Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

En annen ting jeg tror jeg har kommentert en gang i 2016 eller 2017, rent juridisk er det neppe noen forskjell mellom "idyllisk uthavn" og annen sjøgrunn.

Min båthavn (Oksval, Nesodden) ligger nesten i sin helhet godt utenfor marbakken og således på sjøgrunn uten grunneier.  Her er det snakk om faste båtplasser hvor båteierene enten har leid eller kjøpt en ekslusiv rettighet til å benytte areal i båthavna - og jeg antar at båthavna har det juridiske helt på plass, jeg antar båthavna har fått tillatelse fra kommunen.

Fra et juridisk ståsted, dersom kommunen har anledning til å gi tllatelse til å opprette en båthavn med faste plasser, så må kommunen også ha tilsvarende rett til å gi tillatelse til å legge ut blå bøyer med bruksbegrensninger.  Unntaket er vel dersom det er innenfor en vernesone, naturreservat, nasjonalpark, eller et område dekket av markaloven (den siste er selvfølgelig lite relevant, da den stort sett bare dekker skogsområder i nærheten av Oslo, og ikke noe sjøgrunn eller kystområder)

Rett meg dersom jeg tar feil.  Jeg er ikke jurist.

tobixen

tobixen

En annen ting jeg tror jeg har kommentert her, rent juridisk er det neppe noen forskjell mellom "idyllisk uthavn" og annen sjøgrunn.

Min båthavn (Oksval, Nesodden) ligger nesten i sin helhet godt utenfor marbakken og således på sjøgrunn uten grunneier.  Her er det snakk om faste båtplasser hvor båteierene enten har leid eller kjøpt en ekslusiv rettighet til å benytte areal i båthavna - og jeg antar at båthavna har det juridiske helt på plass, jeg antar båthavna har fått tillatelse fra kommunen.

Fra et juridisk ståsted, dersom kommunen har anledning til å gi tllatelse til å opprette en båthavn med faste plasser, så må kommunen også ha tilsvarende rett til å gi tillatelse til å legge ut blå bøyer med bruksbegrensninger.  Unntaket er vel dersom det er innenfor en vernesone, naturreservat, nasjonalpark, eller et område dekket av markaloven (den siste er selvfølgelig lite relevant, da den stort sett bare dekker skogsområder i nærheten av Oslo, og ikke noe sjøgrunn eller kystområder)

tobixen

tobixen

En annen ting jeg tror jeg har kommentert her, rent juridisk er det neppe noen forskjell mellom "idyllisk uthavn" og annen sjøgrunn.

Fra et juridisk ståsted, dersom kommunen har anledning til å gi tllatelse til å opprette en slik båthavn, så må kommunen også ha tilsvarende rett til å gi tillatelse til å legge ut blå bøyer med bruksbegrensninger.  Unntaket er vel dersom det er innenfor en vernesone, naturreservat, nasjonalpark, eller et område dekket av markaloven (den siste er selvfølgelig lite relevant, da den stort sett bare dekker skogsområder i nærheten av Oslo, og ikke noe sjøgrunn eller kystområder)

tobixen

tobixen

Fra et juridisk ståsted, dersom kommunen har anledning til å gi tllatelse til å opprette en slik båthavn, så må kommunen også ha tilsvarende rett til å gi tillatelse til å legge ut blå bøyer.  Unntaket er vel dersom det er innenfor en vernesone, naturreservat, nasjonalpark, eller et område dekket av markaloven (den siste er selvfølgelig lite relevant, da den stort sett bare dekker skogsområder i nærheten av Oslo, og ikke noe sjøgrunn eller kystområder)

tobixen

tobixen

Fra et juridisk ståsted, dersom kommunen har anledning til å gi tllatelse til å opprette en slik båthavn, så må kommunen også ha tilsvarende rett til å gi tillatelse til å legge ut blå bøyer.  Unntaket er vel dersom det er innenfor en vernesone, naturreservat, nasjonalpark, eller et område dekket av markaloven.

• Create New...