Triana Startet 15.Juni.2012 Del på Facebook Startet 15.Juni.2012 Hei. Prøvde å sette båten på fjorden i går. Startet motoren (VP AQ131A) lot den gå seg varm før jeg satte den i gir. I starten gikk det flott å bakke og å kjøre forover. Dro på litt turtall i ca1min fremover, vips så stoppet motoren. Fikk start igjen, prøvde turtallet i fri og det gikk flott. Med en gang jeg satte den i gear kvelte den seg. Prøvde flere ganger, men var ikke snakk om. Gikk flott på tomgang, men ikke i gear hverken forover eller bakover. Noen som vet hva det kan skyldes? Takk, Aksel Sitér dette innlegget Link to post
Triana Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Legger til at jeg har skiftet belgene på drevet (VP 275). Sitér dette innlegget Link to post
Triana Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Ingen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Det blir litt for vagt til at det er mulig å si noe med noen grad av sikkerhet, men dersom motoren går som en klokke, og stopper bom med en gang du setter den i gir, både forover og bakover, så ville jeg tippe grovt at drevet står fast. Sitér dette innlegget Link to post
Triana Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Står fast sier du. Vi rakk jo å kjøre i 200meter før dette skjedde. Kan det ha kjilt seg mens vi ha kjørt? Når vi prøvde å sette den i gear rakk propellen å snurre rundt før motoren stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 (redigert) Det er jo umulig å svare på hva som kan ha skjedd mellom da båten gikk fint og til den ikke gikk fint lengre? Dersom det er som du sier, at motoren går som en klokke når den ikke er i gir, uansett turtall, og den bråstopper når den settes i gir, uansett forover eller bakover, så er det vel sannsynlig at det er noe som hindrer motoren i å gå rundt. Ettersom drivaksel og øvre del av drevet alltid går rundt, og kraften overføres videre ned i vertikalakselen når drevet settes i gir, så vil det være naturlig å tro at det er noe galt mellom clutchkonet og propellen et eller annet sted. Har du sjekket at du ikke har tau i propellen eller står på bunnen ? Det kan også være at du forklarer litt dårlig, og at feilen er motor relatert, for eksempel vil feil med tenning eller forgasser enkelte ganger føre til at motoren stopper når den får motstand, men det høres ikke umiddelbart ut som det er problemet ditt ? Redigert 18.Juni.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Triana Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Vi holder fortsatt på med å søke litt etter feil. Denne slangen som kommer ut fra toppen på forgasseren, oppdaget vi at hang løs. https://baatplassen.n...27_18.54.54.jpg https://baatplassen.n...18.54.43__2.jpg https://baatplassen.n...18.54.21__2.jpg Hva er denne til? Kan dette ha noe med problemet å gjøre? Hvor skal den sitte? Beklager, virker kanskje temmelig blank på dette. Og det stemmer. Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Det var ikke lett å se akkurat hvor den slangen kommer fra, men det ser ut som bare noe slags drenering, og det skal vel ikke være noe vakuum eller annet på den motoren hvis jeg husker rett, og kan uansett ikke tenke meg at den slangen kan føre til at motoren bråstopper, men man vet jo aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Dette er et skudd i blinde, men på Mercruiser er det en microbryter på gearet som "stopper" motoren når du setter den i gear. Er det noe sånt på motoren din som kan lage problemer? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Dette er et skudd i blinde, men på Mercruiser er det en microbryter på gearet som "stopper" motoren når du setter den i gear. Det er ikke et slikt system på eldre Volvo motorer og drev. Sitér dette innlegget Link to post
svein b Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Hei, eg har tilsvarande motor (B20 variant, med to solex forgassarar). Eg hadde liknande symptomer ein gang eg hadde ute pluggane og monterte pluggledningane i feil rekkefølge. Motoren gjekk greit på tomgang, fekk lett turtall og lyden var omlag som normalt, men motoren vart kvelt straks eg gav gass når den stod i gir. Rett tenningsrekkefølg er 1-3-4-2. Sitér dette innlegget Link to post
Triana Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Fant en tråd på et amerikansk forum med akkurat samme problem som vi har. I hans tilfelle ordnet det hele seg ved å bruke opp gammel bensin på tomgang og blande i ny. Oppmuntret av dette sjekket vi bensinfilteret, og det viste seg at vi antakelig kan ha samme problem. Her er bensina som kom ut av filteret: https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39759/20120703_20.22.28.jpg For det første er det jo en artig farge, håper det ikke er rust fra bensintanken. Noen med annen forklaring? For det andre er det en del vann i bensinen, kan dette være grunnen til at motoren stopper når den blir belastet når den settes i gir? Det var også en del rusk oppi, så et filterbytte er på høy tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.