Jump to content

Lader 12v til 12v, men ikke "direkte på dynamo".

FjordHT

Recommended Posts

Jeg har en batteripakke fra en defekt ups, bestående av 3 12v batterier på 24ah(72ah totalt). Disse batteriene har jeg til nå benyttet til forskjellig, og har ikke den helt store cca'en, men er helt perfekt som "nødbank" i båt for å drive litt lys og kanskje lensepumpe mm hvis nødvendig.

Batteriene er av en lukket type, men noe sier meg at jeg ikke burde lade disse direkte fra dynamo, med eller uten voltsensitivt rele.

Finnes det en 12v til 12v lader som kan benyttes og ikke koster enormt? Alternativet er jo å lade denne banken med c-tek'en. Ettersom det ikke skal være noe stort forbruk på banken er ladebehovet minimalt.

Er bare i stadie av planlegging for denne løsningen, og vet at det klart hadde vært bedre med et nytt forbruksbatteri. Saken er uansett slik at jeg ikke ser behovet helt, men vil nyttegjøre meg ting jeg allerede har, og en slik bank kan f.eks dra lensepumpene mine (6-7ah) i lang tid ved et behov selv om de nok ikke kan starte motoren.

En annen grunn for å ha en slik lader er muligheten til å snu løsningen, og lade startbatteriet fra denne...

Redigert av lite (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...