Jump to content

Spøkelser ombord? Frontlanterne insisterer på mørkleggelse

Euklid

Recommended Posts

Soga går som så: lanterna i fronten av seilbåten ville ikke lyse. Første tiltak var selvsagt å få satt på plass en ny pære, uten at det gjorde noen forskjell. Noen av koblingene i baugen ser ut til å ha båret preg av et hardt liv til sjøs, så kappet noen cm av kabelen og ordnet nye koblinger. Stadig mørkt. Haler frem multimeter, i ledningen der fremme er det drøyt 13 fine volt. Etter litt mer bannskap kjøper jeg ny lanterne, denne gangen en LED-sak som jeg tester inne i båten på forhånd, der alt fungerer utmerket. Gjør meg klar til å montere på baugen, men sjekker først at den virker ved å koble det sammen midlertidig med sukkerbiter. Stadig mørkt.

Det er altså spenning på kabelen, men ikke noe lys. Strømsystemet ombord klarer ellers å holde liv i andre lanterner, radio, pumper, motorstart, autopilot og alt mulig annet skrammel. Hvordan går man så frem?

Uten at jeg helt skjønner hvordan det skulle hjelpe er første tanke å skulle skifte hele kabelen, men å trekke 10+ meter av denne gjennom trange kanaler er en jobb jeg gjerne står over, i alle fall når jeg ikke ser noen rasjonell grunn til at dagens system ikke skal funke.

På forhånd takk for gode ideer, demonutdrivelsesråd mv.

Har prøvd å snu polarisasjon, ja.

Spenning er målt uten belastning, og det er mulig det er her det ligger. Imidlertid synes jeg det er mer enn en smule pussig at spenningen skulle falle fra 13.5V (målt uten belastning) til under 9V (laveste spenning LED-lanterna håndterer ifølge spesifikasjonene). Men jeg har ikke filla peiling på strøm. Kan det i tilfelle være korrosjon eller annet i kabelen som forårsaker problemet? Alt annet strømopplegg på båten virker som nevnt upåklagelig.

Bytt sikkringer, dårlig kontakt. Du måler V men sikkringen slipper ikke igjenom A ,lampa lyser ikke.Lykke til

God tanke, men litt rart at akterlanterna på samme kurs lyser. Skal uansett bytte, samt se om det kan finnes en egen sikring utenfor sikringsskapet. Har nylig kjøpt båten, så endel detaljer er litt ukjente, mye rart som kan gjemme seg bort i ymse skott.

trekke en midlertidlig kabel fra bryter til lanternen, for å se om feilen ligger i kabel?

Jepp, blir til det om sikringsbytte ikke gjør susen.

Tusen takk for gode råd! Oppdaterer tråden når jeg har klart å finne ut noe mer.

Du har sikkert en ledningsfeil som innfører høy motstand med medfølgende spenningstap. Spenningsfallet øker med strømgjennomgang, derfor ser du ikke dette før du setter på belastning. Jeg ville sjekket kontakter og koblinger for korrosjon før jeg bytter ut noe, også et stykke inn på ledningen fra lodde eller festepunkt. Deretter bryter og eventuelt andre mekaniske ting som ikke er felles med akterlanterna. Det kan jo være verdt å sjekke denne også hvis ledningen til frontlanterna tas hefra.

Jeg hadde nok sjekket multimeteret også. Mitt viser glatt over 12 volt, målt mellom batteri + og en hvilken som helst metallgjenstand, selv om denne er helt uten forbindelse til batteri minus. Ikke hver gang da, men av og til skjer det. Derfor er det bedre med en prøvelampe til slik feilsøking. Den ha forbindelse med både + og - for og lyse, mens en del multimeter slipper ikke strømmen gjennom og viser derfor spenning.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...