Jump to content

Mariner 9.9, 2-takt fra 80-tallet, mister kjøling i forover gir

Atrox

Recommended Posts

Har brått fått problemer med kjølinga på hyttemotoren. Dette er en åttitalls Mariner 9.9 (totakter) som ikke har fått nevneverdig stell der den står. Den starter og går fint, og jeg får kjølestråle både på tomgang og i revers, men den forsvinner med en gang motoren står i gir forover. Virker ikke som motoren går varm, kjølestrålen kommer tilbake med en gang jeg setter motoren i fri. I gir puffer den bare varm røyk.

Har aldri vært borti at en påhenger ikke gir kjølestråle når den står i gir og bare i fri - noen som har noen formening på hva dette skyldes?

Uansett er ny impeller og nye plugger bestilt - greit å gi den litt velfortjent pleie - utrolig slitesterk motor.

Kommentar fra moderator: Som info til alle:

Det skal være umulig nå å overse at ordet 'problemer' ikke er tillatt i titler.

Bl.a. fordi man, som i dette tilfelle, heller kan bruke plassen til noe som har informasjonsverdi.

Har aldri hørt om dette før, men mesteparten av kjølevannet går ut sammen med eksosen i propellen. Om trykket i systemet er dårlig kan det, iallfall i teorien, føre til at strålen forsvinner i forover, da forover gir lavere trykk i eksosen. Yamaha propellere har en utvidelse i bakre kant som bidrar til å senke trykket ytterligere.

I mangel av noen annen forklaring er dette det eneste jeg kan forslå.

Ville startet med å sjekke den vanlige feilen, om hullet for kontrollstrålen er delvis tett. stake med ståltråd.

• 3 uker senere...

Sliter litt med å komme videre med denne og må fri til ekspertisen for å komme videre. Har demontert undervannshuset, byttet impeller og byttet toppen på impellerhuset da denne så ut som den hadde smeltet i kantene. Dette ga lite resultat. Har prøvd å blåse opp kjølerøret - her er det fritt gjennom hele. I motorrommet finnes det en slange ut fra "blokka", jeg antar at denne er en del av kjølinga. Om jeg tar av denne så flommer det kjølevann som fy, men i andre enden der denne skal stå er det potte tett. Litt vanskelig å forklare, så her er ett bilde:

marinern.jpg

Ringen til høyre viser der jeg mener det er tett. Har prøvd å pirke med ståltråd - får da opp mengder med salt. Har prøvd med trykkluft - i ettertid ser jeg at det kanskje bare har gjort saken verre? (pakka saltet enda mer).

Motoren står nå i en balje med systemrens, fyrer den opp ett par ganger i løpet av dagen og den kjøler litt bedre for hver gang men jeg vil vel fortsatt tro at jeg også må få opp dette røret? Får jeg i det hele tatt noe kjølestråle om det er noen av kjølekanalene som er tette?

Pr. nå får jeg kjølestråle om jeg rusler opp motoren litt, også (mot tidligere) om motoren står i gir forover.

Innspill mottas med takk!!

Gjennomgangen ned er som støpt i metall - kommer ett stykke ned med ståltråd men så er det som jeg treffer metall. Knekken på slangen er nok bilde som juger. Det jeg ikke skjønner er: Om dette er slangen til kontrollstålen, og gjennomgangen er tett - hvorfor får jeg fortsatt sladrestråle når motoren går? Og er det slik at om en får kontrollståle så kjøler motoren uansett? Kjølevannet blir godt og varmt, men ikke så varmt at jeg ikke kan holde hånda i vannstrålen. Har litt lite sammenligningsgrunnlag på hvor varmt det egentlig skal bli, annet enn med en 4 hk Mariner - på den er vannet iskaldt.

Skal rusle ut i garasjen og åpne opp til termostaten - bilde kommer :)

Termostaten ga en overraskelse - fant både småstein og rur der inne! Så vel ikke veldig pent ut der inne heller.

marinern2.jpg

Blir å bytte termostat - her skal jeg vel sikkert ha ut hele greia (alt innenfor den svarte gummipakningen?), eller er det bare innmaten innafor som skal ut? Knotete forklart - har kun bytta termostat på en Datsun Cherry, og det er mildt sagt noen år siden.

Har også forsøkt å få opp røret til kjølinga, men foreløpig uten resultat. Har sluppet ned til plumbo i røret nå for å se om det kan løse opp i floka.

Du tar ut hele greia ja,og nå kan du få renset en god del herifra med feks 5-56 og trykkluft.

Kan godt teste motoren uten termostaten i,da ser du om den er synderen.

Den så ganske rusten ut,og sammen med saltguff og annen møkk kan kjølingen bli svært dårlig.

Motorentemperaturen skal vel ligge på 70-80 grader,omtrent slik at du nesten kan holde hånden på toppen.

Uten termostaten i blir den nok litt kaldere.

Kontrollstrålen kan virke selv om motoren ikke kjøler,nettopp pga tette kjølekanaler rundt sylinderene feks.

Den plastslangen til kontrollstrålen ville jeg bare nappet av og renset opp innvendig,kanskej det ligger småstein der også?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...