Jump to content

25 år gammelt båtførerbevis, hvordan få nytt kort?

haavard123

Recommended Posts

Hei!

Onkelen min tok båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen for 25 år siden ca. Dette kortet er blitt revet i to deler, og du kan ikke se så godt bildet. Spørsmålet er, hvis han vil få nytt kort, hvordan kan han få det? For hans ligger sikkert ikke i en database, med tanke på at dette er 25 år gammelt. Noen ideer til hva han kan gjøre?

Mitt var ødelagt og i papirutgave. Greit å ha et som funker nå når det er påbudt. Det gamle tålte ikke vann..

Mitt ble dessverre stjålet rett før jeg sku sende det inn. Det ga meg mye ekstraarbeid. Måtte finne det gamle vitnemålet, hvor det beviste at jeg hadde tatt kurset.

Irriterende at båtforeningen ikke fører register for hvem som har tatt det. Jeg måtte nesten ta det på nytt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

....., men skal leie seilbåt i middelhavet og utleiefirmaet ba om dokumentasjon på ferdigheter. Da var nytt båtførerbevis m/engelsk tekst greit å fremvise, sammen med VHF/SRC etc... Det holdt det :smiley:

Da har du vært heldig :smiley:

Det viser seg nemlig at stadig flere utleiefirma i Middelhavet avviser de norske båtførerbevisene.

Grunnen er at man ikke har noe som helst krav til praktiske ferdigheter for å få slike bevis . . . . .

Løsningen kom ved at Trond Giske i april 2011 signerte en avtale om ICC "International Certificate of Competence" på Norges vegne, og nå i disse dager begynner man å utstede det nye "Båtførersertifikat ICC". Baatskolen POSEIDON er forøvrig den første båtskolen i Norge med godkjenning for ICC.

Det finnes mer info på sjøfartsdirektoratets hjemmesider.

- - - -

Det du nevner om SRC/VHF er også viktig, for der har man et lignende forhold ved at de gamle norske VHF-sertifikatene heller ikke blir godtatt av alle utleieselskap, nå er det SRC som gjelder!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...