hermansen Startet 16.Juni.2012 Del på Facebook Startet 16.Juni.2012 Demontere min SP40 baugpropell i dag for å gjøre rent børster, men gjorde en tabbe. Glemte å ta bilde av hvor kontrollsignalet (hvis det er det) gikk. Har lagt med bilde. Det er en liten kabel, med 2 koblinger (vet ikke hvorfor) fra samme kabel. Det er en +12v kontrollsignal slik jeg tolker dokumentasjonen. Jeg er rimelig sikker at den "løse ledningen" som dere ser i bildet skal festes hvor den er nå, men ikke helt sikker. Noen som kan bistå ? Og siden denne kabelen har 2 kabelsko, skal den feste i 2 punkter ? Synes ikke å huske det, men en vet jo aldri. Nærbilde er kanskje bedre. Takker /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Løst saken. Til info (hvis andre lurer på det samme) så er det en termobryter (mot overoppheting) som skal kobles og monteres på innsiden av hvor jeg midlertidig hadde plassert den. Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Hei Hermansen, Jeg har også problemer med min sleipner det bare klikker i relèet eller så bare drar proppellen noen runder før den gir seg. Tok av lokket på motoren som du har gjordt, jeg er ikke spesielt mekkekyndig og lurer derfor på hvordan jeg går frem for å pusse børstene. La jo merke til at det var en del bøss der. Takk for tips. Vikakar Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
nnerland Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Ikke puss eller skrap i børstene ! de er tilpasset rotoren som de er nå etter at du har brukt thrusteren en stund. skal du ta de ut så sett de tilbake på samme plass. Rengjøring av rotor og børster er ikke mer problematisk enn at du blåser vekk evt. støv og så sprayer begge deler med Elektro clean. om du absolutt vil borti med noe bruk en gammal tannbørste og puss litt med den mens det enda er Elektro clean på rotoren. Poenget er bare å få vekk kull/grafitt støvet fra rotor og de små sporene i mellom kontaktflatene på nevnte rotor, siden opphopning av grafitt/kullstøv der vil føre til kortslutning i mellom kontaktflatene. Dette kan gi merkelig oppførsel på thrusteren, eks. den starter bare av og til eller så går den bare litt for så og stoppe. Om du imidlertid ser at nevnte kontaktflater har dype spor etter børstene er det kanskje på tide å tenke på å få slipt/pusset ned kontaktflatene. Det er et par firma som driver med dette her i landet men jeg er usikker på om det vil lønne seg, eller om en ny elektro motor blir rimeligere. Håper dette hjalp og lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Hei Jeg har montert en ny orginal kontroll spak på min Sleipner baugthruster, tidligere har det bare vært en bryter type hjemmelaget. Det er på den originale stikken to kontakter, en med 4 kabler rød- sort- grå og blå Og en kontakt med en gul kabel. Hva er den gule kabelen til ? Thrusteren virker når jeg kopler 4 stikk kontakten sammen med den originale kontakten på kabelstokk, men finner ikke hurtigkoplingen til den gule enslige kontakten på spaken. Thrusteren er en 2000 mod, og spaken har jeg just fått i posten fra Maritim. Er den gule kabelen noe å bry seg om, eller er det til funksjoner som leveres på nyere Thrustere? larss Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Den lar du bare henge der hvis du ikke har automatisk stoppbryter. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
larss Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Hmm.... Hva mener du med automatisk stoppbryter? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Tror den gule er for å styre en hovedbryter. Den trenger du ikke koble til noe. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
larss Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Ok, takk for hjelpen. Ble mer på stell på dashbordet med en orginal Joystick en med hjemmelaget bryter på ei plate. Byttet tidligere panelet til ankervinsjen da dette var slitt og uleselig så nå er oppgraderingene på Fars plass ferdig. Neste prosjekt er ny plotter, blir liksom aldri ferdig :) larss Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 http://sleipner.no/produkt/17149/hovedstrmsbrytere/ Den er for å styre hovedstrømsbryter vis man monterer en slik. Den kobler inn når man setter "on" på panelet Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Hmm.... Hva mener du med automatisk stoppbryter? Sorry larss gikk litt fort her mente automatisk hovedbryter. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
larss Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Ja, da er jeg med. Tar litt tid noen ganger. Takk for info Christina II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.