Wauquiez32 Startet 19.Juni.2012 Del på Facebook Startet 19.Juni.2012 Hei, jeg har en båt med en innenbordsmotor som har tatt kvelden. Skulle fått satt inn ny motor denne uken, men pga veldig upålitelig selger har jeg plutselig ingen motor å sette inn. Lang historie kort; mens vi venter på å finne ny egnet motor har vi jo lyst til å redde ferien (pluss at vi uansett ønsker å ha en påhengs som back up) og har derfor lyst til å investere i en god påhengsmotor. Men; jeg aner ikke hvor kraftig jeg bør ha og heller ikke hvor kratfig som er maks (mtp vekt når man skal montere.) Vet at dette ikke er en løsning for å kjøre "fort", men ønsker så mye fart som mulig med denne løsningen ettersom vi tenker å dra på turer ut av Oslofjorden i sommer. Båten er 32 fot og veier 5 tonn. Havseiler. Tusen takk for alle mulig svar. (Men ikke om at jeg bør kjøpe en svak, holde meg i Oslofjorden og vente på en ny innenbords og heller bruke penger på VHF og drivanker etc;)) Mvh Desperat jente som har planlagt ferie med 4 venninner om 3 dager... Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Du trenger ikke så stor motor. Men båten er litt lang til påhengs. Du vil derfor ha problemer med å bruke den ved litt sjø. Dette fordi motor vil få luft til propell. Men som ut og inn til havn vil eks 6 hk klare det helt fint og er forholdsvis lett. Finn en motor med gear og separat tanktilkobling. Det går litt bensin. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
quantumduck Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Påhengere leveres ofte med eget propellalternativ for seilbåt (lavere stigning) med såpass tung båt blir vel det ekstra greit å ha. 6hk hørtes forøvrig lite ut, i litt vind og motsjø vil det ikke gå framover. Men det kan man sikkert innrette seg etter, større motor blir som kjent tyngre å håndtere, og det er vel grenser for hva slike braketter tåler av hk også. 9.9hk er kanskje litt vel tungt, men ville nok gått for 8hk ... Mht propell-i-luft-problemet er det fordel å ikke ha utenpåliggende ror s.a. påhengeren kan monteres mest mulig midt på akterspeilet, jo lengre ut fra midten, desto mer vil den oppholde seg under vann eller i lufta når båten krenger og det er sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Det er vel også god grunn til å kjøpe motor med ekstra lang stamme, ikke bare lang stamme. I sakens anledning bladde jeg kjapt gjennom utenbordsmotorer til salgs på finn for å se hva som er der. Sorterte på 6 til 10 hk. Tohatsu har en 6 hk med ekstra lang stamme beregnet for seilbåt. Ser ut som prisen kan variere mellom 9 og 14 tusen alt etter hvilken forhandler det er. Det finnes vel også egen heve/senke brakettfeste for akterspeilet for å sørge for at motoren kommer langt nok ned, kompensere for kun normal lang stamme, men problemet blir vel da at bølger kan skylle over motor om den er for lavt montert. Ekstra lang stamme er vel da tingen. ulempen er at den ikke er anvendelig på jolle. Dog tipper jeg den skal være temmelig lett å selge senere når ny innenbords motor er montert. Det er jo tross alt et utall seilbåter som har gamle saltvannskjølte motorer som synger på siste verset... En fordel med utenbordsmotor må jo være at du får en skikkelig hekktruster :) Nå skal det sies at jeg ikke har egne erfaringer med utenbordsmotor på seilbåt.. Er jo velsignet med en yanmar 2gm20 fra 2004 i min 30 år gamle seiler. Dog ha jeg plukket opp ett og annet i dette eminente fora. Lykke til på tur, reiseskildring hører vel med. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Jeg brukte påhenger en periode på min 31 fots seilbåt. Jeg prøvde først med en 20 hk, men det var helt bortkastet. Når det ble litt bølger så kom propellen i luft. Jeg monterte så en 5 hk og det var i minste laget. Jeg vil derfor tro at en 10 hk er et greit alternativ for å komme inn og ut av havn og kjøring i vindstille. I vind må du uansett seile for da er påhengsen ikke mulig å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Har sett noen 9,9 motorer som er beregnet for seilbåter, http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=34674656. på en fem tonns båt vil jeg tro 6-8hk er litt lite? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Jeg har en 5hk Tohatsu til overs som kan lånes for testing, dersom det er ønskelig. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.