origo Startet 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2012 Skal kjøpe meg ny kartplotter i prisklasse kr 6- 9000,- Så sier noen at jeg bare kan kjøpe en pad, eks Samsung eller lingende, og laste ned en app, eks Navionics, og bruke dette som plotter. Er dette ok, ikke noe krav til vanntetthet , da den skal stå under kalesje, vet at skjerm ikke er best mot sollys på pad, og koster det noe og bruke pad som plotter, tenker på .må man være på internett osv. Svar mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 søk på ipad som plotter, så får du mange svar og meninger... Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Jeg har lastet ned navionics app til min samsung galaxy s2. Trenger ikke være koblet til nett når jeg bruker denne. Virker egentlig greit, men stoler ikke helt på den.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
chrisrik Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Passerte nettopp Hustadvika i 30 knop i åpen RIB med en galaxy tab med et billig sugekoppfeste fra Ebay. Fungerte helt greit, nordover var det halvannen meter bølger, så da kreves det endel for å panere, zoome og styre. Nå står jeg ute, og er det pissregn eller veldig kaldt så er heller ikke nettbrettet optimalt, men det er sjelden jeg herjer rundt i sånne forhold :-) Planlagt ruta på forhånd så man vet hvor man skal gå og hva man skal søke opp. Fungerte utmerket. Sollyset gjør det litt vrient - men skjermer litt med hånden så går det fint. Man skal jo ikke stirre på den uansett. Er jo bare for å stake opp kurs. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
tom-ass Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Har liten erfaring med iPad, men iPhone slår seg fort av bak et vindu i sola. Pga varmen. Samsung nettbrettet jeg har har enda ikke slått seg av pga varmen. 1-0 til Samsung. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
glalaks Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 hva med pad og en billig plotter i tilleg til padden så kan du kryssjekke om det stemmer.. og da har du altid en fast i båten, og en pad som passasjerer osv kan se på. Jeg kjøpte f.eks raymarine a57, inkl kart for 5500. Den er også bra i sollys hvor ipaden er litt dårlig. Jeg vet ikke heelt hva ipad koster for tiden da, men blir ikke langt unna ditt budgett.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars O Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Dro fra Bergen til Oslo i pinsen og brukte kun I-Pad. Eneste minuset jeg fant var at den brukte for mye strøm, så nå blir det montert 12v uttak på FB. Den tok oss trygt frem overalt :-) Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Enig med glalaks! En liten plotter i tillegg så har du alt. Også to systemer i tilfelle den ene svikter Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
origo Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Takker for fine innspill fra dere alle , ser hva jeg ender opp med Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 (redigert) "Jeg har lastet ned navionics app til min samsung galaxy s2. Trenger ikke være koblet til nett når jeg bruker denne. Virker egentlig greit, men stoler ikke helt på den.. " Er det noen flere som har prøvd denne og har erfaringer og dele. Er i tilfelle kun tenkt til bruk som backup. Hvordan finner man app til naviconics? Redigert 28.Desember.2012 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Jeg har både navionics og isailor. Er mest fornøyd med isailor. Skal laste ned bluechart , men da må eg først oppdatere padda til iOS6. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 ok jeg tenkte mest på erfaringer med å bruke naviconics sammen med en samsung s2 Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Fungerer fint, men begrenset skjermstørrelse gjør det hele mindre artig :-) kjøp en rimelig tab en mitt forslag. Batteriet tømmes veldig raskt på en mobil... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
littmild Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Dro fra Bergen til Oslo i pinsen og brukte kun I-Pad. Jeg har gått 100nm med kun en billig garmin bil-gps, kom trygt frem, men anbefaler allikevel ikke andre å bruke utilstrekkelig navigasjonsutstyr. iPad er et flott apparat å ha med på tur, men ser på det som en selvfølge å ha kartplotter som er bygget for forholdene, backup gps, og papirkart/kompass. Man dropper jo ikke VHF fordi man har mobiltelefon. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Euklid Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Spørsmålet er om man ser seg tjent med å montere fast plotter når denne fort koster minst det dobbelte av en backup-iPad. For min egen del kan jeg leve med risikoen når jeg har 3 iPader, fast plotter med «omrisskart» og en liten, håndholdt GPS på AA-batterier om all elektronikk skulle kollapse. Fullstendige papirkart og skikkelige kart til plotteren overalt kan ha noe for seg i noen få tilfeller, men kostnaden blir for min del større enn jeg føler det er vedt gitt den begrensede risikoen. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Jeg har ikke ipad eller nettbrett selv men i de fleste tråder som omhandler tema er et tilbakevennende tema at paden slår seg av som følge av varmgang. Jeg anser en ipad for å være et underholdene og nyttig leketøy. kommer sikkert til å eie et slikt leketøy selv en dag å bruke det til navigasjon og men en dedikert plotter kommer jeg aldri til å være foruten. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Støtter meg til Euklid, selv om han hadde vell mange padder Jeg nøyer meg med en fastmontert liten GPS som viser området rundt båten, nettbrettet brukes for å få oversikt, kontrollere kurs og finne holdepunkter. På langturer har jeg gjerne gått igjennom ruta flere ganger i forkant, samt alternative ruter i "spesielle områder" / urene farvann. Det neste jeg skal ha ombord er et skikkelig kompass, er man usikker på hvor man er, er gjerne hastigheten lav. Da sliter både fastmontert GPS, nettbrett og radar, med å gi "tidsriktig" kompassretning. Det kan fort gjøre skipper litt usikker i forhold til orienteringen. Dette er nok et større problem på små båter som raskt fanger vind og vrir seg, eller strømmer - men et viktig poeng mener jeg. Det at produkter slår seg av i varmen har jeg kun hørt gjelder Apple iPhone og iPad. Min Samsung Galaxy Tab har det aldri skjedd med. De kan henge seg opp, ja. Men ingenting en liten restart ikke fikser. Som alt annet er det kostnad / nytte-vurdering i forhold til hvor mye penger man skal legge i utstyret. Og det kan kun du vurdere hva som er rimelig for din del Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Euklid Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Kan se skepsisen til iPad-hamstringen, grunnen er forholdsvis enkel: (i) har planlagt tur som går over noen år, noe elektronikk kommer definitivt til å kollapse underveis, en ekstra iPad som backup er langt billigere enn å kjøpe fullstendige kart i «plotter-format» til hele verden (ii) vi blir (minst) to ombord på langtur, iPad er kjekk å ha til alt mulig rart ombord Men dette med kartkostnad varierer jo enormt etter hva slags fartsområde en har. Noen kjøper en bunke kart til 600,- som holder for alle planlagte utflukter og vel så det, jeg måtte utsatt avreise et helt år for å spare penger om jeg skulle hatt råd til å kjøpe alle kart (papir- og plotterformat) til våre planlagte eskapader. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Da er du unnskyldt Du må ha riktig god tur! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
mbm Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Jeg nøyer meg med en fastmontert liten GPS som viser området rundt båten, nettbrettet brukes for å få oversikt, kontrollere kurs og finne holdepunkter. (..) Jeg gjør det på nøyaktig samme måte som du beskriver her. - En fastmontert liten Garmin GPS i tillegg til iPad'en (som btw kjører plan2nav) som jeg normalt tar med hjem når jeg forlater båten. Fungerer topp for meg. Holderen jeg bruker på iPad'en er festet på vinduet med sugekopp og passer de fleste nettbrett i ca samme størrelse - veldig enkelt å feste/løsne pad'en, samt at det hele sitter greit fast. Her er en heller dårlig screen grab fra en iphone video som viser oppsettet jeg har, Hele iphone video klippet kan sees Jeg har også en ekstra slik iPad holder liggende - identisk til den som vist på bildet/videoen her - dersom noen her har bruk for en sånn er det bare å gi beskjed. Det at produkter slår seg av i varmen har jeg kun hørt gjelder Apple iPhone og iPad. Min Samsung Galaxy Tab har det aldri skjedd med. De kan henge seg opp, ja. Men ingenting en liten restart ikke fikser. Jeg har fått med meg at enkelte har erfart at iPad og iPhone ikke takler høye temperaturer særlig elegant, men selv har jeg aldri erfart slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 iPad er et flott apparat å ha med på tur, men ser på det som en selvfølge å ha kartplotter som er bygget for forholdene ... Og omvendt, en halvgammal Raymarine plotter er ikke det mest stabile man kan ha ombord ... min insisterer f.eks. konsekvent å dele på null når jeg nærmer meg Nord-Koster i mørke. Da er det OK å ha en pad ombord som backup, i mitt tilfelle har den også den egenskapen at den klarer å tegne opp kartbildet *før* man står der med baugen i fjellveggen. (Jepp ... ingen navigasjonselektronikk under juletreet i år ... grrrr) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.