Hardanger_Nidelv Startet 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2012 Oppdaget at fargen på oljen var gråaktig når jeg skulle peile oljen på motoren MD21B fra 1982. Etter at jeg åpnet oljelokket fant jeg dette. (se bilde). Lurer på om det er garantert at dette er vann i oljen ? . Kjøpte båten for to uker siden. Mororen starter fint. Fikk opplyst at båten hadde blitt lite brukt de siste to årene. Lurte derfor på om det kanskje kunne være kondes eller lignende? Ser imidletid at impellerpunpen lekker noe og ene skruen som fester pumpen til motor var også skadet av saltvann. Hvordan kan jeg imidlertid oppdage om det er her lekkasjen kommer fra ? Hvordan fjerner jeg eventuelt vannet fra oljen etter at lekkasjen er stoppet ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Du må nesten først og fremst tømme motoren for olje/vann blanding da, før det får gjort enda mer skade. Deretter fyller du på ny olje, før du begynner å lete etter lekkasjen. Jeg mistenker at du får inn vann via sjøvannspumpa, om tetningsringene i denne er slakke så kan dette lett skje. Alternativet er lekkasje i oljekjøleren, men jeg vile ha sjekket pumpa først. Men få først og fremst den vannfylte olja ut av motoren, saltvann tærer som fy på både lagre og sylindre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hardanger_Nidelv Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Her er bilde av pumpehuset etter at impeller er tatt ut. Virker som om det er skade på pakning? Hadde ikke riktig verktøy til å ta bort pumpen. Tar dette i morgen. Bør jeg oså skife aksling ? Virker som om denne også var noe slitt Her er bilde av pumpehuset etter at impeller er tatt ut. Virker som om det er skade på pakning? Hadde ikke riktig verktøy til å ta bort pumpen. Tar dette i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Her er det tydelige tegn på vannlekkasje ja! Nye tetninger må til, og akslingen så såpass litt ut at det spørs om du ikke bør bytte denne også. Skrubb den ren, er det spor i akslingen etter tetningene bør du bytte den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Er det slitespor i akselen bør denne byttes. Hvis ikke får du overhalingsett med simmeringer etc for overhaling av pumpen. Vanligvis hvis man får vann inn i motoren så er dreneringshullet mellom pumpen og motren tett slik at vannet presses inn via oljetetningen på motoren. Etter overhaling av pumpa får du et noen hyppige oljeskift så du får ut alt vann. Følg så nøye med fremover, får du vann i olja igjen må motoren sjekkes grundig. Disse motorene har en lei tendens til å blåse toppakningen. og bør kjøres pent. Mange ettertrekker toppen hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.