Jump to content

Folk peiler båten rett inn på skjær


Sjøogvind

Recommended Posts

He he, jeg la opp ruten på pc'n til en mindre båtvant kompis en gang (C-map kartprogram og gps), før vi skulle kjøre hjem med hver vår båt.

Ruten gikk gjennom en merket led gjennom et øyvær.

Jeg lå bak han, og midtveis gjennom været, ser jeg at båten hans plutselig tar kursen mot et område med masse skjær, og en øy rett forran ham.

Vi lå begge i ca. 25 knop, så det ville bli en bra smell.

Jeg fisket fram telefonen i full fart, for å finne ut hva som skjer, og prøve å avverge ulykken.

Men før jeg fikk svar hos han, skar båten plutselig tilbake på rett kurs igjen.

Det viste seg at PC'n hans plutselig hadde streiket, og han hadde bare konsentrert seg om å få den opp og gå igjen, og ikke fulgt med hvor han kjørte.

Plutselig hadde han oppdaget hvor han var på vei, men det var absolutt i siste liten.

Er sikkert mange som havarerer på grunn av slike tabber.

De stoler blindt på moderne utstyr, og når det streiker, blir de helt satt ut.

Link to post

Jeg har gjort noe lignene ved et uhell en gang (kartplotterassistert grunnstøting?): Var på vei inn i en, for meg, helt ukjent vik. Studerte kartplotteren og alt så klart og fint ut. Tok en vid sving opp mot land på ene siden for å ankre opp med baugen mot andre siden og kjørte godt opp på et skjær. Kastet meg over plotteren igjen og der stod skjæret klart og tydelig... Eneste forklaringen jeg kan komme på er at muspekeren må ha dekket over skjæret...

 

Det var nå et lite sidesprang i denne tråden men jeg lærte av det og forhåpentligvis kan andre også lære litt, fort gjort slike ting...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

På min garmin 525 har jeg noe som heter autoguidance, du setter inn bestemmelsesstedet og ber plotteren velge beste rute utenom skjær og sånnt. På tur fra stavern til krogstadfjorden la jeg merke til at den lilla streken gjorde en "S" midt på et langstrekk. I 30knop er det ikke mye tid til å reagere så jeg kikket meg rundt for å se om det var noe skjær eller sjømerker men ikke noe å se, jeg var et godt stykke fra land i relativt rent farvann så jeg svingte unna litt før der plotteren ville at jeg skulle svinge. Da jeg passerer stedet hvor den lilla streken har denne "S'en" ser jeg at sjøen bryter på et skvalpeskjær akkurat midt på den kursen jeg hadde. Det fikk meg til å tenke litt. Har nå kjøpt en plotter med større skjerm og ekstern antenne, er mere kritisk til å la plotteren velge ruten og studerer kartet mere før jeg kjører i ukjent farvann. Når det er sagt så er det visst mange som kjører på skjær i områder de er godt kjent, kanskje blir man nonchalant? Jeg opplever iallefall ofte når jeg sitter på med andre at de har svært liten margin og hvis jeg kommenterer dette forstår de ikke hva jeg mener.

Link to post

...Dvs. små grunner / skvalpeskjær blir knapt synlige hvis en ikke ser veldig godt etter..

Dessuten er ikke alltid nøyaktigheten like stor ... «på film» har jeg harva tvers over både holmer og skjær en del ganger. Det er jo greit nok når man er i kjent farvann og det er lett å orientere seg, men det kan fort bli litt ekkelt om man er i ukjent og grisete farvann, og plotteren viser 50m feil...

Link to post

Med EGNOS skal feilen ikke være større enn 1-2 meter. Og på en plotter kan du filtrere bort dybdeinformasjon som ikke har betydning for din båt hvis du har gjort de nødvendige innstillinger. Sånn sett skal et elektronisk kart være minst like bra som et papirkart når du zoom'er riktig. Split-screen er til god hjelp også da du kan ha to zoom-nivåer ved siden av hverandre. Forskjellen mellom å navigere med plotter og papirkart er først og fremst at plotteren gir deg nøyaktig real time posisjon som selvfølgelig letter navigeringen men som også gjør at vi tar lett på planleggingen og kan havne i situasjoner fordi vi ikke er like godt forberedt. Når det gjelder å bruke skjær som waypoints så er jo det idiotisk nok, da er autoguidance langt smartere.

Link to post

Til quantumduck: Jeg tror ikke moderne plottere viser 50m feil!! de første plotterne som kom for 20-25 år siden hadde vel større feilmarginer og måtte kalibreres osv. Jeg har testa min Garminplotter og Ipad med Navionics og i små smale sund på 10-15meters bredde viser plotteren dønn senter i sundet om jeg gjør det i realtime. har også kontrolert opp mot enkelte sjømerker og det stemmer veldig nøyaktig! kan ikke tro nøyaktigheten er dårligere enn 2-5 meter i hvertfal

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Den gamle C-map 95 viste mye feil grunnet basiskartet var delvis basert på håndtegnede kart i fra slutten av 1800 tallet. Derav stor "misvisnig" Da kartverket hadde ny oppmåling langs kysten ble alt meget bedre.

Dagen C- map er basert på akkurat samme data som papirkartene. Har ikke sett feil / forskjell i data på papirkart kontra C-map.

 

Vedrørende dem som synest små grunner og skjær blir lite synlige på plotteren, bruk zooooom! Synest selv det er enklere enn seilas med lupe i papirkartene..

 

Folk går stadig på grunn og det er enklest og skylde på plotteren når fadesen skal forklares..

Link to post

Splitt window er bra for å både ha oversikt og detaljer! Jeg bruker Ipaden til oversiktsbilde og Plotteren innzooma på detaljer. Papirkart i backup. Nårdet gjelder peiling på et skjær, så legger jeg opp kursene med godklaring! navigerer jeg visuelt uten opplagt kurs i kjendte områder bruker jeg å stevne f.eks nes , kjendte landemerker, eller sjømerker. Men man kjører jo ikke rett på av den grunn! Plotteren står jo uansett altid på!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Plotter, papirkart eller bare på hukommelsen.

Det kan da ikke være feil å stevne en lykt eller en stake eller hva som helst?

Poenget må da være at man er våken, både bokstavlig og billedlig, slik at man foretar kursendring når det er påkrevet.

 

Artikkelen trådstarter henviser til viser at det mangler navigasjonskunnskap ikke bare hos båtførere.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Forskjellen mellom å navigere med plotter og papirkart er først og fremst at plotteren gir deg nøyaktig real time posisjon som selvfølgelig letter navigeringen men som også gjør at vi tar lett på planleggingen og kan havne i situasjoner fordi vi ikke er like godt forberedt. Når det gjelder å bruke skjær som waypoints så er jo det idiotisk nok, da er autoguidance langt smartere.

 

Nei, nei, nei og nei.

 

GPS gir ikke realtime nøyaktig posisjon, den gir en tidsforsinket *påstand* om din posisjon. Dersom man som navigatør ikke sørger for å verifisere påstanden er det på et eller annet tidspunkt nødt til å gå galt. Se f.eks. vedlagte bilde. Jeg kan garantere at verken vår egen båt eller Color Fantasy ligger i tørrdokk på hovedøya.

 

img_4631_600x502.jpg

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...