Jump to content

Delaminering av gelcoat under båten. Hvordan gå frem for å fikse?

-Luna-

Recommended Posts

Når jeg spylte båten i går la jeg merke til noen løse flak under båten. De er hvite og jeg antar dette må være gelcoat som har løsnet. Det har løsnet på begge sider akter mot kjølen. Båten er en Nimbus3000 85mod.

Har ikke tatt bort det løse enda for å se hvordan det ser ut under, men har blitt fortalt at det må bort uansett. Jeg vil anta at glassfiberen da har trukket en del vann? Hvor lenge må/bør dette tørke før jeg går i gang med sparkle, prime og bunnsmøre?

La ikke merke til noen lukt fra skaden. Forrige eier har fikset dette med litt sika og ekstra bunnstoff :(

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Glassfiberen trekker vann selv med gelcoaten intakt. Det eneste som holder vannet 100% ute er mange lag med epoxyprimer.

Jeg ville uansett ha slipt bort det løse for å se om det er skader under gelcoat. Ideelt sett bør det vel tørke over vinteren før priming, men jeg for min del hadde neppe hatt tålmodighet til dette. Et par uker tørking etter sliping før sparkling og priming så hadde i alle fall jeg sagt meg godt fornøyd..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et par uker sier du....det var noe slikt jeg fryktet. Får nok ikke beholde plassen på slippen så lenge og så kommer jo ferien opp. Fristende å utsette problemet til etter ferien. Båten har stått ganske lenge slik den er nå så noen månder til kan vel ikke skade?

Skal se om jeg får tatt et par bilder slik at ekspertpanelet her på baatplassen kan få uttale seg.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Er du sikker på at det ikke er et tykt lag med bunnsmurning? er det laminatet som har løsna må du bare få tørka ut skroget pusse ned og forsegle, men dette er nok en tidkrevende prosess! her bør du søke eksperthjelp!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- tror nok du hadde rett der. Krisen er avblåst for denne gang :thumbsup:

Det må ha vært brukt hardt hvitt bunnstoff tidligere. Var ca 4mm tykt. Etter å ha fjernet det løse var det stoffet også på undersiden. Usikker på hvorfor forrige eier limte flaket fast med silikon/sika....

coat.jpg

Skal studere flakene som ble skrapt bort, men er ganske sikker på at det er bunnstoff. Det er mindre sannsynelig at båten har blitt skadet på begge sider av kjølen. Nå er båten bunnsmurt så får bekymre meg for dette neste gang den kommer på land ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...