Euklid Startet 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2012 Soga går som så: lanterna i fronten av seilbåten ville ikke lyse. Første tiltak var selvsagt å få satt på plass en ny pære, uten at det gjorde noen forskjell. Noen av koblingene i baugen ser ut til å ha båret preg av et hardt liv til sjøs, så kappet noen cm av kabelen og ordnet nye koblinger. Stadig mørkt. Haler frem multimeter, i ledningen der fremme er det drøyt 13 fine volt. Etter litt mer bannskap kjøper jeg ny lanterne, denne gangen en LED-sak som jeg tester inne i båten på forhånd, der alt fungerer utmerket. Gjør meg klar til å montere på baugen, men sjekker først at den virker ved å koble det sammen midlertidig med sukkerbiter. Stadig mørkt. Det er altså spenning på kabelen, men ikke noe lys. Strømsystemet ombord klarer ellers å holde liv i andre lanterner, radio, pumper, motorstart, autopilot og alt mulig annet skrammel. Hvordan går man så frem? Uten at jeg helt skjønner hvordan det skulle hjelpe er første tanke å skulle skifte hele kabelen, men å trekke 10+ meter av denne gjennom trange kanaler er en jobb jeg gjerne står over, i alle fall når jeg ikke ser noen rasjonell grunn til at dagens system ikke skal funke. På forhånd takk for gode ideer, demonutdrivelsesråd mv. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Rekner me at du har prøvd å snu polarisasjonen på LED-lanterna? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Fjordland Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Som JGH sire, evnt eksorsisme! Sitér dette innlegget Link to post
KingFisher Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Målte du spenningen med belastning, dvs med pære/LED i lanternen? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Har prøvd å snu polarisasjon, ja. Spenning er målt uten belastning, og det er mulig det er her det ligger. Imidlertid synes jeg det er mer enn en smule pussig at spenningen skulle falle fra 13.5V (målt uten belastning) til under 9V (laveste spenning LED-lanterna håndterer ifølge spesifikasjonene). Men jeg har ikke filla peiling på strøm. Kan det i tilfelle være korrosjon eller annet i kabelen som forårsaker problemet? Alt annet strømopplegg på båten virker som nevnt upåklagelig. Sitér dette innlegget Link to post
annki Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Bytt sikkringer, dårlig kontakt. Du måler V men sikkringen slipper ikke igjenom A ,lampa lyser ikke.Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 trekke en midlertidlig kabel fra bryter til lanternen, for å se om feilen ligger i kabel? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Bytt sikkringer, dårlig kontakt. Du måler V men sikkringen slipper ikke igjenom A ,lampa lyser ikke.Lykke til God tanke, men litt rart at akterlanterna på samme kurs lyser. Skal uansett bytte, samt se om det kan finnes en egen sikring utenfor sikringsskapet. Har nylig kjøpt båten, så endel detaljer er litt ukjente, mye rart som kan gjemme seg bort i ymse skott. trekke en midlertidlig kabel fra bryter til lanternen, for å se om feilen ligger i kabel? Jepp, blir til det om sikringsbytte ikke gjør susen. Tusen takk for gode råd! Oppdaterer tråden når jeg har klart å finne ut noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
KingFisher Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Du har sikkert en ledningsfeil som innfører høy motstand med medfølgende spenningstap. Spenningsfallet øker med strømgjennomgang, derfor ser du ikke dette før du setter på belastning. Jeg ville sjekket kontakter og koblinger for korrosjon før jeg bytter ut noe, også et stykke inn på ledningen fra lodde eller festepunkt. Deretter bryter og eventuelt andre mekaniske ting som ikke er felles med akterlanterna. Det kan jo være verdt å sjekke denne også hvis ledningen til frontlanterna tas hefra. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Hvis du må trekke ny ledning: Koble sammen gammel og ny ledning, trekk gjennom - og voilà :) ny ledning på plass. PS Sammenkoblingen må tåle litt rykk og napp så den ikke løsner... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
hegra Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Jeg hadde nok sjekket multimeteret også. Mitt viser glatt over 12 volt, målt mellom batteri + og en hvilken som helst metallgjenstand, selv om denne er helt uten forbindelse til batteri minus. Ikke hver gang da, men av og til skjer det. Derfor er det bedre med en prøvelampe til slik feilsøking. Den må ha forbindelse med både + og - for og lyse, mens en del multimeter slipper ikke strømmen gjennom og viser derfor spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 En liten oppdatering er på sin plass. Kjøpte ny ledning og trakk denne midlertidig, og vips ble det lys. Lanterna helt forut sitter utsatt til, så det er kanskje ikke så rart ledningen har korrodert over tid. Med Bonitas kabeltrekketriks var også permanent montering en grei oppgave. Takk for god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Opplevd samme på min topplanterne, den var jordet sammen med bla horn og en lampe til, viste seg å være dårlig kabel, men alt det andre funka. Fikk ikke kjøleskapet til å gå før i år, målte 12,8 volt, men ny kabel gjorde susen. Tror ikke man skal kun legge volten som grunnlag for måling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.