Jump to content

Maling av teak bakvegg??

sirius

Recommended Posts

Ikke det enkleste... Etter mange år med olje, vil jeg tro den er trukket langt inn i teaken? Maling sitter dårlig på fett.

Skal du ha sjans til å lykkes, må du nok pusse godt ned, avfette så godt du kan med f.eks rødsprit, og så bruke Heftgrunn, før du maler.

Mutter'n malte en teakbokhylle en gang etter denne metoden, og det holdt faktisk.

Men jeg vil tro teak i en båt har fått mer (og kraftigere) olje gjennom tiden enn ei bokhylle :confused: så jeg er ikke sikker på om jeg vil vedde på resultatet. Har du mulighet til å prøve først på et usynlig sted?

Først må jeg si at jeg er ingen ekspert, men jeg valgte å demontere badeplattformen min i teak - pusset den helt ned og la den i et karbad med owatrol. Lot det ligge i ca 1 døgn. Tok den opp lot det tørke, og la deretter på 3 strøk med BANAR UVR. Etter to sesonger er den like fin. Det er vel kanskje vanskelig å demontere teaken din, men saus inn flere strøk over 1 dag helst vått i vått før du legger på BENAR.

Ikke det enkleste... Etter mange år med olje, vil jeg tro den er trukket langt inn i teaken? Maling sitter dårlig på fett.

Skal du ha sjans til å lykkes, må du nok pusse godt ned, avfette så godt du kan med f.eks rødsprit, og så bruke Heftgrunn, før du maler.

Mutter'n malte en teakbokhylle en gang etter denne metoden, og det holdt faktisk.

Men jeg vil tro teak i en båt har fått mer (og kraftigere) olje gjennom tiden enn ei bokhylle :confused: så jeg er ikke sikker på om jeg vil vedde på resultatet. Har du mulighet til å prøve først på et usynlig sted?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vurderer å male kvit bakveggen på båten min, denne er i dag oljet teak. Er det noen som har gode råd om hvilken maling som bør brukes til dette eller er dette galskap!! :cool:  Har pusset den ned og oljet men blir aldri fornøyd med resultatet, Denne bakveggen er det eneste teaket ute på båten.

Sirius

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor ikke lakke? Jeg har brukt teaklakk på min båt. Like fin et år etterpå.

mvh

Kjelli

Når det gjelder maling av teak har du en utfordring. Problematikken ligger primært i at temperaturforskjellene gir svell og kryp i teaken, og dette stiller store krav til overflatefilmen. Skikkelig rengjøring med tynner/rødsprit er en forutsetning, og det beste rådet er nok å benytte en akrylbasert eksteriørmaling til dette formålet. Den er fleksibel og diffusjonsåpen, og tar opp både bevegelser og den fordampningen som vil forgå avhengig av årstid. Jeg ville anbefale deg å vurdere å beise teaken i stedet, og beholde trestrukturen, da beisen lager mindre film på overflaten, som ikke vil flasse/ sprekke.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Hilsen Ludde

Jeg har malt alle teakvinduene mine hjemme utvendig, med godt resultat. Har brukt Jotuns dør og vindusmaling, som er beregnet for glatte flater. Jeg vil påstå at malingen faktisk sitter bedre på teaken enn på annet treverk, da teak lever mindre og fører derfor til mindre sprekker i malingslaget der vann kan trekke inn.

I båten tror jeg dog at jeg heller ville benyttet en helblank maling, for eksempel Shipolin, med en god grunning under. At teaken har blitt oljet før ser ut til å ha mindre betydning, oljemalingen ser ut til å hefte godt på dette så lenge overflatehinnen fjernes.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...