Fusebox Startet 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2012 Hei, Vi plages av et alt for lite kjøleskap. Det er på 65 liter, og for en familie på 4, så er det for lite. Vi har ikke anledning til å utvide bredde eller høyde, men har mye å gå på i dybden. Det er da fristende å kunne bygge en kjøleskuff, men er usikker på om det finnes opplagring som tåler 20-30 kg, eller hva det nå blir, om hele skuffen trekkes ut. Fant noe informasjon i en tråd her (https://baatplassen.no/i/topic/74587-hvem-selger-glideskinner-for-kjoeleskuff-til-neptim-8000/), men aner ikke hvor mye slike skinner tåler. Jeg har sett dem i rack-skap for servere, og da tåler de jo gjerne ganske mange kilo. I tillegg så er det nok ikke nødvendig å kunne dra ut hele skuffen. Om nødvendig så kunne man jo eventuelt sette inn 4 skinner, istedet for 2. Hva med "døren" ? Noen som vet om det finnes ferdige fronter for slik montering ? En mulighet er jo å bruke døren vi har i dag, og lage ny innvendig boks med samme bredde og høyde som på døren. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Dette er jeg spent på. Lurer på det samme. Men hva med kompressoren? Hvor skal den stå, og hva med rørene fra kompressor til kjøleagregat. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Jeg har også tenkt på dette, da jeg har ett hav av plass i bakkant, minst en meter. Jeg vil i såfall ha ilegg fra toppen av boksen, og vil da ha en falsk dør i front. Kompressoren henges bakpå, må bare passe på og ha god lengde på ledingningene til kompressor. Skuffeskinner som tåler noen kg trengs, men det kan jo monteres små hjul i forkant boksen som triller på dørken i tilfelle Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Tanken min var at kompressoren henges på utsiden av kassen, i bakkant. Kassen lages av selvbygger materiale som er lett tilgjengelig på båtforretning i samme åndedrag som løs kompressor. Isolasjonsmaterialet bygges som en integrert boks, med forsterkninger (og dessverre følgelig kuldetap) for skinnene. Boksen "termineres" med endelokk. Det er kun endelokket og innholdet som er montert på skinnene, som blir bevegelig, ikke selve boksen. Jeg ser at Isotherm har en bokstype de kaller Inox, og kjenner jeg Isotherm rett, så kan man kjøpe endelokket som reservedel. For vår del passer da 65 liters lokket. Dette lokket har en låsemekanisme for å sikre skuffen mot å gli ut på egen hånd, i tillegg til at forseglingen mellom kjølekasse og lokk blir god. Jeg tror det vil være uheldig å ha en kompressor som beveges med kassen. Redigert 18.Juni.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Alt kan vel kjøpes for penger... Mulig du finner noe her: http://www.merko.no/Slider.htm Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Der var det noen fine. Fra noen kg. til 1000+ kg, 150 - 2000 mm. Vekt ved fullt uttrekk. Tror jeg finner en som greier både mat og drikkevarer da :-) Takk for fin link. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 En kolega på jobben bygde kjøleboks på 90 liter i en Sandvik 28ft. Brukte vanlige kolonialskuffskinner fra Strai kjøkken. Han bygde hele skuffen i finer med styroform plater som isolering. I bakkant av skuffen ble kompressoren montert. Når skuffen ble dratt ut, vippet man av topplokket for tilgang til avkjølte varer. Enkelt, effektivt og solid. Systemet klarte fint 50 halvlitere på guttetur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.