Jump to content

Solcellepaneler og dioder

avmønstret5

Recommended Posts

Etter å ha vært en fornøyd bruker av mine to solcellepaneler i båten i over 5 år, er jeg blitt fortalt at de må skilles med en såkalt shottky diode. Nå vet jeg at dioder er strømtyver og jeg har lagt opp svært tykke kabler fra panelet for å få minst mulig tap.

Jeg har ikke fått en bra forklaring hvorfor disse diodene er nødvendig. Noen som vet noe om dette?

Når solcellene ikke lader, så kan de bruke strøm fra batteriet. Derfor er en slik sak å anbefale. Dog er problemet så velkjent at både regulatorer og paneler ofte er utstyrt med slikt, slik at det idag ikke er så viktig å tenke på.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Nå vet jeg at dioder er strømtyver

Egentlig ikke. De gir spenningstap. Skilledioder til bruk i båt skal belastes mye før de blir varme og dermed stjeler strøm.

Nå har jeg vel kanskje en viss forståelse for å anbefale Schottkydiode, men de har så mange ulemper at jeg aldri ville gått for noen slike.

Schottkydioden har svært lavt spenningsfall forover, rundt 0.15 V. De er også gjerne lynraske. Ingen ladning igjen på de når strømmen snur, og de sperrer øyeblikkelig. Men. De tåler dårlig store belastninger og reversstrømmen er relativt stor.

Jeg ville hengt på en dertil tiltenkt regulator. Jeg har en jeg kjøpte hos Seatronic og den virker helt framifrå. Husker ikke hva den heter.

Kobles bare inn på batteribanken i paralell med landstrømlader og generator. Har du da i tillegg et spenningstyrt rele mellom forbruk og start kjører anlegget "hands off".

Jeg skjønner at noe må til for hindre returstrøm, men jeg ble forklart at uten disse diodene på hvert panel vil skygge på et panel også redusere spenningen like mye på alle evnt. andre panel..rimer dette eller ?? Nå må det anmerkes at begge mine panel er av eldre dato, særlig det ene som er et gammelt hyttepanel.

Redigert av pettersand (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...