Ida Marie III Startet 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2012 På vei hjem fra min "turne" i Europa med båten min, kom jeg over fra Sverige til Norge, og tenkte at nå skel det bli godt med Norske priser på dieselen. Kom først til Risør 11,60 for avg.fri diesel !!1 Slik fortsatte det helt til jeg hadde rundet Lista, og kom til Egersund,diesel 9,00. Er nå på vei oppover vestlandet. Prisene ligger fra 8,75 og oppover, men skjelden mye over 9 kr literen. Er det noen som kan gi en forklaring på denne avsindige prisforskjellen ??? Har hørt snakk om kort sesong, men det er tullprat. Kjenner selv folk som forhandler båt diesel hjemme, og de går definitivt ikke med tap.... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Disse stedene du fyller billig, er det stasjoner eid av bensinselskapene eller er de privat eiet ? (jeg tror du finner svaret på spørsmålet der) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Finner svaret der ??? Nei det er nok begge deler her vestpå, kanskje mest private som selger, men det er jo de på sørlandet også.... Så svaret er ?? Sitér dette innlegget Link to post
bille Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Kommer vel kanskje av att det er stor trafikk i forhold til utsalgssteder. I Oslofjorden går jo nesten båtene i kø i høysesongen og alle de må jo ha drivstoff,og da kan utsalgstedene bare skru opp prisene. Har også lagt merke til att dieselen faller i pris fra Egersund og videre vestover. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Hvor fylte du her i sør ? Prøvde du Flekkerøya ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Vel, var nok ikke innom alle stasjonene der sør.. Men kikker du litt på drivstoff børsen her på BP, så er det vel ikke mye tvil. Og en snakker jo ikke om 50 øre eller så, men opp mot 3 kroner i forskjell på literen. Stiller meg bare undrende til at det er mulig, og hva de forsvarer det med. Er med på den med mye båter, og få utsalg, vist det er riktig da, i forhold til her vest.. Sitér dette innlegget Link to post
bille Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Har jo alternativ her på østlandet og det er Svenskekysten hvor det er enda dyrere.Så jeg tror etterspørselen styrer prisene. Svenskene fyller helst på norsk side før de returnerer til sverige når de har vært på denne siden av grensen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Kan Svenskene fylle farget diesel da ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Hvor mange av de billige selger MGO? MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bille Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Jo,kan de ikke det på båter?? Mulig du har rett. Jeg vet faktisk ikke.!! Jeg fylte i diesel på båten i Smøgen for ca 3 år siden og måtte ut med over 16svkr.for literen.:)) De har vel ikke avgiftsfri der..... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 (redigert) Kan du ta med ei flaske ekstra fra Systemet? Marina eierne på Sør og østlandet påstår at det er den korte sesongen østpå som er årsaken til den store differansen, mellom øst og vest. Om dette kun er en undskyldning eller er tilfelle vet jeg ikke. Det forsvinner marinaer år for år, så noen gullgruve er Marina drift på østlandet nok ikke."avgiftsfri diesel" er det vel kun Norge som har igjen Redigert 19.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Tom Rør Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Måtte fylle 140 l. diesel, da jeg hadde tømt bb tank helt ifbm. lekkasje på denne. Kongen Marina tok 12,49 for "avgiftsfri" diesel, og det må vel være den "freskeste" prisen i fjorden pr. i dag? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Det er mer enn prisen på autodiesel til golfen min mandags morra. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 (redigert) Ligger på 11,95 (AutoDiesel) i Halden. Herføl og Skjærhalden er vel hakket dyrere enn dette igjen. Redigert 15.Mars.2015 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 (redigert) Fraråder å bruke autodiesel på båt. Den inneholder biodiesel, og den eldes fort og kan øke muligheten for dieseldyr. Og deieselen kan klumpe seg når den blir gammel og tette hele dieselsystemet Redigert 15.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Fraråder å bruke autodiesel på båt. Den inneholder biodiesel, og den eldes fort og kan øke muligheten for dieseldyr. Og deieselen kan klumpe seg når den blir gammel og tette hele dieselsystemet Er det ikke de to alternativene som er? Autodiesel og marine gass olje? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Nå er det vel stort sett langtidslagringen (f.eks. vinteropplag) av diesel tilsatt bio, som er problemet ang. vann/dieseldyr. Marinaer og andre som selger såkalt annleggsdiesel er jo og foretrekke, da denne ikke skal inneholde bio-tilsetning, i følge bransjen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 10,89 i Horten i dag Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tb55 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 11.98 i Åsane idag ..............for autodiesel m/avgift. Egentlig nok, det, med tanke på at "oljeprisen" er halvert ? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 8',49 Liaskjeret Sotra Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
sap_2000 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Er det ikke de to alternativene som er? Autodiesel og marine gass olje? Nei. Les her fra side 10 og utover. http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf Kort oppsummert. -Autodiesel: avgiftsbelagt blank diesel med opptil 7% (min 2%) BIOinnblanding (FAME) og EN590 spec. Dette er den man fyller på bilen på landstasjoner. Fargede "avgiftsfrie" produkter. Ingen av de inneholder BIO eller har EN590 klassifisering: -Anleggsdiesel: den letteste og dyreste fargede dieselen. Mest lik autodiesel, men uten BIO og veiavgift og dem foretrukkede til båtmotorer. -Fyringsolje: finnes i to varianter. Lett og tung. Ikke ment for motorer og endel opplysninger mangler fra datarket ift de andre dieselene. Brukes på fyringsanlegg i hus og større bygg. Flere båteiere hatt mer eller mindre uvitende fått denne ved tanking fra tankbil. -Marine gassolje (MGO): den tyngste og billigste dieselen beregnet for større skipsdiesler. Ryker og soter mer enn Anleggsdiesel. Hva som selges rundt omkring er ikke alltid lett og vite.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sequoia Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Ahh... takk sap Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 8.60 under Askøy broen, det står EN 590 på kvaliteten, ser flere å flere av tankanleggene skriver dette på pumpene.... Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Synes trådstarter her har et veldig godt poeng! Jeg har også stusset på hvorfor avgiftsfri diesel er nesten like dyr som pumpediesel på land. Avgiftsfritt på land koster rundt 8-9 kroner, mens dersom pumpa står på ei brygge koster det plutselig 11-12 kroner (og enda mer i sesongen!) Det er ingen tvil om at noen tjener gode penger på salg av avgiftsfri diesel. Nesten fristende å tro at det samarbeides litt for å holde prisene oppe? Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Tenkte å fylle billig diesel på bilen i dag, men ble ganske skuffa da prisen lå på 13,40 kr/l. 3 kr mere enn for 10 uker siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.