Jump to content

Skifter vi skroggjennomføringer for ofte?

Brumm

Recommended Posts

Jeg hadde en tråd her forleden hvor jeg etterlyste frostsikre skrogventiler grunnet planlagt bytte av disse i år. De som står i båten nå er 19 år gamle og båten ligger i sjøen hele året. Både gjennomføringer og kraner er i messing. Det er ikke det at det er noe feil med de, tror jeg, men jeg synes det virker riktig å skifte de gr alderen osv. Leser man dessuten tråder her om emnet hører man om båter som synker gr 10 år gamle gjennomføringer som knekker ved den minste berøring etc

Når jeg skraper i metallet på mine gjennomføringer og kraner, både utenfor båten og inne kommer det bare frem gul, frisk messingfarge. Ventilene lukker og åpner dessuten som de skal.

So whats the problem? Kan de ikke likegodt stå i båten til de blir dårlige og virkelig modne for utskiftning?

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg når det gjelder å teste om ting er ok eller ikke?

Og er det virkelig ingen andre som har friske 19 år gamle messingkraner i båtene sine?

Redigert av Brumm (see edit history)

Har ikke byttet mine. De ser og virker fine. Og jeg antar de er 12 år gamle, slik resten av båten er. Vi bytter kanskje disse, impellere, belger, filtere osv for ofte. Men hva er alternativet om vi ikke gjør det? Store skader/havari som følge...

Jeg pleier å si at å ha gammel bil er helt flott, men jeg har ikke lyst på gammel båt. Skjer noe med båten er det ikke bare å skyve den ut på veiskulderen. Men bytter man deler ofte eller regelmessig, er det ikke så ille å ha en båt med noen år på nakken.

Men det er nok ikke strengt tatt nødvendig å skifte gjennomføringer og ventiler når de virker og framstår som solide.

Mener i alle fall jeg...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Alternativet til å bytte dem er å demontere kran mm slik at bare gjennomføringen blir i skroget. Gjør dette rent, og inspiser. Se etter fargeforandring, sprekker o.lign. Ser det bra ut setter du alt på plass, og inspiserer igjen til året. Dette er vanlig prosedyre når man er underlagt skipskontrollen. Dessuten går det fort når man har rutine på det.

Mine er 25 år og like fine.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sjekk hva forsikringen din sier. Med forbehold om at jeg husker feil så mener jeg det står noe om maks alder på gjennonføringer. Ganske teit, da det ikke står noe om kvaliteten eller type. Jeg skiftet mine for ikke så lenge siden, et par år. Selve gjennomføringene var da fremdeles veldig fine, men kranene ikke så greie. De nye altfor kipe sakene blir nok snart byttet igjen, og da med noe mer kvalitet. Kanskje kompositt.

Til spørsmålet så tror jeg ikke at mine båter i løpet av tiden har fått skiftet for ofte. Men heller ikke for sjelden. En nabobåt i havna, en Fairline på 10 år, knakk hele gjennomføringen til aggregatet ved lett berøring, heldigvis på land. Så jeg mener det har en verdi for meg å ha sikker kunnskap om alder og tilstand i stedet for å anta at en gammel gjennomføring er bra. Lite jobb er det også.

Kan de ikke likegodt stå i båten til de blir dårlige og virkelig modne for utskiftning? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg når det gjelder å teste om ting er ok eller ikke? Og er det virkelig ingen andre som har friske 19 år gamle messingkraner i båtene sine?

19 år er du sikker på at det er messing?

Det ville være være for dumt og skifte ut gode bronseventiler.

I noen båter holder messingventiler i få år i andre lenge, det kommer sikkert an på kvaliteten, men det stygge med messing og sjøvann er som "dvil" sier en ser ikke hva som skjer innvendig.

Skiftet til god sjøvannsbestandig bronsekvalitet på 80 taller.

Messing i skroggjennomføringer og ventiler under vannlinjen har ikke noe der å gjøre, er nå min mening.

Det er nok av eksempler på Baatplassen hvis en søker.

Tre-plugger i rett dim bør en ha på sentrale steder.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det skjer ikke noe 'inni messingen'. Det skjer en avsinking som er en ren ekelktolytisk prosess som i sin natur må starte på overflaten. Greia er å vite hva man skal se etter. Skikkelig messing kan holde i årtier. God bronse har ikke særlige problemer med 100 år. På Hulda er det AISI316 i god kvalitet. Det holder også til 'evig tid'. Plast av god kvalitet, som for eksempel Marelon, overlever sikkert også de fleste av oss. Og neste genereasjon også.

Man plukket ut kjølboltene på Venus, de hadde stått der i hundre år. De ble byttet på misstanke. Boltene var imidlertid like fine, men ble byttet til 'syrefast stål'. Vet ikke om det var videre lurt. Bare for å illustrere at disse sakene er svært så individuelt. Bare ta 'AISI 316', DIN-normen har så vidt jeg husker seks kvalitetsvarianter som dekkes inn under nevnte standard. I tillegg har man det faktum at det er ikke alle produsenter av materialer som er like hissige på å holde høyt kvalitetsnivå. Det var bedre før i verden.

Innlegget som roger-jo referer til er så bra at jeg kunne ikke gjort det bedre selv :-)

Men merk at artikkelen entydig går mot glassfiberbåter. Andre byggematerialer kan være mer aggressive mot messing. Nå refereres det til Italia i artikkelen. Merk at disse produktene også gjenger fra rør som ikke gir mer enn 0,75 mm restgods i bunnen av gjengene. Slike verdier er uansett bruksområde for dårlig.

I tillegg har vi stål (rustfritt) fra Kina. Og muligens andre. En del herfra er også av særdeles lav kvalitet.

En ting til: Hulda hadde tidligere propell fra Italia. Husker ikke hva den heter i farten, men var kjøpt fra Sleipner. Den grodde noe så inn i %&¤###". Så byttet jeg til Michigan. For to dager siden var det en dykker bortom og sjekket. "Det var tre havtulipaner på hvert blad, du ville inte merk nogot", var rapporten. Hulda var oppe sist i slutten av november 2011. Og i hjemmehavnen til Hulda gror det noe hinsides! Havstulipaner er svensk for rur.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...