GeirFrode Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hun betaler vel skatt til en kommune og en fylkeskommune og staten som er hovedkildene til finansiering av Oslofjordens Friluftsråd. En hovedforskjell mellom foreningene OF og SXK er at SKX er finansiert av personlige medlemmer (som betaler kontingenten sin og kan være med og bestemme foreningens regler og likale og sentrale tillitskvinner og -menn) mens OFs medlemmer er en rekke kommuner og fylkeskommuner - som betaler sin medlemsavgift med skattepenger som tanta til finnmarken og jeg og andre innbyggere betaler - og noen få private foreninger, mens vimpelmedlemmene ikke er medlemmer, men støttemedlemmer, og ikke kan påvirke foreningens vedtekter og styresammensetning. Videre er det et av OFs (og de andre regionale "friluftsrådene"s mål å sikre friluftsområder for allmennheten, ikke å begrense slike områder til bruk for sine støttemedlemmer - men så gjør de nettopp det siste likevel. Jeg siterer hele innlegget her. Bedre kan det ikke sies! Dette er virkeligheten, og de som mener noe annet, har ikke skjønt et kvekk av hva OF driver med når det gjelder disse bøyene. Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Jeg synes du skal se litt på kartene hvor bøyene ligger, de fleste ligger på plasser hvor man tidligere slapp dreggen/ankeret. Det kunne jeg sikkert brukt tid på om jeg gadd, men så lenge dette ikke er tema i denne debatten, så lar jeg det ligge. Jeg har gjentatte ganger sagt at jeg er i mot bøyer om du ligger der det ellers er normalt/trygt å dregge opp og ville støttet et opprop for å få flyttet slike bøyer. MEN.. det er ikke det sytingen går på i denne tråden. Det er det at man må abbonnere på en vimpel eller noe slikt det protesteres mot. Somme vil sågar gjerne betale mer om de bare får lov å betale med mobilen og at alle må betale, mens jeg sier at jeg velger selv å betale for vimpel, men gir blanke f i om andre vil det. Jeg jager som sagt ingen og bare koser meg på fjorden når jeg er ute. Kommer jeg over en ledig bøye i det jeg har planer om snart legge meg til for natten, benytter jeg den om den er ledig. Om ikke finner jeg et annet sted å legge meg. Ang Fanafjord, så er det en knakanes flott kar jeg møtte på Sætre når han hadde kjøpt sin forrige båt og lånte han kart han manglet på hjemturen, men allikevel mener jeg at pollen hans var litt i overkant preget av hans mening i saken og spørsmålene var langt fra objektive. Det er også masse hyling om skattepenger og noens tante som må betale for disse bøyene... vel samtidig skrytes det av Bergen der kommunen dekker bøyene så de er gratis for alle... .. kremt... så det som er feil med OF er at de har enkelte medlemmer som er med å betale for moroa slik at disse skattepengene til tante ikke skal komme på avveie? Dette er interkommunalt samarbeid og det er med andre ord dekket over kommunalbudsjettet og ikke statsbudsjettet. Om berørte kommuner finner at de har råd til å være med å finansiere disse bøyene innenfor sitt budsjett, kan jeg ikke se at det skal være en bakdel at enkelte av brukerne også velger å støtte saken. Bergen har tydligvis råd til å finansiere hele sulamitten og ære være dem for det. Fordeling av penger i et kommunebudsjett er så vidt jeg har klart observere heller ikke tema i denne tråden med unntak av stakkars tante som må betale skatt. Men for all del... La oss jobbe for at staten øker kommunalbudsjettene fra høsten av, slik at alle kommuner har økonomi til å plassere ut bøyer som er gratis. De ekstra 100,- jeg sparer kommer sikkert godt med til en halvkilo reker eller no og alt er bare fryd og gammen. De resterende 350,- får fortsatt OF for det fremragende arbeidet de utfører langs fjorden her. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
finnmarken Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Jeg kan altså ikke se at "sytinga" her er en protest mot at man må abonnere på vimpel eller at man må betale for å ligge i bøyene. Det du kaller "syting" går vel snarere på problemene det medfører at noen skal ha rett til å ligge i bøye og også be folk å flytte seg. Ja, dette er et system det nødvendigvis må bli problemer av. Link to post
Astor Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Jeg var i Sandspollen i går vdr. trefelling rundt bryggene innerst i Pollen. Snakket med fagansvarlig for Skjærgårdstjenesten. Han fortalte at OF fikk rundt en krone pr. innbygger fra kommunene rundt fjorden. Så det som kommer fra vimpelsalg og annet kommer godt med. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Salt Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Dette er interkommunalt samarbeid og det er med andre ord dekket over kommunalbudsjettet og ikke statsbudsjettet. OF får midler fra DN (direktoratet for naturforvaltning) for erverv av og stell av friluftsområder, så det er statsbudsjettet også. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Ergo så forvalter OF våre skattepenger. Og vimpelpengene utgjør en dråpe i havet. Bøyene er betalt av hvermannsen, vedlikehold av bøyene betales av hvermannsen, byråkrati og forvaltning av bøyene betales av hvermannsen og kun de få som betaler for en vimpel har rett til å bruke bøyene. Dvs en ordning som i bunn og grunn er snylting på våre fellesgoder og snylting på våre skattepenger. ---------------- Noen som klarer å trylle frem regnskapet til OF? Vil tro det er offentlig tilgjengelig en eller annen plass? Link to post
RSL Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 En del av spørsmålene som tas opp i denne tråden er forsøkt besvart fra OF på DENNE siden. Der står det bla at en av grunnene til at bøyer på vestlandet er gratis, er at kommunene der bidrar med godt over 10,- pr inbygger til slikt, mens at kommunene rundt Oslofjorden, bidrar med kr. 2,80 pr innbygger. Dette er til alt arbeidet OF bedriver og ikke bare bøyer. Tilsvarende bøyer er gratis på Vestlandet. Hovedgrunnen til dette at er nok mye at mens kommunene og fylkeskommunene rundt Oslofjorden bidrar med ca kr 2,80 pr innbygger, ligger bidragene i vest på godt over 10 kroner pr innbygger. Vi arbeider for at kommunene også i Oslofjorden skal øke bevilgningene til fjordbasert friluftsliv, men det er et politisk spørsmål. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Noen som klarer å trylle frem regnskapet til OF? Vil tro det er offentlig tilgjengelig en eller annen plass? Blir drøyt å kalle det trylling, men Årberetningen for 2011 ligger lett tilgjengelig på sidene deres. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Tull med tall. Hvor mange bor det rundt hele oslofjoden da? Så de mener en tier fra hver vestlending dekker bøyer men 2,80 fra alle rundt oslofjorden er for lite :-) Fin gjeng de of økonomene.... men må argumentene være så dumme at det er komisk? Og de 2,80 er jo fortsatt våre skattepenger, men of mener at de kun er deres egne. Link to post
Skhuds Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 OF velger i finansieringsdiskusjonen å glemme at de kun har ansvar for sjø og kystnært område. De har andre friluftsråd som tar ansvar for det landbaserte, f.eks. Oslo og Omegns Friluftsråd. Denne delingen er ikke vanlig i resten av landet, De øvrige friluftsrådene har ansvar for både sjø og skog og mark. Naturlig da at de får høyere tilskudd. OF velger også å ikke si noe om at de, som eneste friluftsråd i landet, har valgt å melde seg ut av Friluftsrådenes Landsforbund, og derved også ha diskvalifisert seg fra å motta spillemidler. Klart de trenger penger. Link to post
RSL Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Tull med tall. Hvor mange bor det rundt hele oslofjoden da? Så de mener en tier fra hver vestlending dekker bøyer men 2,80 fra alle rundt oslofjorden er for lite :-) Fin gjeng de of økonomene.... men må argumentene være så dumme at det er komisk? Og de 2,80 er jo fortsatt våre skattepenger, men of mener at de kun er deres egne. Om du hadde tatt deg tid til å lese linken i innlegget før årsberetningen, ville du klart å tyde utifra det som står der at disse 2,80 ikke er til bare bøyer. De er til Kystled, kystledshytter, brygger, toaletter og renovasjon i utehaver e.t.c. i Avsnittet etter det jeg limte inn i det innlegget står det å lese: Utlegging av bøyer i Oslofjorden har fått sponsormidler og noe offentlig midler. Dette dekker ikke kostnadene. Drift gis det sjelden støtte til. Mange ser fordelene av friluftsliv, men i konkurranse med andre oppgaver når vi ikke opp. Bøyer er tilrettelegging for en relativt ressurssterk gruppe, og blir vanskelig å prioritere. Argumentene dine dreier nå mer og mer mot å bli et protesthyl mot OF i sin helhet og uttalelser som får det som å virke som OF tjener penger på sitt arbeid. Detter er en Nonprofittorganisasjon og har ingen intensjoner om å tjene penger. Å få inn nok penger som kan gå tilbake til befolkningen i form av tilbud som turstier, restaurerte bavaringsverdige bygg, fyr og småbruk til allmen utnyttelse tilgjengelig for alle, er mer riktig i mitt hode. Nå har du hisset deg så voldsomt opp over at OF eksisterer at jeg tror egentlig at en ukes opphold på en av deres mer avsidesliggende kystledshytter ville gjort deg godt. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Pinkvin har nok heller ikke fått med seg strategirapporten til OF der OF nå er i dialog med kommunene om en økt kontingent. Jeg er ikke så sikker på om Pinkivin er så opprørt over OF - jeg tror ikk eman skal se helt bort i fra at gleden over å provosere andre også kan være til stede Redigert 23.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Link to post
finnmarken Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Er Rosavin opprørt? Link to post
CB. Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Pinkvin har nok heller ikke fått med seg strategirapporten til OF der OF nå er i dialog med kommunene om en økt kontingent. Hva menes med økt kontingent ? At kommunen skal betale mere eller at vimpelen skal bli dyrere ? Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Jeg har faktisk noe praktisk erfaring med bøyebruk, så kan en selv gjøre seg tanker om hvordan en ønsker det skal fungere. 1. Norge: Noen steder (Østlandet) legges mange private bøyer legges ut og begrenser ankringsmuligheten. Eks. Stavern (i alle fall før 2008) og flere ankringsbukter på Østfoldkysten. Nåværende diskusjon om klubbtilhørighet og vimpler (Oslofjorden). 2. I Adriaterhavet, særlig Kroatia ligger det mange fortøyningsbøyer og en kan forvente å betale opp til 200 kr natta. I noen tilfeller blir en nektet å bruke eget anker, eller en må betale for å ligge for eget anker. 3. Hellas, her er også mange private bøyer som brukes av alle, noen ganger blir en bortvist andre ganger ikke. Bøyefortøyninger med varierende kvalitet. 4. Restauranteiere legger ut bøyer (og egne brygger). Gratis å ligge på, men det forventes at en i det minste tar en øl, men ingen blir tilsnakket om en ikke benytter restauranttilbudet. Myndighetene har begynt å legge ut bøyer for fri benyttelse. Noen småsteder (badebyer) har også bøyer for fri benyttelse. I Kroatia drar de også miljøkortet og mener at havbunnen bli skadet av all ankringen. De hevder også en kan ha uhumskheter på ankret med seg hjemmefra som kan spre seg i dere farvann Jeg mener de har et poeng når det gjelder det første, men neppe det andre. Redigert 23.Januar.2013 av pettersand (see edit history) Link to post
CB. Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Punkt 4 må da være ypperlig, en øl må vi kunne tåle i sommervarmen Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Ja, kanskje vi engang kommer på Tyrkias nivå (med Allahs hjelp ??) Link to post
CB. Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 hehe Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Free Lillehammer Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Registrerer at DNT greier å ha et system med betaling basert på tillitt på sine selvbetjente hytter. Noe å tenke på for OF. Man inntar hytta og gjør opp selv enten det dreier seg om overnatting, dagsbesøk og/eller mat. Og nei, dette er ikke et spørsmål om sutring fordi vi vil ha ting gratis. Dersom det skal legges ut bøyer i vår felles skjærgård, så skal disse være tilgengelige for alle og ikke bare en eksklusiv gruppe. Det er å privatisere felles verdier. Redigert 23.Januar.2013 av Fargo Lillehamme (see edit history) Link to post
CB. Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 tiltredes Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Dnt selvbetjente hytter krever nøkkel som fås kjøpt om man er medlem Link to post
Roger jo Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Og nei, dette er ikke et spørsmål om sutring fordi vi vil ha ting gratis. Dersom det skal legges ut bøyer i vår felles skjærgård, så skal disse være tilgengelige for alle og ikke bare en eksklusiv gruppe. Det er å privatisere felles verdier. Ikke? Hvor finnes idealsamfunnet? Vi vil ha alt gratis. Men vil vi betale mer skatt? Siden Of ikke får den millionen av staten som trengs for å ha gratis bøyer er det greit at brukerne er med å betaler litt. Er en som "LUDVIK" så slipper en fort ut 40/50 m ankerkjetting pluss båt blir det ca. 50/60m svingradius. Svingradius med båt å bøye er ca, 20/30m. og er været så der går det to båter i bøya.. Redigert 23.Januar.2013 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Eg dette berre eit spørsmål om medlemskap/ ikkje medlemskap eller kostnad/gratis bøyar? Mitt syn er at bøyane ikkje skulle vore der i det heile! Ask Link to post
Salt Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Akkurat. OF skulle holde seg til det som er formålet sitt. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mouche Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 OF får midler fra DN (direktoratet for naturforvaltning) for erverv av og stell av friluftsområder, så det er statsbudsjettet også. Og hvor får kommunene penger fra om ikke nettopp fra Staten over statsbudsjettet? Hva kommunen tar inn i avgifter er etter selvkost og skal dekke de reelle utgiftene til den tjeneste det er snakk om og kan ikke brukes til f.eks bøyer i fjorden for båtfolket. Til det er det frie inntekter som må brukes. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn