hegra Startet 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2012 Både ferie og feriepenger nærmer seg styggfort og det frister med en ny bruktbåt. Har sett på ulike båter og særlig to frister. Begge har singel vp kad 43 med duoprop drev. En er 2000 modell og den andre fra 2001 og begge har truster i baugen, så jeg skal vel klare å styre meg inn og ut av havna da. Men innbarka båtfolk sverger ofte til aksling. Er det så ille med drev? Er klar over at vedlikehold av drev er litt mer omfattende og koster vel mer, men hvor mye snakker vi egentlig om? Hva med levetiden? Ser jo at båter med drev ofte har høyere fart enn de med aksling, og dermed blir vel forbruk mindre på disse? Det har vel kanskje med skrog, ror, kjøl å gjøre Hva med mercruiser og bravodrev? Svakheter og fordeler mottas med takk. Kikker litt på båter med eldre motorer også, og ser det er veldig mange med vp. Hva bør jeg styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Vedlikeholdsutgiftene er , som du sier, betydelig høyere enn ved strak aksling. Ved en liten grunnstøtting er det Også betydelig større fare for store og dyre skader med drevløsning. Kanskje forsikringen dekker skaden, men en ødelagt propell er ikke altid så lett å erstatte på kort tid i ferien. På en båt med EN strak aksling, er dene mye mer beskyttet, så ofte er det bare bunnstoffet som blir skadet En er lettere å manøvrere, uten tvil. Dette kan kompenseres med baug og evnt hekkpropell. Avdrift er mye større på en planende båt enn en med fortrengerskrog ved manøvrering, og man mæ jobbe med ror og motor. Dette er imidlertid en sannhet med moderasjoner, for på en del båter med aksling har man lite kjøl og stort vindfang . Det kan kreve sin skipper. Da kan det være greit å kunne vri propellstrømmen med et drev, men hekktruster blir jo stadig mer vanlig. Jeg har hatt båter med aksling, har nå drevbåt, men savner båt med fast aksling. Dette er bla pg egenskapene i sakte og moderat fart. Jeg synes det er triveligere enn i planingsfart, men det er jo smak og bruk som bestemmer. Gammel motor kan være greit, men gammelt drev er skummelt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 gjeldfri : Ved en liten grunnstøtting er det Også betydelig større fare for store og dyre skader med drevløsning. Huff ja. Må nok innrømme at jeg er glad jeg hadde solid kjølbåt ved minst to anledninger. Båtene jeg har sett på er ikke produsert med aksling, men for all del, det finnes lignende båter med aksling så kanskje det blir løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Grunnstøtting med akslingsbåt uten kjøl, med hengende propell, er jo ikke nødvendigvis noe bedre enn med drev da... Faren er jo at en trykker akselstøttene opp gjennom båtbunnen, og det kan bli vått...! Samt at en kan rive med seg hengende ror i samme slengen. Har en kjøl foran propellen, så er det som beskrevet over, det går gjerne bra. Men en ny aksling, propell og litt arbeid er jo ikke nødvendigvis så dyrt, sammenliknet med drev... Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Helt klart skummelt med hengende propell. Det var derfor jeg presiserte en motor. Ellers blir det jo båt med " høghæla sko". Dette gjelder vel også for en del planende eller halvplanende båter med aksling. Da synes jeg det virker som man får det dårligste fra to verdener. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.