Jump to content

Sliter med å få riktig fortenning på VP AQ151. Feil fordeler?


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Driver å kjører min nybygde AQ151 på pall om dagen for å eliminere smålekkasjer etc. og justere tenning. Problemet mitt er at jeg ikke får justert den til 6 btdc som den skal være. Får satt den til cirka 15-16 på 800-900rpm, men da butter fordeleren i bolten og jeg får ikke vridd den lenger.

 

Har stussa på fordeleren min, for den har vakuumklokke som ikke er tilkoblet vakuum. Leste i en annen tråd her på forumet at fordeler med vakuumstyrt fortenning ikke er gunstig på båtmotor da det sjeldent er vakuum i manifold. Nå er jo ikke min fordeler tilkoblet vakuum i det hele tatt, men kan liksom ikke helt skjønne hva annet det kan være nå. Har prøvd å flytte fordeleren et hakk på tannhjulet, men da blir det for mye andre veien igjen :worry:

 

Hva tror dere?

 

Noen som evt. har en fordeler uten vakuumklokke som jeg kan kjøpe?

 

Mvh Tomzern

Link to post

Skal nok ikke ha fordeler med vacumtrekk denne. men om det betyr så mye tviler jeg på . Jeg hadde en aq 140 i 1700 jeg hadde. Hadde samme problem som deg med for høy fortenning på tomgang.fjærnet bolten som holder fordeleren, og vre den ned. men motoren gikk ikke pent med så lav tenning. trodde at fordeler var defekt. og smelte i en fordeler fra 240. merket absolutt ingen forskjell. hverken på tomgang eller i fart. justert tenning der motoren gikk best. og var fornøyd med det

Norske båter er best!

Link to post

Ser hva du skriver Draco AQ140, men det er vel ikke bra å kjøre med feil fortenning :confused: ..Dessuten så må det vel være mulig å få motoren til å gå bra på fabrikkoppgitte verdier, ellers vil jeg vel tro at det er noe annet som er galt?

Fikk motoren til å gå helt greit på tomgang, men begynner å fjuske og hoste på høyere turtall, dvs over 3500-4000 rpm. Har ikke brukt mye tid på å justere forgasserne, det kan jo ha litt å si også. Ikke på tenningen, men på fjuskingen.

 

Får mer fortenning etterhvert som jeg øker turtall ja kromfelgen, så det er nok noen sentrifugalvekter i sving også.

 

Fortenning skal jo ligge på mellom 32 og 36 på rundt 4200rpm, og det er vel på turtall at riktig fortenning er viktigst? Skal sjekke hva den ligger på på turtall i dag :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post

Originalt er det sentrifugalvekter som justerer fortenningen på fordeleren. På bil er det vanlig med vakuum. Mangler det vakuum blir ikke fortenningen justert og man må velge mellom tomgang eller gass,

 

 

Nei nei nei. Hvor i alle dager kommer dette fra? det er ikkje slik det fungerer! Vacuumklokka drar tenningen tilbake! Ikkje fram. Ellers fungerer den likt.

Link to post

Ser hva du skriver Draco AQ140, men det er vel ikke bra å kjøre med feil fortenning :confused:

 

det er jo ikke på tomgang du kjører rundt vil jeg tro, så hvis tenningen er riktig ved turtalsmåling, ville jeg ikke forsket så mye på det, vil heller tro at tenningen heller er noe lav, hvis den driver og skyter i forgasserene,

Husk og sjekke stiften også da, hvis du har, 0,4 mm

på 140 motoren jeg hadde, var det lett og høre når tenningen var for høy, motoren begynte å spikre, Så lenge motoren går pent, og ikke spikrer ved belastning, er den bra. :yesnod: Du har vel hørt utrykket ikke rør en hest som vinner :thumbsup:

Norske båter er best!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...