Viljen Startet 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2005 Hei ! Har noen av dere en adresse eller link til hvor jeg kan få tak i reservdeler til hurtigvarmeren på min optimus 155 , og har noen av dere erfaring ved bruk av forskjellige typer drivstoff (parafin,lampolje, renset parafin , tennveske, osv ) på optimusen ? Mvh trebåtentusiast Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Heisann Prøv denne http://www.rk-smia.no/. Har benyttet dem tidligere på samme apparat med meget god erfaring. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Jens_P Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Finnes også et firma i Sverige som reklamerer for dette, FOGAS AB. Har ikke forsøkt de, men web-sidene ser bra ut. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Snoopy Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Begge disse sidene som foreslås her, har så vidt jeg kan skjønne, kun pakninger til selve brenneren, og erstatningsbrennere. Dette har f.eks også de fleste Watski forhandlere Problemet for mange av oss med gamle Optimus'er, er at forvarmeren etterhvert ikke vil mer. Er det noen som har tips på det? Heldigvis, mine virker enda, men bryggenabo'n har måttet begynne å søle med rødsprit, parafinblokker, tennpasta osv. til forvarming. Foreløpig er han mest fornøyd med pasta, men det beste hadde jo vært å fått forvarmeren til å virke igjen! Han har undersøkt en del rundt dette, og har vel i grunnen gitt opp Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Sjekk hos Hjertmans. De har noe reservedelsgreier. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ingar Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Han har undersøkt en del rundt dette, og har vel i grunnen gitt opp Hva en "symptomet"? Forvarmingen er jo i prisippet svært enkel, en kran som åpner en dyse, Kan ikke skjønne annet enn at det bare må være å rense dysen? (Siden det som kommer ut er en blading av trykkluftluft og parafin antar jeg at det må sitte en slags ejektor inne i beholderen også. Som må renses hvis det kun er luft som kommer ut av brenneren.) Har skrevet en artikkel om hvordan man kan forenkle oppvarmingen vesentlig ved å bruke en 12V kompressor istedet for den manuelle pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Kan ikke skjønne annet enn at det bare må være å rense dysen? <{POST_SNAPBACK}> Det er høyst sannsynlig bare tett dyse ja. Ulempen er vare at dysa er så liten at det ikke er lett å finne noe som er tynt nok til å stikke den opp og det skal ikke store partikkelen til før den tetter seg. Jeg har hatt to Optimuser i min tid, begge med hurtigfyring, og har ikke hatt nevneverdige problemer ned de. Har lett etter hurtigfyring som reservedel uten å finne det noen plass. At de kan være småtrøblete er vel også årsaken til at Optimus sluttet å levere de på nye apparater også. Optimus med hurtigfyring et er glimrende apparat når det blir brukt riktig! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
ooma Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Har selv en lignende Optimus. Det bør være umulig å slite ut eller ødelegge hurtigvarmeren, men den krever rensing, samt bytting av den lille O-ringen jeg mener å huske stod for tetningen. Problemet er imidlertid slik jeg ser det at hurtigvarmeren er utrolig kritisk på brennstoffet. Enkelte parafintyper trøbler skikkelig, mens andre er gode. Ser ut som om det bare kommer luft til tider. Det som fungerer best er vanlig fyringsparafin, men denne soter myyyyye! Lampeparafin av dyr og god type fungerer dårlig. Antagelig på grunn av tilsetningsstoffene som gjør den anvendbar i kuldegrader. Når det gjelder reservedeler og produksjonsslutt på denne delen har det ene og alene med det å gjøre at Optimus ikke produserer denne lengre. Den ble tatt ut av produksjon fordi det viste seg at hurtigfyringen førte til stor tæring på selve forvarmerkanalene på brennerene. Dette førte så til at brenneren ble hull i og parafinen lakk ut med søl som beste alternativ og brannfare som det værste. Samtidig ble brennerene forandret til en tykkere gods-type. Selv har jeg en optimus fra 1956, en fra 1968 en fra midt på 80-tallet, samt en ny brenner kjøpt som reservedel i ca 1995. Prinsippet, virkemåten og konstruksjonen er lik på alle, men jo nyere de er jo mer gods er benyttet i selve brenneren. De mest solide er den fra 1956 og den fra 1995. Den fra 80-tallet med hurtigfyring er skikkelig tæret, og jeg forstår hvorfor Optimus ikke leverer disse lengre. (Men jeg setter stor pris på hurtigfyring selv, og har byttet til de mest solide brennerene for å unngå største faremomentet) Sitér dette innlegget Oso Link to post
Viljen Svart 28.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Takk for mange gode tips ! Har vært i kontakt med RK-Smia tiligere og dem kunne opplyse at det eneste di kan tilby av deler er til selve brenneren . og så kunne di levere blindplugger til hurtigvarmeren . Også var det bare å bruke rødsprit til oppvarming . Men hurtigvarmeren er jo der og er jo et veldig grei å bruke når dem funker ! En annen sak er at jeg ikke har prøvd å rense dysene men problemet er vel at det er vel ikke så lett å finne en rensenål, men kansje en slik man bruker til skjærebrenneren kan brukes, kansje noen har prøvd ? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Hoi ! Hadde (har ennå i kjelleren) selv en Optimus. Ble etterhvert dri... lei av å pumpe når jeg brukte hurtigbrennerne. Gikk over til forvarming med rødsprit, fylte opp fordypningen under brenneren og når det var nesten brent ut var det bare å åpne for blusset. Funket mye bedre og tennisalbuen forsvant fordi pumpinga ble redusert til et minimum, bare for å holde guffen på blusset. Gikk over til lampeolje som var rensligere. Men nå har jeg gass og lurer på hvorfor jeg ikke gikk over til det lenge før. god helg hilsen haba Sitér dette innlegget Link to post
Ove M Karlsen Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Fint at du gikk drittlei av din optimus :-) Da kan jeg vel få kjøpt den billig ? :-) Bedre det enn at den samler støv i kjelleren :-) Liker den trimmen som pumpingen gir :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.