Draug1 Startet 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2012 Nok et havari. En danske på brygga fortalte meg i dag om noen bekjente av ham som havararerte midt i Atlanteren for et par uker siden. Under relativt rolige forhold begynte båten å ta inn vann, og de fant raskt ut at hele området rundt kjølen var iferd med å løsne. Nødanropet deres ble heldigvis hørt og de ble raskt reddet, men båten gikk rett til bunns. Tør jeg jeg å seile over til Bornholm nå da, sa han, min Møn er jo over 20 år eldre enn deres båt og kan jo miste kjølen når som helst. Eller? http://www.sy-petra.dk/ Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 De er ikke de første til å miste kjølen på en Bavaria. Jammen bra de kom godt i fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) Tør jeg jeg å seile over til Bornholm nå da, sa han, min Møn er jo over 20 år eldre enn deres båt og kan jo miste kjølen når som helst. Eller? Nå du har en så pass gammel båt - helt fra den tid der de lagte båter til å vare en evighet - er det vel ingen fare for at kjølen skal falle av. Men seriøst: Det er nok uhyre skjeldent at en seilbåt mister kjøl. Tror ikke du trenger å bekymre deg hvis du ikke ser åpenbare tegn til at noe er galt. Redigert 20.Juni.2012 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
quantumduck Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Nå du har en så pass gammel båt - helt fra den tid der de lagte båter til å vare en evighet - er det vel ingen fare for at kjølen skal falle av. Men seriøst: Det er nok uhyre skjeldent at en seilbåt mister kjøl. Tror ikke du trenger å bekymre deg hvis du ikke ser åpenbare tegn til at noe er galt. Generelt sant, men akkurat når det gjelder Bavaria skal man nok være litt på vakt... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 http://forsvaret.dk/SOK/Nationalt/soeredning/Pages/1054-11.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Nå er jeg mye i stuss. Hvem har mista hva? Det er vel aldri blitt laga noen Bavaria 390? Og en Lagoon har vel to kjøler. Nok om det. Nå har vel menigheta kommet på plass i skyttergraven, og vi får nok snart å høre at alle andre båter mister mange flere kjøler enn Bavaria. Opptil flere pr. båt. Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 I følge hjemmesiden deres var Petra en 40ft. Lagoon 390 fra 1990. Dette skal være en av de mest "solide" båtene Bavaria har bygget. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Lazyjack Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Sannsynligheten for at dette skyldes en gammel skade er stor. Mange går på grunn, tror alt er ok når båten fortsatt er tett og har ikke kunnskap om hvordan man avdekker laminatskader innvendig. Etter år med seilas kan slike tidligere grunnstøtingsskader gi plutselige lekkasjer og i verste fall kan hele området hvor kjølen er festet gi etter. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Ser ikke noe betenkeligheter ved dette. Det er flere båter som har mistet kjølen, og stort sett er det alltid relatert til gammel båt, med usikker historikk. Mest sannsynlig har det vært en dårlig/ikke reparert/skjult grunnstøtingsskade eller vært en eller annen amatør ombord som har fiklet med kjølboltene uten å vite hva han drev med. Hvis jeg ikke husker feil var det også en sweden yacht som mistet kjølen for noen år siden. Det enste som er sikkert er at ingen båter mister kjølen uten at det ligger noen vesentlige ulumskheter i historikken. Det skulle være interessant å vite om de ble gjort noen taksering/gjennomgang av båten av fagmann før de dro ut på tur... Bavaria hadde en serie som helt lagoon på 80-90-tallet. Har såvidt jeg vet ingenting med katamaranmerket å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 jeg pleier også å slakke og stramme kjølboltene når jeg krysser Atlanteren, pleier å la 2 bli stående i tilfellet sparkelet ikke holder, men har enda ikke mistet kjølen. greit å ta de av å smøre så de ikke sitter fast, gjør dette minst en gang i uken, akkurat som det står i bruksanvisningen. flaks at jeg ikke har mista kjølen?? Nå er vel balja mi bare 10 år gammel, og den har disse syrefaste dingsene på kryss og tvers under der, syntes disse er litt i veien. Er det mulig å fjerne disse?? har kraftig vinkelsliper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.