ute etter en skikkelig romslig snekke med masse uteplass og i tillegg akterkabin så kommer du ikke utenom Skarpnes 30

De ligger på FINN fra 160.000,- og oppover. Som med alle båter til salgs er de prutningsmonn på disse også.

Jeg kan bare nevne at et vennepar som hadde Skarpnes 30 og byttet til Princess 35 savner den store uteplassen som de hadde i Skarpnesen.

Her er et eksempel:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35427943

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev On 17.6.2012 at 7.19:
Hvis du er ute etter en skikkelig romslig snekke med masse uteplass og i tillegg akterkabin så kommer du ikke utenom Skarpnes 30 De ligger på FINN fra 160.000,- og oppover. Som med alle båter til salgs er de prutningsmonn på disse også. Jeg kan bare nevne at et vennepar som hadde Skarpnes 30 og byttet til Princess 35 savner den store uteplassen som de hadde i Skarpnesen. Her er et eksempel: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35427943

Så jo meget romslig ut den der, men prisen og plassering gjør det noe vannskelig. Hehe, jeg går bare mer og mer opp i pris og størrelse, ikke sunt det her :rolleyes:

Nei, det er ikke akkurat rett frem dette. Skjønner godt om det kan bli fristende å legge på noen ekstra båtlapper for å få litt ekstra plass ombord..... :rolleyes:

Det er ingen tvil om at en hjemtransport "sørfra" på egen kjøl vil kunne bli en flott tur, forutsatt at du har fått til gode avtaler med værgudene. :saint:

Du må imidlertid ta i betraktning at det med en litt eldre og ukjent båt vil kunne dukke opp tekniske overraskelser. Tidsperspeiktivet vil derfor kunne bli litt uberegnelig, men dette har du sikkert tenkt over.

Når det gjelder skipstransport langs kysten, har du sjekket med sementskutene til Norcem?

http://www.heidelbergcement.com/no/no/norcem/about_us/kontaktinformasjon/kjopsvik.htm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...