Jump to content

Høye dieselpriser på øst/sør landet, hva er grunnen ?

Ida Marie III

Recommended Posts

På vei hjem fra min "turne" i Europa med båten min, kom jeg over fra Sverige til Norge, og tenkte at nå skel det bli godt med Norske priser på dieselen. Kom først til Risør 11,60 for avg.fri diesel !!1

Slik fortsatte det helt til jeg hadde rundet Lista, og kom til Egersund,diesel 9,00. Er nå på vei oppover vestlandet. Prisene ligger fra 8,75 og oppover, men skjelden mye over 9 kr literen.

Er det noen som kan gi en forklaring på denne avsindige prisforskjellen ???

Har hørt snakk om kort sesong, men det er tullprat.

Kjenner selv folk som forhandler båt diesel hjemme, og de går definitivt ikke med tap....

Disse stedene du fyller billig, er det stasjoner eid av bensinselskapene eller er de privat eiet ?

(jeg tror du finner svaret på spørsmålet der)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vel, var nok ikke innom alle stasjonene der sør.. Men kikker du litt på drivstoff børsen her på BP, så er det vel ikke mye tvil. Og en snakker jo ikke om 50 øre eller så, men opp mot 3 kroner i forskjell på literen. Stiller meg bare undrende til at det er mulig, og hva de forsvarer det med. Er med på den med mye båter, og få utsalg, vist det er riktig da, i forhold til her vest..

Kan Svenskene fylle farget diesel da ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kan du ta med ei flaske ekstra fra Systemet?

Marina eierne på Sør og østlandet påstår at det er den korte sesongen østpå som er årsaken til den store differansen, mellom øst og vest. Om dette kun er en undskyldning eller er tilfelle vet jeg ikke. Det forsvinner marinaer år for år, så noen gullgruve er Marina drift på østlandet nok ikke."avgiftsfri diesel" er det vel kun Norge som har igjen

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 2 år senere...

Er det ikke de to alternativene som er? Autodiesel og marine gass olje?

Nei. Les her fra side 10 og utover. http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf

Kort oppsummert.

-Autodiesel: avgiftsbelagt blank diesel med opptil 7% (min 2%) BIOinnblanding (FAME) og EN590 spec. Dette er den man fyller på bilen på landstasjoner.

Fargede "avgiftsfrie" produkter. Ingen av de inneholder BIO eller har EN590 klassifisering:

-Anleggsdiesel: den letteste og dyreste fargede dieselen. Mest lik autodiesel, men uten BIO og veiavgift og dem foretrukkede til båtmotorer.

-Fyringsolje: finnes i to varianter. Lett og tung. Ikke ment for motorer og endel opplysninger mangler fra datarket ift de andre dieselene. Brukes på fyringsanlegg i hus og større bygg. Flere båteiere hatt mer eller mindre uvitende fått denne ved tanking fra tankbil.

-Marine gassolje (MGO): den tyngste og billigste dieselen beregnet for større skipsdiesler. Ryker og soter mer enn Anleggsdiesel.

Hva som selges rundt omkring er ikke alltid lett og vite....

Mvh. SAP

Synes trådstarter her har et veldig godt poeng! Jeg har også stusset på hvorfor avgiftsfri diesel er nesten like dyr som pumpediesel på land. Avgiftsfritt på land koster rundt 8-9 kroner, mens dersom pumpa står på ei brygge koster det plutselig 11-12 kroner (og enda mer i sesongen!) Det er ingen tvil om at noen tjener gode penger på salg av avgiftsfri diesel. Nesten fristende å tro at det samarbeides litt for å holde prisene oppe?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...