Jump to content

ladeproblem hvor div varsellamper gløder og el utstyr svikter

victor

Recommended Posts

Motoren vil ikke starte uten hjelp. Når den går gløder div varsellamper, og el utstyr funger som på "halv spenning". Eks. treg vindusvisker, svakt lys, horn, vifter osv.

Når motoren går måler jeg 7.3 volt på batteriet, så jeg regner med at det da er dynamoen som er ødelagt?

Veldg kronglete å komme til dynamoen å få målt noe på den.

Jeg koblet til hjelpestarteren mens motoren gikk, og da virket lys og vifter osv. som normalt.

Etter en time - to, uten motor, målte jeg 10 - 11 volt på batteriet, og det skjønner jeg ikke helt.

Jeg har nå prøvd med litt kjøring osv i ca 2 dager, så da burde vel batteriet vært helt utladet uten å klare å ta seg opp?

Kan det være bare børstene? Eller at batteriet er ødelagt å ikke klarer å ta i mot lading?

Rett etter jeg målte 7.3 med motoren igang, stoppet jeg den, og koblet på en batterilader av simpleste sort. Den klarte ikke å gi noe lading. Den manuelle 5 amp sikringen gikk etter et snaut minutt.

Har ikke s mye greie på dette, men håper det er noen som kan forklare hva feilen er.

kan ikke skjønne annet enn at batteriet har tatt kvelden,og er i så elendig forfatning at det ikke klarer og ta imot lading verken fra dynamo eller fra ekstern lader.

kjøp et nytt batteri,først som sist før elektronisk utstyr tar kvelden.liker ikke så lav spenning.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

- Kopla frå batteriet og lad dette opp separert frå anlegget, vent 1/2 t, sjekk deretter batterispenning ( kvilespenning skal vera ca 12,9V )

- Er dette ok må du ta neste steg, med å sjekka koplingar mellom batteri, starter og dynamo, hugs jordforbindelsen.

- Start motoren med batteri tilkopla dynamo, og helst utan forbruk tilkopla. Sjekk spenninga, går denne ned ihht. kvilespenning kan du fokusera på dynamo.

For å måle spenningsfall over koplinger må det gå strøm i disse. Motoren må derfor gå, og dynamoen må gi spenning ut, dvs over batterispenning. Dette sjekker du ved å måle rett på dynamoen med et multimeter. Deretter kan du måle 'på hver side' av koplingene du ønsker å sjekke - dvs at du setter måleprobene på hver sin side av koplingen du vil sjekke. Det skal være forsvinnende lite spenning over koplingene. Leser du en volt eller to har du en dårlig kopling som bør gås over.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...