jensemann2 Startet 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2005 Jeg skal skifte råde og stempelringer på min etterhvert mye omtalte kubota nå. Har hørt at sylinderen må hones før man bytter ringer. Grunnen til at jeg bytter ringer er at da jeg helte diesel opp i alle tre sylindrene etter at toppen var tatt av, rant dieselen i løpet av et døgn igjennom på det ene stempelet(det med skadet råde/væskeslag). Har kjøpt meg en sylinderhoner på bilXtra, men er litt tvilende til å begynne med dette selv, uten opplagring/stativ og proff hjelp. Spørsmålet er; Bør jeg ta motoren til et verksted? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 (redigert) Her er ny og "gammel" råde :) Redigert 27.Januar.2005 av jensjohnson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Hva var årsaken til dieselen randt gjennom? Var noen av stempelringene skadet/ defekt eller er det riper i sylinderveggen.. Vitsen med honing er jo først o fremst å lage en grovere overflate slik att man sikrer en olje film i sylinderen. den hjelper så med å tette. Hva var årsaken til defekt råde. Vil vel uansett anbefale å hone. Bruk en saktegående bormaskin 200-500 omdr. og dra opp og ned slik att det bli ett mønster i 45 grader. Bruk honeolje. Se evt på Sylinderservice i Trondheim sine sider for tips. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 (redigert) Grunne til at råden ble skjev var væskeslag. Vann på stempeltoppen. Vann lar seg jo ikke komprimere, og dermed smeller det.... Ingen skader å se i sylinderveggen. Heller ikke på ringene/stempelet. derfor rart at dieselen rant gjennom... Redigert 27.Januar.2005 av jensjohnson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Med nye stempelringer/fjærer skal det hones. Dette for å fjerner spor etter de gamle fjærene slik at de nye kan tilpasse seg ved normal slitasje. Honingen vil ødlegge det gamle "herdede belegget" slik at de nye ringene kan tilpasse seg i sylindrene. MEN............. dersom det viser seg at honingen ikke "dekker " hele sylinderveggen, dvs. at dersom det er områder som ikke honingen sliper har du ovale sylindre og da bør disse byttes/bores... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Vinylester Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Er det helling på sylindrene?tenkte litt på at stemplene sliter det skeivt... Bare en tanke. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 nei, stemplene står vertikalt. Motoren har gått så få timer at jeg tror den er som ny. (2001 mod./sitter i seilbåt). fines ikke slitekanter. er det forresten noen som har URL til sylinderservice i trondheim? fant den ikke sånn umiddelbart på nettet...Skiftet navn? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 nei, stemplene står vertikalt. Motoren har gått så få timer at jeg tror den er som ny. (2001 mod./sitter i seilbåt). fines ikke slitekanter. Har du målt ovaliteten i sylinderen? Jeg tror du burde få en sjekk av en proff. Honing er et minimum. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Har ikke målt ovalheten. Skal nedom breivika motorverksted i morgen og få en sjekk på det. Men merkeverkstedet sa alt sannsynligvis hadde gått bra. Får håpe det, ellers blir det flat lommebok .... Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 nei, stemplene står vertikalt. Motoren har gått så få timer at jeg tror den er som ny. (2001 mod./sitter i seilbåt). fines ikke slitekanter. er det forresten noen som har URL til sylinderservice i trondheim? fant den ikke sånn umiddelbart på nettet...Skiftet navn? <{POST_SNAPBACK}> Deres adresse er www.cylmo.no Er det toppakningen som har gjort så det har kommet vann o sylinderen eller... Er nok bare å hone å sette sammen. sylinder og motorservice Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 (redigert) Hei. Når motoren ikke har gått så mange timer, er det vel ikke nødvendig å bytte stempelfjærer og alt den merarbeidet det medfører? Tror det holder med å: 1. Kontrollere at stemplene er helt ok. 2. Fjærene eller sporene i stemplet ikke har betydelig slitasje. 3. At alle fjærene er løse og hele, og fjerne eventuelt sot ol. i stempelsporene. 4. Hvis alle delene er ok så ville jeg satt de sammen helt nøyaktig slik de var montert fra før. Kun rengjøring og kontroll. Viktig å få fjærene i samme spor og samme vei som de var. Noe jeg har oversett, av betydning? Helst ikke ta fjærene ut hvis du ikke allerede har gjort det, de knekker lett. Særlig hvis du ikke har den spesielle tanga som skal til. At det renner diesel forbi stempelet er helt normalt. Det er åpning i endene på stempelfjærene når de er montert i sylinderen. Redigert 27.Januar.2005 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 28.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Hei. Når motoren ikke har gått så mange timer, er det vel ikke nødvendig å bytte stempelfjærer og alt den merarbeidet det medfører? Tror det holder med å: 1. Kontrollere at stemplene er helt ok. 2. Fjærene eller sporene i stemplet ikke har betydelig slitasje. 3. At alle fjærene er løse og hele, og fjerne eventuelt sot ol. i stempelsporene. 4. Hvis alle delene er ok så ville jeg satt de sammen helt nøyaktig slik de var montert fra før. Kun rengjøring og kontroll. Viktig å få fjærene i samme spor og samme vei som de var. Noe jeg har oversett, av betydning? Helst ikke ta fjærene ut hvis du ikke allerede har gjort det, de knekker lett. Særlig hvis du ikke har den spesielle tanga som skal til. At det renner diesel forbi stempelet er helt normalt. Det er åpning i endene på stempelfjærene når de er montert i sylinderen. <{POST_SNAPBACK}> Det rare var at dieselen bare rant forbi på dette enen stempelet. På de to andre holdt det seg oppe... Jeg tok av ringene i går Må kanskje ha en spesiell tang for å sette på de nye også? Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Jeg hadde uten tvil byttet stempelringer på alle sylindrene. Nå vet jeg ikke hvor dyre stempelringene til denne motoren er, men så lenge det ikke er snakk om mange tusenlapper for disse ringene, så hadde jeg uten tvil byttet de. Da er du sikker på at det er god komp. i alle sylindrene, og reduserer sannsynligheten for at motoren må ut en gang til på et senere tidspunkt. Jeg hadde i hverfall gjort jobben 100% når motoren først er ute. Ang. honing, så er det ikke så dumt å få et firma til å gjøre det. Det er vanskelig å hone det selv og få et 100% resultat, og det er heller ikke snakk om mange hundrelappene for å få et verksted til å gjøre det. Jeg ville også undersøkt toppen nøye før montering. Er kjedelig hvis vannet har kommet gjennom toppen pga. sprekk et sted el.li. Da hjelper det ikke med ny toppakning Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Du kan hone sylindrene dine selv med like godt resultat som en proff. Pass på mønsteret som toy_store beskriver. Jeg har honet massevis av sylindre som såkalt "proff" , med bormaskin og det har aldri blitt noen form for reklamasjoner. Utfordringen var å holde kunden unna så han ikke skulle se hvor enkelt det egentlig er. Har jeg hvert i dine sjøstøvler så ville jeg skiftet alle ringer selvsagt. Tror nok jeg har skiftet alle lager også da deleprisene er små i forhold til arbeidsinsats her. Da har jeg hvert sikker på at jeg har hatt en "ny" motor og kunne notert i maskindagboken at fra nå starter en ny timetelling ang. motor. Angående sprekk-test på topp bør du oppsøke proffer, de finner sprekkene, med hemmelige midler. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Sarpsborg Motorverksted. Priser på Honing Honing inkl.mva Honing med stressplater V8 1800,00 4 syl. 1200,00 Honing ( CK-10) 1- 4 syl. pr.stk 200,00 5 stk. eller flere pr.stk 160,00 http://www.motorverksted.no/Prisliste/prislistesylinder.htm Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jens_P Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Lite tips for å trene på honing: Kapp toppen av en (eller flere) brusflasker i plast og tørr-tren på disse. Greit å kontrollere vinkelen på slipemønsteret. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
REM Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Du kan hone sylindrene dine selv med like godt resultat som en proff.Tja. Jeg er nå ikke så sikker på det. Proffene som du sier benytter sk. stressplater ved honing. Hensikten er å påføre sylindrene den samme påkjenning og skjevdragning som når toppen er montert og tiltrukket med riktig moment. Merke forskjell? Njaei, hvis du har noe å sammenligne med kanskje? Sikkert er det at bruk av stressplater reduserer blowby og gir en mer effektiv motor.Hvis du setter bort jobben til "proffer", sjekk at de benytter stressplate. De fleste bygdesmier, også de som liker å framstå som proffe, har ikke slikt utstyr eller så gidder de ikke bruke det hvis du ikke spesiellt ber om det. Eller er jeg enig med deg i at uten stressplate gjør du jobben like bra selv. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
junkern Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Tja. Jeg er nå ikke så sikker på det. Proffene som du sier benytter sk. stressplater ved honing. Hensikten er å påføre sylindrene den samme påkjenning og skjevdragning som når toppen er montert og tiltrukket med riktig moment. Merke forskjell? Njaei, hvis du har noe å sammenligne med kanskje? Sikkert er det at bruk av stressplater reduserer blowby og gir en mer effektiv motor. Hvis du setter bort jobben til "proffer", sjekk at de benytter stressplate. De fleste bygdesmier, også de som liker å framstå som proffe, har ikke slikt utstyr eller så gidder de ikke bruke det hvis du ikke spesiellt ber om det. Eller er jeg enig med deg i at uten stressplate gjør du jobben like bra selv. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har i hvertfall sett stor forskjell på honede sylindre. Hadde en gang en liten motor hvor jeg leverte inn sylinderen til et motorverksted og fikk den hona opp. Synes resultatet så greit ut, men da jeg hadde sylinderen ute en gang senere, så fikk jeg et SYLINDERverksted til å gjøre jobben. Skal si at det var betraktelig stor forskjell på resultatet! Da jeg overhalte en marna-motor hona jeg den selv og fikk et greit resultatet, men etter å ha tenkt gjennom hvor mye jobb det er å demontere blokka, bestemte jeg meg allikevel for å få det samme sylinderfirmaet som tok den forrige motoren min at de skulle få hone den. Skal si at da ble det også kjempestor forskjell. Jeg mener i hvertfall at det er verdt å bruke de få kronene (i denne sammenhengen) som det koster å få et profesjonelt sylinderverksted til å gjøre jobben så vet du at det blir 100%. Det er ikke barebare å hone sylindre heller, man bør ha gjort det noen ganger for å få et 100% resultat. På kjerra til brodern som bare er 4 år gammel har blokka vært ute og blitt honet og fått nye stempelringer. Nå, ca. 2 år senre bruker den akkurat like mye olje som før fordi sylinderne er blitt honet på feil måte. Ganske kjedelig å måtte ta hele den jobben omigjen, i hvertfall når det ikke er noen garantissak Sylinderfirmaene jeg har vært borti har hatt spesialmaskiner på størrelse med en dreiebenk til å hone sylindere, så der har det i hvertfal ikke blitt benyttet slike ting man setter på drillen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Hulda er forhenværende mekaniker, av den typen som skrudde på motorer blant annet. Den kunnskapen jeg opparbeidet var såpass at Sarpsborg Motorverksted har målt og honet sylindrene på Hulda, blant annet. Jeg ville heller ikke byttet råde- og bærelagre. Tappene skal måles for rundhet og dia. Deretter skal det vurderes om det kun lagre skal byttes. Lagrene skal monteres og klaringen på monterte lagre skal måles. Ønkser man å benytte "tut- og kjør"-metoden, så må man også være forberedt på konsekvensene. Jeg tror det er noen som har oppdaget "sannheten", det er vel derfor disse proffe verkstedene, som Sarpsborg, får inn motorer fra proffe mekanikere. Sitér dette innlegget Link to post
terjejansen@hotmail.com Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 hei eg har nett opp hona syldere min var enkel er ha i 20 sekuner og ikje ha mer en 750 omdrenig . eg har v.6 var jort på 5 minuter og syldcere mi var so ny. eg skal sele den no har ikje prt for den mer er det peste type prof type er flexhone 89.5-95.5 vis du har ine dete mole so er dete kjepe greie eg seler den for 1000 kr betalte 17.44 og er lika fin for4 me olje. her er adrese der eg kjote det www.cylmo.no dei har te all størese mo ikje pruka den med tre arme den laga styge stripe Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg har jobbet noen år som verktøymker, og i den sammenhengen har jeg honet en del. Min erfaring av honing er at når en honer så fjerner man ikke mer en ca 1-3/100mm av overflaten. Derfor vil jeg trykt si at honing kan utføres av "hvemsomhelst", siden dette avviket ikke vil ha noe innvirkning på maskinen, utenom at man får en ny overflate som gjør at oljefilmen holder seg godt og sørger for en god våt tetning mellom stempelfjær og sylindervegg. Det som derimot er viktig er sjekke om det er avvik i rundheten på sylinderen. Dette må sjekkes av en som har tilgjengelig utstyr, som fres eller dreiebenk med et verktøy som blir kalt for vippindikator. Men er sylinderen såpass ny som du her sier vil jeg tippe at sylinderene dine er innenfor grensene. Junkern: kan det du snakke om være oppboring (også kalt oppdreiing)? For etter hva jeg har erfart, brukte vi bare en drill. Da selfølgelig en honer med styringer som guider seg etter sylinderen. Jeg gjorde en del oppborringer der hvor jeg jobbet, dette er en metode for å utvide hullet til en annen diameter gjerne flere tideler. Dreier man opp en sylinder i en fresemaskin får man helt perfekte sylindere. Sylinderene må hones etter oppborring. Anders Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.