M/S AIOLOS Startet 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2012 Med ny og kraftigere motor dukker det opp litt av hvert tydeligvis. Denne gangen er det noe med rorhylsen. Det kommer vann inn der et eller annet sted men aner ikke hvor. Står alene med dette siden jeg var dum nok til å nevne ordet lekkasje for huslyden. Jeg håper selvsagt at vannet kommer inn på toppen av hylsen ettersom det ligger vann på en hylle høyere enn bunnen. Hvis det bare er der så er det kanskje bare å fylle godt med fett i pakkboksen, eller? Må nok innrømme at roret ikke har fått den oppmerksomhet det fortjener.... Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Parmann Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Du kan selvfølgelig prøve å presse inn mer fett. Vet jo ikke hva slags tetning du har. Det vanligste er vel simmering(er) (tetningsring). Selv skiftet jeg simmeringer på min roraksel for et par år siden. Det var langt enklere enn jeg hadde trodd. Dersom toppen av hylsen ligger over vannspeilet kan det gjøres mens båten er på vannet. Pirket ut den gamle ved hjelp av et tynt skrujern og en smal nebbtang. Tok den med til K. Lund Maskin på Midtun (Ser du bor i nærheten). Kjøpte to nye for en billig penge. Pass på å få med rustfri fjær. Siden det var god plass til to nye utenpå hverandre regnet jeg det som en slags dobbel sikring. Satte dem godt inn med fett før jeg tredde dem innpå rorakselen. Det er viktig at de settes riktig vei. Legg merke til retningen på den / de gamle. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Jeg presset inn mer fett nå og det ble tett. Men tror nok at jeg skifter ringene så jeg er på den sikre siden. Toppen på hylsen ligger godt over vannspeilet så det går bra å få ut de gamle ringene. Blir spennende å se om jeg klarer å få de riktig vei. Tar en tur til midtun på mandag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.