Jump to content

Nidelv 26, kjøpsråd pluss/minus, "feller"

Benji

Recommended Posts

Ærede panel.

Har fått mor med på å se etter ny båt, og vi liker begge det vi ser når vi titter på Nidelv 26.

Båten har den plassen vi trenger, og de fleste ligger også i prisklassen vi kan/vil jobbe mot, også går den inn på plassen vi har i dag.

Har lest en del her på forumet, og på nettet generelt, og funnet ut at alle båtene er fabrikk bygd, og at den for skryt for kvalitet, og god plass til å være "kun" 26 fot. Har også fått med meg at det er en gjenganger med lekkasje ved targabøylen (på de som har) og lekkasje gjennom rorhylsa akter.

Spørsmål, hva bør jeg se etter - utenom det vanlige som er godt synlig - for å forsikre meg så godt som mulig, erfaringer er verdifult, og hører gjerne hva dere mener. Ev båtkjøp vil skje en gang til høsten, så har god tid til å lete, etter den rett.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hei

Jeg er glad for at jeg valgte en med større motor(105 hk).

Når båten kommer opp i rundt 11-12 knop, blir den mye mere retningsstabil. Mye ratting på lavere fart.

Jeg får også litt vann inn på siden av targabøylen. har lest en plass at noen har lagt en silikonfuge ner langs kanten.

Har ikke prøvd dette selv. Synes ikke det er noe stort problem.

Ellers har jeg bare godord å si om båt og motor.

Lykke til.

Mvh

Kenneth

Har skrevet et lite blogginnlegg om fordeler og ulemper med Nidelv 26: http://blogg.froystad.org/#post21

Kjempebåt! Utrolig godt utnyttet plass og god byggekvalitet og prisene er jo nå optimale for kjøper, spør du meg. 87-modeller helt ned i 250 000. Det er et prisfall på ca 100 000 fra 1-2 år tilbake.

Du finner ellers mye info på våre nettsider her: http://www.froystad.org/side2.html

Her er en sjekkliste du kan bruke ved besiktigelse. Den er litt generell, men skal ha med de tingene du bør være spesielt oppmerksom på når du ser på en Nidelv 26: http://www.froystad.org/Sjekkliste_Nidelv_26.pdf (her er svakhetene tatt med, tror jeg).

Rorhylsa kan fikses med ny fra Nilsen Båtbyggeri, om det er et problem. Ofte er det bare å stramme den (mutter på hylsa - kan gjøres på vannet). Targabøylen og lekkasje her fikset jeg med en silkonrenne, som omtalt. Fungerer bra, men det er en kalesjebåt og ved store nedbørsmengder vil det komme inn noe vann her anyway. :smiley:

Se ellers signaturen - vil anbefale Nidelvklubben på Facebook for innspill fra mange av de som tøffer rundt med denne båten på vannet i dag. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Har ikke prøvd en slik båt selv, men etter det jeg har sett og hørt virker båten våt. Baugen virker lav rett og butt. Med litt skvett må kalesjen være på ellers blir det fuktig ombord. Dette er prisen man må betale for en kompakt og rommelig båt.

Vedrørende positive momenter ved denne båten er listen lang og vel summert i denne tråden. Se og prøv selv.

Jeg var helt overbevist om at vi skulle ha Nidelv 26. Kikket på mange, men så begynte jeg å kikke på Agder 840 og da endte det med en slik. Alt er mye større, så du har bedre plass alle steder. Jeg er ikke i tvil om at Nidelv 26 er en super båt, men jeg liker ikke løsningen med pentry under førerplassen. I Agderen kan kjerringa kokkelere eller ta oppvasken mens jeg kjører. En annen negativ ting med Nidelv 26 er at den er svært utsatt for sprut forfra under fart. Ikke det at Agderen er helt tørr den heller, men den er bedre. Nidelven har gjennomgående noe bedre finish på treverk og innredning, forutsatt at det er godt vedlikeholdt. Jeg vil uansett anbefale at du titter på Agder 840 også. Og min er ikke til salgs om noen skulle mistenke meg for å markedsføre eget salgsobjekt. :smiley: Uansett hva du velger så er det kjøpers marked. Prisforlangende er alltid diskutabelt. Lykke til.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Jeg erfarer med min Volvo Penta TAMD30 at det begynner å bli vanskelig å få tak i reservedeler. For eksempel varmeveksleren som jeg har en egen demonterings-tråd om her inne. Jeg vet at mange Nidelv 26 er levert med TAMD30, men jeg ville nok prøvd å få tak i en båt med motor som er byttet underveis..

Har også noen år med Nidelv 26 bak meg. 1985 modell med VP 105 hk og flaps fra Asdal trading(?).

Den gikk bra men var ganske vinglete i sjøen. Akterkabinen er svært trang og uegnet for voksne synes jeg.

Jeg hadde helt klart sjekket ut Nidelv 28. Med tverr akterende får du mye bedre plass i akterkabinen.

Jeg tror også sjøegenskapene på N28 er bedre. Sikkert bedre en Agder 840 også. Rundgattere fra denne tiden er etter min mening ikke så gode i sjøen over fortrenger fart.

Ellers må jeg bare si at N26 er en veldig trivelig båt og er samvittighetsfullt bygget.

Lykke til med valget!

Hilsen Trude III

Trude III

• 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...