Jump to content

Å bruke startbatterier som forbruksbatteri

Hank

Recommended Posts

Leser boken "Strøm ombord" av Jon Winge, og undrer meg over en påstand i boken. På side 35 skriver Winge om valg av batterier:

"Etter mange års befatning med emnet er det forfatterens oppfatning at man totalt sett har mest glede av å bruke startbatterier på forbrukssiden også. De er billigere, er lettere å ha med å gjøre, og har mye bedre lademottakelighet enn såkalte traksjonsbatterier - typisk kalt "marinebatterier" e.l. Med riktig installasjon, riktig brukt og fremfor alt riktig lading, bør selv startbatterier kunne leve 6-8 år på forbrukssiden."

Hva mener forumet om dette? Har en båt med få strømforbrukere, så synes denne ideen virker interessant.

Kan man gjøre, så sant man kan holde seg tydelig innenfor 20% utlading.

I tillegg må man være klar over at "normale" startbatterier ikke har særlig mange sykler.

Da er levetiden begrenset til ofte bare 120 til 200, som blir verre i virkningen

siden man bare kan utlade for maks 20%.

Det samme gjelder vanligvis for spenningens stabilitet.

Men hvis du verken har stor forbruk/trenger kapasitet da kan man du jo prøve.

Bare husk at det er kjedelig når man finner ut at det ikke var riktig likevel.

Da kjøper du nemlig et batteri til, som under streken ble dyrere med minst 50%

siden du ikke får et startbatteri gratis heller.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hank skrev On 20.6.2012 at 7.12:
Etter mange års befatning med emnet er det forfatterens oppfatning at man totalt sett har mest glede av å bruke startbatterier på forbrukssiden også.

Har hatt det systemet siden 87 de siste 15 år med disse batterierFULMEN SHD 140AH(140482)

De holder 11-12 år hos meg har to forbruks-banker a 2 batterier for også å kunne fore en 24V visp.

Og Tv og kjøleskap sier også i fra på ca.12V ca. (50/60%) at i morgen er det på tide å komme seg vidre.

D

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei,

Jeg har hevdet dette flere ganger her på BP. Forklaringen er at startbatteriene tar til seg strøm mye fortere en forbruksbatterier. De fleste går gjerne en time ut og en time hjem hver helg og da er det viktig og nyttigjøre seg hver eneste ampere fra generatoren. Nå skal det da også sies at dagens AGM forbruksbatterier kanskje er like sultne som rene blybatterier. Men det er sikkert en stund siden linge skrev det

Det er alltid selveste grunnlaget som må diskuteres først,

ellers blir det sammenlikning av eple og egg.

Så er det f.eks. interessant å vite om

- Hvor mye strøm trenger jeg (A/W)

- Hvor lenge(Ah/Wh)

- Hvor lenge trenger jeg hvilken arbeidsspenning

Deretter kan man se på batteriets egenskaper, deretter ser vi også på ladetider / ladeegenskaper og

utladeegenskaper for å lese hvor ofte vi kan tulle med batteriene før den blir omdefinert til noe ankervekt.

Et eksempel for det finnes allerede her når Hank spør om et vanlig startbatteri og Roger-jo svarer med en 140Ah SHD batteri.

SHD-batterier er vanligvis så stappfull med bra bly og gode plater at den ofte kan sammenliknes med traksjonsbatterier elektrisk sett.

Dessuten har også jeg en gang brukt SHD i over 12 år, det gikk veldig fint.

Likevel kan man ikke sammenlikne den med f.eks. helt vanlige billigbatterier til 600,- kroner bare

fordi vi diskuterer såkalt vanlige bly-syre, det er nemlig alle bly-syre i så fall.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...