Jump to content

Teakbehandling, igjen! Hvordan?

bjoris

Recommended Posts

Jeg har sverget til grønnsåpebehandling av teaken, men jeg så i fjor og i år at dette ikke ble pent lengre så jeg ble til slutt overbevist om at det var på tiden med en skikke rens, tok en Snappy Teak Nu behandling, dog med betydelig mengder vann blandet i, resultatet ser helt fantastisk ut selvsagt. Jeg hadde tenkt å bruke sealer også, men når jeg åpnet denne boksen med beis ble jeg meget skeptisk og har bare brukt den på detaljene ved inngangen til salongen, det ble flott der, men tror ikke dette er det riktige stoffet på teak som brukes så mye som en cockpit...

Hva gjør jeg så, jeg ser jo for meg at teaken nå trenger noe å "fete" seg opp igjen på... Kan en lett runde med grønnsåpe være fornuftig selv når det er rent, jeg bruker jo det på kalesjen og da impregneres den samtidig... Vel, ser jo at jeg skulle sjekket nermere før jeg gjorde dette, har nok mer tro på metoden til x-yachts med sjøvann og dette algestoffet som jeg ikke husker navnet på i farten, men nå er det nå gjort...

Olje er jo en mulighet, men har jeg ikke da skapt meg et arbeid for livet?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Dette er før det har tørket etter rensingen, har ikke bilder av det når det nå er tørt, men det ser egentlig ut som nytt nå også. Den sealeren jeg kjøpte ble jeg skeptisk til når jeg så at det er ett tykt mørkegult beisaktig stoff, grunnen til at jeg er redd dette stoffe er at jeg tror det vil sette mye farge på teaken, det ser sikkert fantastisk ut med det samme, men i en cockpit på en seilbåt blir det veldig mye trakking rundt rattet og mye sitting på enkelte steder og dermed tror jeg dette fort blir stygt... MEN, jeg tror teaken bør settes inn med noe etter en slik vask så hvis ikke det dukker opp tips, kan det være at jeg tar sjansen på dette stoffet likevel. Som sagt prøvde jeg det på listen og de fikk jo en olje look som tatt ut av en broskyre...:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Kliner du inn teaken med olje, sealer etc. så ødelegger du alle dens gode egenskaper. Teak velges på grunn av dens gode egenskaper i ubehandlet form, ikke for å se gyllenbrun og pen ut. SÅ du må nesten ta et valg, vil du ha gode bruksegenskaper eller et glansbilde? Å angre seg etter behandling hjelper lite, du vil neppe klare å få alt bort igjen uten å skifte ut teaken...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Golden Teak - uten tvil. Se mine bilder fra i går

https://baatplassen.n...ost__p__1302123

Jeg er svært skeptisk til alle disse oxal syre preparatene. Jeg tror de sliter teaken mye mer enn vi liker å tenke på. Golden Teak anbefales av mange båtbyggere på Orust

Og skulle du angre deg etter å ha på sealer så løses det enkelt ved å bruke Golden Teak cleaner

NB med Golden Teak blir ikke teaken glatt slik oljer blir. Den blir like sklisikker som den er opprinnelig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ser flott ut teaken din Bitteliten, jeg tror dog at det vil se rimelig likt ut med Snappy, du ser jo bildet av min cockpit etter rensing og husk, min Hanse har nok ikke så flott kvalitet på teaken som din NW:)

Denne Golden Teak har slikt gulpigment i som også snappy teak sealer har, jeg liker ikke det. Hadde tenkt meg noe som var helt nøytralt, men lurer på om jeg skal kjøre løpet ut nå med Snappy så er det vel som du sier mulig å få bort igjen i verste fall... Ser at en bør ha sealer på mellom 24-48 timer etter behandlingen så jeg må gjøre dette i ettermiddag, da har det gått 48 timer så jeg tror jeg tar sjansen så får jeg rett og slett erfare om dette var smart eller ikke...

Jeg vet faktisk ikke om det er syre i denne Snappyen, noen som vet? Forsøkte å søke litt på nettet nå uten hell...

Redigert av bjoris (see edit history)

Båtmagasinet testet bla Snappy teak og frarådet det pga stor slitasje på teaken om jeg husker rett. Sterke greier. Enig i gulpigmentene, men jeg synes det er en akseptabel konsekvens. Etter to måneder på vannet begynte teaken vår å bli litt gul. Vasket med Zalo, på med sealer. Resultatet ser du. Regner med å gjenta i august.

Hmmm. Skulle nok lest den testen før jeg kjøpte Snappy... Vel nå er det gjort, det blir ikke gjentatt med Snappy, det er sikkert selv om det ser fantastisk ut nå... Har smurt på sealeren også nå.... Men jeg brukte heldigvis kraftig utblandet Snappy så tipper det har gått bra, men med så dårlig erfaring som Båtmagasinet hadde får vi nyte det flott dekket nå og bruke mye mer vennlig stoff videre...

Har nok også skuret for hardt med grønnsåpe ser jeg, har brukt vanlig vaskebørst som nok er altfor hard.

:thumbsup: er detsnappy rens og så snappy sealer?

Yes, dog med ca 4 deler vann i begge flaskene med rens, det er to trinn i rensen... Merket i går at det er litt klistrete, håper det gir seg når det har fått litt sol og varme, regnet da jeg smurte så det er gjort under kalesjen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...