Sjøogvind Startet 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2012 Gjør du? http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/folk-peiler-baaten-rett-inn-paa-skjaer-3790717.html Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Tja, la opp kurs med god klaring til et skjær en gang, men tok ikke høyde for strøm. Deretter fulgte jeg kompasset og ikke plotter ... og plutselig var det veldig grundt, gitt. Oppdaget det i tide, men det kunne lett blitt en kjempesmell. Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 He he, jeg la opp ruten på pc'n til en mindre båtvant kompis en gang (C-map kartprogram og gps), før vi skulle kjøre hjem med hver vår båt. Ruten gikk gjennom en merket led gjennom et øyvær. Jeg lå bak han, og midtveis gjennom været, ser jeg at båten hans plutselig tar kursen mot et område med masse skjær, og en øy rett forran ham. Vi lå begge i ca. 25 knop, så det ville bli en bra smell. Jeg fisket fram telefonen i full fart, for å finne ut hva som skjer, og prøve å avverge ulykken. Men før jeg fikk svar hos han, skar båten plutselig tilbake på rett kurs igjen. Det viste seg at PC'n hans plutselig hadde streiket, og han hadde bare konsentrert seg om å få den opp og gå igjen, og ikke fulgt med hvor han kjørte. Plutselig hadde han oppdaget hvor han var på vei, men det var absolutt i siste liten. Er sikkert mange som havarerer på grunn av slike tabber. De stoler blindt på moderne utstyr, og når det streiker, blir de helt satt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Hvorfor legge waypoint på skjær? De står jo der, så det er jo bare å kjøre på! :lol: :lol: :clap: :clap: :diving: :diving: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
SveinHa Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Jeg har gjort noe lignene ved et uhell en gang (kartplotterassistert grunnstøting?): Var på vei inn i en, for meg, helt ukjent vik. Studerte kartplotteren og alt så klart og fint ut. Tok en vid sving opp mot land på ene siden for å ankre opp med baugen mot andre siden og kjørte godt opp på et skjær. Kastet meg over plotteren igjen og der stod skjæret klart og tydelig... Eneste forklaringen jeg kan komme på er at muspekeren må ha dekket over skjæret... Det var nå et lite sidesprang i denne tråden men jeg lærte av det og forhåpentligvis kan andre også lære litt, fort gjort slike ting... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
DieselDahl Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 På min garmin 525 har jeg noe som heter autoguidance, du setter inn bestemmelsesstedet og ber plotteren velge beste rute utenom skjær og sånnt. På tur fra stavern til krogstadfjorden la jeg merke til at den lilla streken gjorde en "S" midt på et langstrekk. I 30knop er det ikke mye tid til å reagere så jeg kikket meg rundt for å se om det var noe skjær eller sjømerker men ikke noe å se, jeg var et godt stykke fra land i relativt rent farvann så jeg svingte unna litt før der plotteren ville at jeg skulle svinge. Da jeg passerer stedet hvor den lilla streken har denne "S'en" ser jeg at sjøen bryter på et skvalpeskjær akkurat midt på den kursen jeg hadde. Det fikk meg til å tenke litt. Har nå kjøpt en plotter med større skjerm og ekstern antenne, er mere kritisk til å la plotteren velge ruten og studerer kartet mere før jeg kjører i ukjent farvann. Når det er sagt så er det visst mange som kjører på skjær i områder de er godt kjent, kanskje blir man nonchalant? Jeg opplever iallefall ofte når jeg sitter på med andre at de har svært liten margin og hvis jeg kommenterer dette forstår de ikke hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Jeg går ikke noen steder uansett hastighet uten å ha sett på sjøkartene først.. blir fort sløv av kartplottern som bare viser verden sett fra mars. Dvs. små grunner / skvalpeskjær blir knapt synlige hvis en ikke ser veldig godt etter.. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
quantumduck Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 ...Dvs. små grunner / skvalpeskjær blir knapt synlige hvis en ikke ser veldig godt etter.. Dessuten er ikke alltid nøyaktigheten like stor ... «på film» har jeg harva tvers over både holmer og skjær en del ganger. Det er jo greit nok når man er i kjent farvann og det er lett å orientere seg, men det kan fort bli litt ekkelt om man er i ukjent og grisete farvann, og plotteren viser 50m feil... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Med EGNOS skal feilen ikke være større enn 1-2 meter. Og på en plotter kan du filtrere bort dybdeinformasjon som ikke har betydning for din båt hvis du har gjort de nødvendige innstillinger. Sånn sett skal et elektronisk kart være minst like bra som et papirkart når du zoom'er riktig. Split-screen er til god hjelp også da du kan ha to zoom-nivåer ved siden av hverandre. Forskjellen mellom å navigere med plotter og papirkart er først og fremst at plotteren gir deg nøyaktig real time posisjon som selvfølgelig letter navigeringen men som også gjør at vi tar lett på planleggingen og kan havne i situasjoner fordi vi ikke er like godt forberedt. Når det gjelder å bruke skjær som waypoints så er jo det idiotisk nok, da er autoguidance langt smartere. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Til quantumduck: Jeg tror ikke moderne plottere viser 50m feil!! de første plotterne som kom for 20-25 år siden hadde vel større feilmarginer og måtte kalibreres osv. Jeg har testa min Garminplotter og Ipad med Navionics og i små smale sund på 10-15meters bredde viser plotteren dønn senter i sundet om jeg gjør det i realtime. har også kontrolert opp mot enkelte sjømerker og det stemmer veldig nøyaktig! kan ikke tro nøyaktigheten er dårligere enn 2-5 meter i hvertfal Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lykke R Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 For å vende tilbake til tema: Det er reelle hendelser som ligger til grunn for at supplybåter offshore ikke lenger får bruke destinasjonen (rigg el platform) som waypoint på autopiloten. Så dette gjelder ikke bare hobbyskippere ... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Den gamle C-map 95 viste mye feil grunnet basiskartet var delvis basert på håndtegnede kart i fra slutten av 1800 tallet. Derav stor "misvisnig" Da kartverket hadde ny oppmåling langs kysten ble alt meget bedre. Dagen C- map er basert på akkurat samme data som papirkartene. Har ikke sett feil / forskjell i data på papirkart kontra C-map. Vedrørende dem som synest små grunner og skjær blir lite synlige på plotteren, bruk zooooom! Synest selv det er enklere enn seilas med lupe i papirkartene.. Folk går stadig på grunn og det er enklest og skylde på plotteren når fadesen skal forklares.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Splitt window er bra for å både ha oversikt og detaljer! Jeg bruker Ipaden til oversiktsbilde og Plotteren innzooma på detaljer. Papirkart i backup. Nårdet gjelder peiling på et skjær, så legger jeg opp kursene med godklaring! navigerer jeg visuelt uten opplagt kurs i kjendte områder bruker jeg å stevne f.eks nes , kjendte landemerker, eller sjømerker. Men man kjører jo ikke rett på av den grunn! Plotteren står jo uansett altid på! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Johannes Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Plotter, papirkart eller bare på hukommelsen. Det kan da ikke være feil å stevne en lykt eller en stake eller hva som helst? Poenget må da være at man er våken, både bokstavlig og billedlig, slik at man foretar kursendring når det er påkrevet. Artikkelen trådstarter henviser til viser at det mangler navigasjonskunnskap ikke bare hos båtførere. Redigert 18.Juni.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Forskjellen mellom å navigere med plotter og papirkart er først og fremst at plotteren gir deg nøyaktig real time posisjon som selvfølgelig letter navigeringen men som også gjør at vi tar lett på planleggingen og kan havne i situasjoner fordi vi ikke er like godt forberedt. Når det gjelder å bruke skjær som waypoints så er jo det idiotisk nok, da er autoguidance langt smartere. Nei, nei, nei og nei. GPS gir ikke realtime nøyaktig posisjon, den gir en tidsforsinket *påstand* om din posisjon. Dersom man som navigatør ikke sørger for å verifisere påstanden er det på et eller annet tidspunkt nødt til å gå galt. Se f.eks. vedlagte bilde. Jeg kan garantere at verken vår egen båt eller Color Fantasy ligger i tørrdokk på hovedøya. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Sørg for at egnos er på så havner du ikke på hovedøya. Hvor mye tidsforsinkelse har du? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Til quantumduck: Jeg tror ikke moderne plottere viser 50m feil!! Jepp. Det var nok jeg som harva tvers over Måkholmen uten å merke det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.