Jump to content

Trenger tips for å reparere tak i Apollo 30

Lars O

Recommended Posts

Hei folkens...

Jeg har vært klar over at jeg har en liten lekkasje fra taket. Denne skulle tas skikkelig til vinteren, men fikk en ubehagelig overraskelse når jeg skulle montere nye benker på flybrdgen.

Ville bruke gjennomgående bolter, men mutteren bare forsvant inn i taket....uff og uff.

Vel vinteren kom fortere enn jeg ville, så jeg fjernet skotteduken for å se hvordan den var under.

En liten lekkasje viste seg å være pill råttent treverk....sukk og sukk...

Slik jeg kan tolke det, er det limt en finerplate over hele taket, og så plastret under.

Så til kjernen...er det godt nok å skjære vekk til frisk ved og så erstette dette, eller må hele platen ned for å skiftes?

Legger ved noen bilder:

skade_tak.jpg

skade.jpg

skade_4.jpg

skade_3.jpg

Den siste sprekken ser ut som den er sparklet for lenge siden (mot bakdøren)

Ser på tilsvarende båter på nett at de har to stolper som støtter taket, vår har ingen.

Kan jeg bare skjære ut det som er vått og lime på en ny plate, plastre og lage nytt tak?

Lars o.

• 3 uker senere...

Synd å måtte si det, men dette vil bli en skikkelig grisejobb. På fabrikken ble det gjort mens overdelen av båten lå opp-ned..

Du må smøre polyester på taket og så feste én og én glassfibermatte til dette. Så store matter du klare å håndtere. Starte i ene enden og bruke aluminiumsrulle for å mette glassfiberen og få ut overflødig polyester. Arbeide deg bortover til hele matten sitter. Gjerne forsøke å overtale noen til å hjelpe deg å holde matten....

Så lenge du ikke tar for mange lag, helst ikke mer enn ett av gangen, så detter det ikke ned. Altså vente til det har herdet før du fortsetter med neste lag.

Men hvordan klarte du å fjerne kryssfinerplaten, var den ikke laminert fast til taket på oversiden?

Og ikke minst, hvordan fikk du festet den nye platen til det ytre glassfiberlaget? :confused:

Er det i det hele tatt nødvendig å laminere på undersiden?

Det fikk jeg merke i går ja, Ingar. Både jeg og medhjelper ble fulle av polyester, så det har jeg gitt opp!

Så om det ikke er nødvendig å laminere på undersiden blir jeg veldig, veldig glad..... :-)

Den gamle platen ble meislet ut, ca 120x120cm, drittjobb som tok to personer nesten 8 timer.

Så ble alt rengjort, endene mettet med poyester, polyester og to lag duk på platen, satt i spenn oppunder taket og lot det herde en uke før "ramma" ble sparklet.

Ser på andre Apolloer at det er to søyler som stiver av. De mangler hos meg, så jeg må nok lage noe tilsvarende.

imag0018.jpg

imag0024.jpg

imag0029.jpg

imag0039.jpg

Lars O.

Letteste måte å støpe i tak elns er å bruke små matter. 20-30x70-80 cm er mer enn nok å stri med om gangen.

Matten pårulles polyester først på en plate før den påføres i taket og rulles ut. Legg overlapp.

Tidkrevende arbeid, men det går fint. Ikke bland ut mye polyester og herder om gangen. 1/4- 1/2 liter er nok.

Det var den metoden som ble forsøkt i går, Mix.

Gav opp når polyesteren ble til gele.....

Planen videre er å lage ett undertak som skrues på lister. To eller tredelt med teaklist i skjøtene.

Fler som kan bekrefte at det ikke er nødvendig å støpe på undersiden?

Lars O

Snart på vei opp Telemarkskanalen.

Det var den metoden som ble forsøkt i går, Mix.

Gav opp når polyesteren ble til gele.....

Det er umulig å laminere slik med CSM. Polyesteren løser opp bindemiddelet mellom glassfibrene. Med vevde matter kan du gjøre det.

Det går an å laminere over/under, men er det noen flate å snakke om må man være to. En person har matta lagvis brettet over armen og legger den med den andre. Den andre personen fester den med mykrulla.

Det er viktig at du grunner og sliper plata før du laminerer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...