Jump to content

Oljeskift/Service på Albin 021 ca. 1970 modell

Tnrfd

Recommended Posts

Noen her som har erfaring med Ablin 021 motorer?

Har lett og lett etter peilepinne til å suge opp den gamle oljen eller tappeplugg på bunnpannen, men finner ingen av delene. Hvordan får man byttet olje på denne motoren?

Har tittet i servicemanualen som fulgte med båten, men ting ligner ikke så veldig på motoren jeg har,. Sikkert forskjeller på årmodeller osv. Usikker på årsmodell på motoren min, men båten er fra starten av 70-tallet.

http://www.albinmoto...otor/index.html http://www.albinmoto...21_inst_swe.pdf

Har ingen erfaring med albin,men fant dette på nett. muligens til hjelp?

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Jeg hadde O-21 i min Vega, og den har jeg skrudd mye på.. Noen forskjeller er det på motorene, gjerne "rester" etter selvfix og ulike løsninger fra reparasjoner, forbedringer osv. Min hadde f.eks. ettermontert ferskvannskjøling.

Om du ikke kommer noe lenger med linkene nives sendte så hyl ut :smiley:

Velkommen på forumet :flag_bp:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hei.

Takker for svar.

Er den manualen jeg fikk link til som jeg har.

Flott at noen på forumet her har vært borti denne motoren.

Jeg så at det satt en 'oljepeilepinne lignende' sak på babord side av motoren rett over bunnpanna og bak inspeksjonsluken. Prøvde å dra denne ut, men den hadde rustet totalt fast.

Del nummer 25 på dette bildet: https://baatplassen.no/bildearkiv/46/46836/o21grpacylblock.jpg

Ser egentlig veldig ut som dette må være peilepinnen og at jeg bare må få lurt den ut medl litt makt.

Mener å huske at det er peilepinnen ja, den er litt kronglete plassert (var hvertfall det i min båt). Den sitter litt hardt uansett, men du får den nok løs.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

• 2 uker senere...

Problem løst! Etter litt mere titting i Albin sine manualer fant jeg ut at jeg har en Albin 022 motor og peilepinnen ble lett lokalisert og lirket ut.

Så ut som den ikke hadde vært ute på en laang tid så kan lure på når forrige eier byttet olje.

Har ihvertfall fått sugd og og fylt på ny olje 3-4 ganger nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...