Jump to content

Hvordan bytte rorhylse

M/S AIOLOS

Recommended Posts

Med ny og kraftigere motor dukker det opp litt av hvert tydeligvis. Denne gangen er det noe med rorhylsen. Det kommer vann inn der et eller annet sted men aner ikke hvor. Står alene med dette siden jeg var dum nok til å nevne ordet lekkasje for huslyden.

Jeg håper selvsagt at vannet kommer inn på toppen av hylsen ettersom det ligger vann på en hylle høyere enn bunnen.

Hvis det bare er der så er det kanskje bare å fylle godt med fett i pakkboksen, eller? Må nok innrømme at roret ikke har fått den oppmerksomhet det fortjener....

Du kan selvfølgelig prøve å presse inn mer fett. Vet jo ikke hva slags tetning du har. Det vanligste er vel simmering(er) (tetningsring). Selv skiftet jeg simmeringer på min roraksel for et par år siden. Det var langt enklere enn jeg hadde trodd. Dersom toppen av hylsen ligger over vannspeilet kan det gjøres mens båten er på vannet. Pirket ut den gamle ved hjelp av et tynt skrujern og en smal nebbtang. Tok den med til K. Lund Maskin på Midtun (Ser du bor i nærheten). Kjøpte to nye for en billig penge. Pass på å få med rustfri fjær.

Siden det var god plass til to nye utenpå hverandre regnet jeg det som en slags dobbel sikring. Satte dem godt inn med fett før jeg tredde dem innpå rorakselen. Det er viktig at de settes riktig vei. Legg merke til retningen på den / de gamle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...