Jump to content

VP AQ131A kveler seg.


Triana

Recommended Posts

Hei.

Prøvde å sette båten på fjorden i går. Startet motoren (VP AQ131A) lot den gå seg varm før jeg satte den i gir. I starten gikk det flott å bakke og å kjøre forover. Dro på litt turtall i ca1min fremover, vips så stoppet motoren. Fikk start igjen, prøvde turtallet i fri og det gikk flott. Med en gang jeg satte den i gear kvelte den seg. Prøvde flere ganger, men var ikke snakk om. Gikk flott på tomgang, men ikke i gear hverken forover eller bakover.

Noen som vet hva det kan skyldes?

Takk,

Aksel

Link to post

Det er jo umulig å svare på hva som kan ha skjedd mellom da båten gikk fint og til den ikke gikk fint lengre?

 

Dersom det er som du sier, at motoren går som en klokke når den ikke er i gir, uansett turtall, og den bråstopper når den settes i gir, uansett forover eller bakover, så er det vel sannsynlig at det er noe som hindrer motoren i å gå rundt.

Ettersom drivaksel og øvre del av drevet alltid går rundt, og kraften overføres videre ned i vertikalakselen når drevet settes i gir, så vil det være naturlig å tro at det er noe galt mellom clutchkonet og propellen et eller annet sted.

 

Har du sjekket at du ikke har tau i propellen eller står på bunnen ?

 

Det kan også være at du forklarer litt dårlig, og at feilen er motor relatert, for eksempel vil feil med tenning eller forgasser enkelte ganger føre til at motoren stopper når den får motstand, men det høres ikke umiddelbart ut som det er problemet ditt ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Vi holder fortsatt på med å søke litt etter feil.

Denne slangen som kommer ut fra toppen på forgasseren, oppdaget vi at hang løs.

https://baatplassen.n...27_18.54.54.jpg

https://baatplassen.n...18.54.43__2.jpg

https://baatplassen.n...18.54.21__2.jpg

 

Hva er denne til?

Kan dette ha noe med problemet å gjøre?

Hvor skal den sitte?

 

Beklager, virker kanskje temmelig blank på dette. Og det stemmer.

 

Takker for svar!

Link to post

Hei, eg har tilsvarande motor (B20 variant, med to solex forgassarar). Eg hadde liknande symptomer ein gang eg hadde ute pluggane og monterte pluggledningane i feil rekkefølge. Motoren gjekk greit på tomgang, fekk lett turtall og lyden var omlag som normalt, men motoren vart kvelt straks eg gav gass når den stod i gir.

 

Rett tenningsrekkefølg er 1-3-4-2.

Link to post

Fant en tråd på et amerikansk forum med akkurat samme problem som vi har. I hans tilfelle ordnet det hele seg ved å bruke opp gammel bensin på tomgang og blande i ny. Oppmuntret av dette sjekket vi bensinfilteret, og det viste seg at vi antakelig kan ha samme problem. Her er bensina som kom ut av filteret:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39759/20120703_20.22.28.jpg

 

For det første er det jo en artig farge, håper det ikke er rust fra bensintanken. Noen med annen forklaring? For det andre er det en del vann i bensinen, kan dette være grunnen til at motoren stopper når den blir belastet når den settes i gir? Det var også en del rusk oppi, så et filterbytte er på høy tid.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...