Krimart
4 hours ago, Bitteliten said:Må si jeg har tilgode å se at alle båter svaier i takt....
Med "takt" mener jeg ikke på millimeteren, men hvis vinden f.eks. dreier 180 grader - noe det typisk gjør på natten - vil alle båtene på anker snu seg etter vinden og ligge motsett vei og ca 2X kjetting/taulengden bortenfor. En bøye ligger stille på samme punkt. Alle båtene du har på videoen din er på bøye så vidt jeg kan se.
Jeg har brukt markeringsbøye ved svai-ankring men bruker det ikke med mindre jeg føler jeg trenger en trip-line. Det er tre grunner: For det første faren for at du selv eller andre hekter propellen eller noe annet på linen til bøya, for det andre hvis det skulle blåse opp og du må forlate plassen er det ekstra bryderi med bøya, og det er ikke populært med for mye liner i vannet, og tredje grunn er at du begrenser plassen for svaiing for andre båter. Om du bryr deg om grunn tre er jo en annen sak. Jeg bruker i så fall en line som går i gjennom en trinse på bøya og en passe tung sjakkel i motsatt ende, sjaklet inn på linen. Da justerer den dybden selv - i alle fall innenfor 1X - 2X linens lengde.