roarfe Startet 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2012 Hei. Jeg har bokstavlig talt et dritproblem... Jabsco pumpa mi klarer ikke å få suge opp fra tanken. Det startet når jeg tok i bruk båten i vår. Jeg skrudde ut pumpa og det viste seg at impelleren var ødelagt. Ny impeller ble montert uten hell. Jeg har blåst gjennom rørsystemene og alt er åpent. Noen som har forslag til hva som må gjøres? På forhånd takk!! Roar Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Jeg regner med at motoren går. Gjør den det er det impelleren som sitter fast. Løsne litt på skruene, og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
roarfe Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Både motor og impeller går, men den klarer ikke å få "tak" i driten... Jeg har staket gjennom med en tynnere slange og blåst og alt virker åpent. Hører godt bobling både i tank og under båten når jeg blåser. Har også sjekket at luftingen er åpen. Kan motoren gå med allikevel være ødelagt? At den går bare for halv maskin? Jeg har sjekket batteriene og sjekket at motoren får nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Har du høy sugehøyde? Står det "vann" i slangen inn til motor? Om ikke prøv å fylle den med vann. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
roarfe Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Pumpa har fungert prikkfritt siden båten var ny i 2008. Jeg har prøvd å fylle slangen med vann, men siden pumpa ligger litt over tanken ca. 30 cm og tanken ikke er stappfull så gikk ikke det så bra. Jeg ville heller ikke fylle tanken stappfull for da risikerer jeg mye griserier når jeg skrur av slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 (redigert) Har du wastetømming for Vaccumanlegg? Utett O-ring der vil gjøre slik at du ikke får sug i systemet, pumpen vil suge luft derifra istedet Redigert 15.Juni.2012 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roarfe Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 (redigert) Det er ei slik pumpe jeg har. Jeg vet ikke om dette er ei vakumpumpe? Det er en gummiring mellom "impellerhuset" og motoren, men den ser ok ut. Redigert 15.Juni.2012 av roarfe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Ikke det jeg mente, men har du opplegg slik at du kan bruke Vaccumslange fra tømmestasjon? (Samme deksel som for vann og drivstoff) Er den o-ringen der utett vil systemet suge luft derifra. Ellers er det nesten alltid noe med impeller. Flere som tror de har montert de riktig, men funker ikke. Når de så åpner og lukker på nytt, så får de til å fungere. Minste utetthet ved impellerhuset og pumpen suger bare luft. Har samme pumpe selv, er bra saker de jabscopumpene der. Sitér dette innlegget Link to post
roarfe Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 (redigert) Da skjønner jeg hva du mente Jori. Ja, jeg har vakumslange for tømmestasjon. Skal sjekke om den o-ringen er tett. Har styrt så mye og skrudd av og på og testet at jeg har klart å ødelegge impelleren igjen, så får vel bestille 2 denne gangen... Redigert 15.Juni.2012 av roarfe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Penilse Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Fikk du løst problemet? Hvis ikke, kan du se på videoen du finner her som viser hvordan du monteres repsett for pumpen: http://www.seatronic.no/toaletter-reservedeler-c-104_349/jabsco-toalett-repsett-p-3953 Sitér dette innlegget Link to post
basbakken Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Hei. Vet ikke om du fikk ordnet problemet ditt, men her er et lite forslag: Når du åpner pumpa så er det et lokk med en halvmånelignende åpning i under dekselet. Om denne monteres feil vei, så struper den kapasiteten på pumpa. Jeg har en lignende pumpe og der var hele feilen feilmontering av denne. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Disse kvernpumpene har utrolig dårlig sugeevne, den har muligens fungert fint tidligere, men nå er det sikkert litt mer avleiringer i slanger og slikt enn det har vært tidligere og da kan den pumpa fort blir for slapp. Jeg har akkurat kastet ut min og erstattet med en kraftig membranpumpe. Den suger hva som helst, lett som bare det http://flak.no/search?q=septikpumpe&search=S%F8k Sitér dette innlegget Link to post
roarfe Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Hei. Som dere ser så er dette en gammel "tråd". Jeg byttet ut impellerhuset og impelleren og skrudde det sammen. Vips så fungerte den Jeg vet ikke sikkert hva som gikk galt første gangen, når jeg kun bytter impelleren. Var bare lykkelig for at det fungerte igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.