Lars O Startet 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2012 Hei folkens... Jeg har vært klar over at jeg har en liten lekkasje fra taket. Denne skulle tas skikkelig til vinteren, men fikk en ubehagelig overraskelse når jeg skulle montere nye benker på flybrdgen. Ville bruke gjennomgående bolter, men mutteren bare forsvant inn i taket....uff og uff. Vel vinteren kom fortere enn jeg ville, så jeg fjernet skotteduken for å se hvordan den var under. En liten lekkasje viste seg å være pill råttent treverk....sukk og sukk... Slik jeg kan tolke det, er det limt en finerplate over hele taket, og så plastret under. Så til kjernen...er det godt nok å skjære vekk til frisk ved og så erstette dette, eller må hele platen ned for å skiftes? Legger ved noen bilder: Den siste sprekken ser ut som den er sparklet for lenge siden (mot bakdøren) Ser på tilsvarende båter på nett at de har to stolper som støtter taket, vår har ingen. Kan jeg bare skjære ut det som er vått og lime på en ny plate, plastre og lage nytt tak? Lars o. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 hei lars jeg ville skjært ut hele platen fra undersiden , så hadde jeg tettet alle hull i toppen , lagt på ny plate og plastret på nytt innvendig ,så limt på nytt taktrekk, Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Ser den HPB, Taket skal bli strøkent til slutt. Vil nok fore ned før taktrekket slik at gjennomgående bolter og eventuelle ledlys i taket kan monteres. Skjønner ikke helt at hele platen må ned. Når den er limt og plastret burde det bli like sterkt....men hva vet jeg ;-) Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Ser at det selges teaklaminat, 18mm, med ferdige fuger. Kan jeg lime en slik på FB og skru stolsøylene rett i de? Taket må selvfølgelig gjøres ferdig på undersiden, og jeg tenkte at det bør ungåes å lage hull i taket. Bildene viser jo hva som skjer der det er hull...... Lars o. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Kryssfiner rett på dørken utvendig? Lykke til, men jeg tviler på om det vil holde særlig lenge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Laminat er jo noe helt annet enn"ekte" fine`r. Jeg tror det skulle jo bra bare du selvfølgelig forsegler der du har kuttet men det vet du jo. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Maritim har plater for utvendig bruk.....tåler de ikke utebruk? Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Nytt spm....! Har nå skiftet laminatet i taket. Hvordan i he.... får jeg glassfibermattene til å sitte? Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Synd å måtte si det, men dette vil bli en skikkelig grisejobb. På fabrikken ble det gjort mens overdelen av båten lå opp-ned.. Du må smøre polyester på taket og så feste én og én glassfibermatte til dette. Så store matter du klare å håndtere. Starte i ene enden og bruke aluminiumsrulle for å mette glassfiberen og få ut overflødig polyester. Arbeide deg bortover til hele matten sitter. Gjerne forsøke å overtale noen til å hjelpe deg å holde matten.... Så lenge du ikke tar for mange lag, helst ikke mer enn ett av gangen, så detter det ikke ned. Altså vente til det har herdet før du fortsetter med neste lag. Men hvordan klarte du å fjerne kryssfinerplaten, var den ikke laminert fast til taket på oversiden? Og ikke minst, hvordan fikk du festet den nye platen til det ytre glassfiberlaget? Er det i det hele tatt nødvendig å laminere på undersiden? Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Det fikk jeg merke i går ja, Ingar. Både jeg og medhjelper ble fulle av polyester, så det har jeg gitt opp! Så om det ikke er nødvendig å laminere på undersiden blir jeg veldig, veldig glad..... :-) Den gamle platen ble meislet ut, ca 120x120cm, drittjobb som tok to personer nesten 8 timer. Så ble alt rengjort, endene mettet med poyester, polyester og to lag duk på platen, satt i spenn oppunder taket og lot det herde en uke før "ramma" ble sparklet. Ser på andre Apolloer at det er to søyler som stiver av. De mangler hos meg, så jeg må nok lage noe tilsvarende. Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Letteste måte å støpe i tak elns er å bruke små matter. 20-30x70-80 cm er mer enn nok å stri med om gangen. Matten pårulles polyester først på en plate før den påføres i taket og rulles ut. Legg overlapp. Tidkrevende arbeid, men det går fint. Ikke bland ut mye polyester og herder om gangen. 1/4- 1/2 liter er nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Det var den metoden som ble forsøkt i går, Mix. Gav opp når polyesteren ble til gele..... Planen videre er å lage ett undertak som skrues på lister. To eller tredelt med teaklist i skjøtene. Fler som kan bekrefte at det ikke er nødvendig å støpe på undersiden? Lars O Snart på vei opp Telemarkskanalen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Det var den metoden som ble forsøkt i går, Mix. Gav opp når polyesteren ble til gele..... Kan godt forstå det ble vanskelig ja. Krever litt erfaring å gjøre slike jobber. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Hva med å bruke tegnestifter for å holde matta på plass? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Det var den metoden som ble forsøkt i går, Mix. Gav opp når polyesteren ble til gele..... Det er umulig å laminere slik med CSM. Polyesteren løser opp bindemiddelet mellom glassfibrene. Med vevde matter kan du gjøre det. Det går an å laminere over/under, men er det noen flate å snakke om må man være to. En person har matta lagvis brettet over armen og legger den med den andre. Den andre personen fester den med mykrulla. Det er viktig at du grunner og sliper plata før du laminerer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.