HGM Startet 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2012 Hei Kan noen forklare meg hva som skjer hvis det blir problemer med TPS? Har en bår med Cummins Mercruiser 2,8 ltr diesel 2005 mod. Motoren fusker og soter litt (ryker svart) ved ca 2500 omd +-300 men kun hvis jeg ligger stabilt på dette turtallet. Ved gasspådrag fra tomgang til full gass fusker den ikke og den går helt rent uten svart røk. Det samme skjer ved senking av turtallet (ingen fusking) Ved rusing i fri så har jeg et langt område på TPS hvor det ikke skjer noenting, (fra 1300-2000 omd) kurven på TPS fra 0-100 er altså ikke linjær slik den er ved Potmeter som jeg kjenner til fra mitt yrke. Under kjøring er dette ikke like merkbart da motstand naturlig nok sørger for at motoren jobber tyngre for å komme opp i turtall og derfor "henger litt etter". Ved forespørsel hos en Mercruiser forhandler om det kan være TPS som forårsaker fuskingen, så får jeg til svar at det er det ikke, for de er det aldrig feil på. (er visst aldrig noen feil med disse motorene) Har veldig vanskelig for å tro at denne enheten er evigvarende, og spør derfor om noen har tro på at det kan være den som forårsaker problemet. Den koster 5000,- og det er derfor ganske kostbart å måtte kjøpe en ny for å prøve. Til slutt kan jeg nevne at jeg har renset hele dieselsystemet fra tank til dyser så feilen ligger ikke der. Hatt på ny diesel, nye filter og overhalt pumpe. Ingen forandring har skjedd pga det. Til å begynne med fusket motoren på allle turtall, men etter en runde i den grå boksen på toppen av motoren der bla TPS ledningene (6 stk) fordeler seg, i tillegg til et par releer og noen andre ledninger så har det endret seg til kun å gjelde i området rundt 2500 omd. Det jeg gjorde var å stramme kabelskoene til releene slik at alle hannene hadde skikkelig kontakt. Det utgjorde en stor forbedring men jeg er altså ikke i mål. Trenger hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
HGM Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 TPS står for throttle position sensor, har også hørt et forslag på MAP sensor men ikke hvorfor. Kanskje noen kan forklare denne også. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Når du skriver TPS så regner jeg med at denne ikke sitter i forbindelse med noe luftspjeld som på bensinmotorer (visse dieselmotorer har luftspjeld), men kun er en omgjøring av gasspakens posisjon til et elektrisk signal. Da er det en umulighet at motoren fusker pga denne. MAP sensoren er derimot en del som kan forårsake feil. Den måler lufttrykket i innsugsmanifolden (manifold absolute pressure) og på mange motorer også lufttemperaturen. Dette signalet beskriver egentlig motorens belastning og sammen med turtallssignalet og fuel rail trykket det som ECU'en trenger for å regulere innsprøytingen. MAP sensoren kan ta skade av olje, men et generelt problem med firesylindrede dieselmotorer er vibrasjoner som skader elektriske kontakter og loddinger på kretskort o.l. Irr på kontakter er også vanlig feil, og mange tror at dette løses ved å spraye med en WD-væske (vannfortrengningsmiddel, bedre kjent som "verktøykasse på boks") Dette er ikke tilfelle. Har du irr så er det korrosjon på kontaktstiftene. Korrosjon kan fjernes ved sliping og syrebehandling, men ikke ved å spraye noe lurium. WD-væske brukes generelt til å forebygge korrosjon men det er problematisk siden den foruten å blande seg med vannet også tørker ut veldig fort. Riktig måte å korrosjonsbeskytte elektriske kontakter er å fylle de med syrefri vaselin eller silikonfett. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Vi hadde tps feil på en bensinmotor. Den stoppet da vi dro av på turtallet. Ellers fungerte motoren bra Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 På bensinmotor er det litt annerledes siden denne sitter sammen med gass-spjeldet og dermed vil feil verdi gi feil blandingsforhold. Dieselmotorer går med luftoverskudd og trenger ikke luftspjeld annet enn til motorbrems (i bil selvfølgelig). Feil blandingsforhold på en bensinmotor gir fusking, mens feil på TPS på en dieselmotor bare tilsvarer slakk gasswire. Sitér dette innlegget Link to post
HGM Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 (redigert) Hei Takk for svar. Her var det mye interessant informasjon. Spesielt det du skriver om MAP sensoren, hvis jeg forstår deg riktig så kan denne forårsake denne typen feil. (fusking i et spesiellt område) Ved overhaling av dieselpumpen så fant han Rapsolje som hadde lagt seg som en svart film i en "elektrisk/magnetisk" del av pumpen.(klarer ikke forklare hva han sa pga manglende kunnskap) Denne delelen har han rengjort i et elektrolysebad. Han mente dette var et resultat av at jeg hadde fylt Biodiesel forrige sommer,(dette gjorde jeg på en ferietur til Danmark) Siden du skriver at MAP sensoren sitter på innsuget, så tenker jeg at kanskje denne har vært utsatt for den samme filmen av Rapsolje og tatt skade av det. Går det å ta ut MAP sensoren å rengjøre denne eller må den byttes? Hva tenker du om det DieselDahl? Jeg visste ingenting om at det kunne være skadelig å tanke Biodiesel og har selvfølgelig overvintret båten med dette. Redigert 17.Juni.2012 av HGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Fyll ikke biodiesel på båt. Heller ikke diesel med innblandet biodiesel slik mange marinaer tilbyr i Sverige. Jeg spør spesifikt om dette når jeg fyller. Det tetter igjen drivstoffsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Nei biodiesel har nok ikke noe med en evt feil på MAP-sensor. Biodiesel kan være innblandet i dieselen på marinaer i Norge dersom de har autodiesel på tanken. Autodiesel er påbudt å inneholde 5% biodiesel. I følge norsk petroleumsinstitutt er biodiesel innenfor kravene fra motorleverandørene, men den råtner og må ikke fylles på en båt som ikke bruker den opp innen rimelig tid. Å fylle tanken før opplag kan være ødeleggende. På personbiler, lastebiler og anleggsmaskiner er problemene med biodiesel godt kjent, det havarerer tusenvis av injektorer hvert år i Norge. Så var det dieselpumpen din da, på common-rail er dette en høytrykkspumpe alá en høytrykksspyler, en tresylindret radialstempelpumpe. Trykket reguleres vha en servoventil enten inne i pumpen eller på fuel-railen. Den styres elektronisk etter et signal fra en fuel-rail pressure sensor. Feil signal vil gi feil trykk, feil signal er ofte intermittent dvs verdien spretter opp og ned mellom riktig og feil verdi. Med diagnoseverktøy tilkoblet ECU'en kan dette avsløres. Noen feil legger igjen feilkode, andre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Denne motoren har ikke Common Rail, er den gamle elektronisk styrte. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Ok, da gjelder ikke det jeg skriver om drivstoffsystemet. Injektorene åpnes da hydraulisk av trykket fra dieselpumpen. TPS har samme funksjon men istedet for å styre injektorene elektrisk så stilles mengden mekanisk inne i dieselpumpen. Det kan være feil på injektorer og pumpe. Hvis motoren har MAP-sensor så brukes den da som "røyk-begrenser" dvs at maks mengde begrenses av signalet herfra. En MAP-sensor som det er feil på må nok skiftes. Vet ikke om innsprøytningstidspunktet stilles elektrisk eller mekanisk på denne pumpen men hvis timingen er feil får du røyk. Sitér dette innlegget Link to post
HGM Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 (redigert) Hmmm ok, men feilen/fuskingen er der kun i turtallsområde rundt 2500 omd. Og kun hvis jeg ligger der. Den fusker ikke hvis jeg bare passerer dette området ved akselrasjon/senking for å kjøre på et høyere eller lavere turtall. Det er vel heller ikke injektorer på denne tror jeg da kun dyse nr.1 har elektrisk tilkobling, men det har jeg heller ikke noe greie på. Problemet er imidlertid overlevert en lokal Mercruiser forhandler så jeg får vel bare avvente å se hva de finner ut. Uansett, takk for svar. Og skulle det være noen flere gode forslag til hva som kan være problemet så kom igjen. Redigert 17.Juni.2012 av HGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Skal jeg vedde på noe så må det bli at de vil bytte dieselpumpa....... Sitér dette innlegget Link to post
HGM Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Hei igjen. Til info. Vi klarte desverre aldrig å finne ut av problemet med denne motoren, og etter mye feilsøking og prøvekjøring så ble det etterhvert komplett motorhavari. Takket være gode samarbeidspartnere som BåtHolm AS og Sparebank1 Forsikring, så ble det bestemt å bytte motor. De har nå montert en helt ny Cummins Mercruiser QSD 2,8ltr 220s DTS, komplett med nytt Bravo3 drev og Transom. Alle instrumenter er også byttet til nye SmartCraft instrumenter, i tillegg til gas og gear system da dette nå er DTS. En helt fantastisk jobb er gjort og jeg kan nesten ikke tro at det er mulig, motoren min var tross alt 7 år gammel selv om den ikke hadde gått mer enn 300 timer. Hadde et annet forsikringsselskap med initialene NB tidligere som ikke engang ville dekke turboen som røk i fjor, selv om jeg hadde motorskadedekning kranglet jeg med de i et helt år men ga til slutt opp og skiftet selskap. De dekket til slutt såvidt litt over halvparten av utgiftene. Det skal imidlertid også nevnes at Takstmann med initialene LCB fra Halden var involvert i den saken, og han gjorde absolutt alt han kunne for å ødelegge. Det klarte han også. Mitt tips til alle dere er: ligg unna den takstmannen uansett hvilket selskap dere bruker, han er selvstendig takstkonsulent og leier seg ut til mange selskaper. I dag er jeg veldig glad for at jeg byttet selskap, og til alle dere andre som er i tvil på hvilket selskap dere skal bruke så vil jeg anbefale å iallefall vurdere Sparebank1 sin båtforsikring. Jeg sparte i tillegg 2200,- pr å på å bytte. Jeg har alltid hatt alle mine andre forsikringer i Sparebank1, men valgte desverre NB når jeg kjøpte båten pga at tidligere eier anbefalte de, de var også billigere da, i dag er de dyrere. Hold dere iallefall langt unna selskap som Norwegian Broker, og takstmann Lars Chr Brynildsen fra Halden. Takk for meg og god sommer. PS. hvis noen mener noe om at jeg plikter å informere selskapet og takstmannen som er nevt her, så kan jeg gjøre oppmerksom på at det allerede er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.