Jump to content

Ibiza 24 Touring, er det mulig å montere baugpropell?

Pålestikk

Recommended Posts

Fullt så enkelt er det nok ikke.

Dette er veldig forskjell på båter i denne størrelsen, med singel installasjon hvor mye styrerespons man har.

Det er ikke så veldig farlig om båten er 24 eller om den er 30 fot, hvis manuverringsevnen er svært dårlig.

Jeg har selv en 24 foter med en inbordsmotor, og når jeg slår bakk på denne å legger over så skjer det så og si ingenting. 30 foter med dobbelinnstalasjon og baugpropell har en helt annen manuvreringsevne.

Det er ikke alle steder det er plass til at det ikke skjer noe når man bakker, og det kan lett bli litt stresset situasjon.

Det spørs jo litt hvordan man vil kjøre også, jeg kan få styrerespons på min 24 foter om jeg girer og gasser og herjer nok med motor og drev inne i havna, noe som lett fører til litt uønsket høy hastighet.

Hadde jeg valget ville jeg selvfølgelig valgt å kunne manuvrere roligere ved og bruke baugpropell.

Takk, det var nå et mer seriøst svar! Min båt har en tendens til å være lite villig til å gå dit jeg vil ha den når det er mye vind. Det lar seg selvfølgelig gjøre, men jeg må være bestemt og holde god fart. I havnen jeg holder til, er det trangt og og ofte utsatt for vind.

Baugpropell er ikke et must for meg, men i enkelte situasjoner hadde det vært praktisk.

Jeg er ikke ute etter en diskusjon på om det er nødvendig eller ikke med dette hjelpemiddelet til en "liten" båt.

Til info så har jeg iallefall sett flere båter på ca 22fot som har montert baugpropell. Blant annet på Uttern D66. Det koster ca 20-30 tusen kroner. Poenget tror jeg er å finne riktig rør og gjøre jobben skikkelig slik at du ikke får sprekker i glassfiberen over tid. Og at du er villig til å ofre innvendig plass til motor etc.

Uten å kjenne skroget på din båt spesielt, så er nok det største praktiske problemet i en liten båt å få baugpropellen under vann.

Dersom den ikke er helt under vann når du bruker den suger/pisker den luft i vannet, og mister mesteparten av skyvet. Da har du en ekstremt dyr mixmaster.

Det er viktig å tenke på ved plassering av propellen, da man gjerne vil ha den så langt frem som mulig.

Mange båter har plassert propellen slik at det må være blikkstille, evt. stå en person i baugen for å holde den under hvis det er antydning til småbølger..

Ellers er det på sjøen som overalt ellers; Du er ikke skikkelig sjømann hvis du har baugpropell, du er ikke skikkelig husmor hvis du har vaskehjelp, du er ikke skikkelig fisker hvis du bruker ekkolodd, du er ikke skikkelig sjåfør hvis du har automatgir etc.. Alltid noen som har noe negativt å si :-)

jeg så en aquador 24 foter med både hekkthruster og baugthruster men jeg der helt ærlig ikke vitsen med det!! en sånn "tupperware" båt som er så lett manuvrert bruke 30-40 tusen. konklusjon: trenger ikke

Dersom det er nettopp dette som gjør at en stakkars familiefar trygg nok på og ta med seg familien på sjøen! så er jo det bare trivelig:) ikke sikkert at de kommer til og bli brukt hele tiden, men bare det og vite at det finnes gjør at folk tør og prøve.. og det er på den måten man lærer...

Jeg sitter daglig og ser idiotisk kjøring med bil.. men starter da ikke en underskriftskampanje mot de av den grunn..

jeg så en aquador 24 foter med både hekkthruster og baugthruster men jeg der helt ærlig ikke vitsen med det!! en sånn "tupperware" båt som er så lett manuvrert bruke 30-40 tusen. konklusjon: trenger ikke

Det var ikke spørsmålet mitt. Hvis du leser hva jeg skriver lenger opp, ser du at jeg ikke ønsker en diskusjon rundt dette. Har du noe å bidra med, er du hjertelig velkommen til å gjøre det:-)

Jeg har enda ikke sett en eneste Ibiza 24 med baugpropell. Er det tilfeldig, eller er ikke det mulig å montere på disse båtene?

Kunne tenkt meg dette, da det er noe mer "komfortabelt" i enkelte situasjoner.

Noen som vet?

Hei Nabobåten i min havn har montert Baugpropell på sin Ibiza 24 den fungere veldig bra, sjønt om du får brukt for den er en annen ting. Eieren låner bort båten til sine barn og han mener at det er en must for at disse skal ha full kontroll i uansett vær. Ja hvorfor ikke........ det er ikke flaut og ha for mye utstyr..:-)))

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Man trenger ikke så stor baugpropell i en 24 foter, og kan legge motoren framover eller bakover ved montering, så det burde gå greit. Sjekk bare om du har et greit stuverom i baugen. Da er mye gjort allerede.

Og jeg må bare si at etter jeg monterte baugpropell i min båt, er jeg mye mer avslappet ved manøvrering. Jeg trenger ikke bruke baugpropellen, men bare vite at den er der klar til bruk/hjelp gjør at ting går mye lettere. Vi har noen store motstandere av baugpropell i havna. Merkelig nok er det samme folka som må ha plass de kan gå rett inn i/ut av uten å svinge :wink: ...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Monter f.eks en Sleipner SE30 å du har så du klarer deg i massevis. Du må starte å måle på skrog at du kommer dypt nok. Sjekke innvendig skrog om der er stivere som skaper problem. Eg monterte i forrige båt Scand Dynamic 7600. Produsent sa det var umulig. Neste kveld var hull laget. Drit i alle som meiner og trur. Alt er mulig.

Ring Herføl marina. de vet om det er mulig..

Har det på min Nordkapp 760 og er 1000% prosent fornøyd med det..

Har hatt båt på 45 fot uten så klarer det..

Men liker og gjøre det så enkelt som mulig for meg selv...

PS ikke kjøp for liten, da blir nytten borte.. har sleipner 40 på min (er ikke for stor).

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Hei jeg har en Ibiza 24 og savnet dette i begynnelsen, men etter en stund savner jeg det (stort) sett ikke.

Jeg ringte til fabrikken og forhørte meg ang dette, og de mente at det ikke ville være plass i eller tilkomst til vedlikehold av baugpropellen. Om du finner ut noe om hvem som kan gjøre dette (ref innlegg om han som har sett nabobåten) hadde det vært spennende å hørt om det! :-)

Kjekt å ha! :-)

Bruk vest!

Hei Nabobåten i min havn har montert Baugpropell på sin Ibiza 24 den fungere veldig bra, sjønt om du får brukt for den er en annen ting. Eieren låner bort båten til sine barn og han mener at det er en must for at disse skal ha full kontroll i uansett vær. Ja hvorfor ikke........ det er ikke flaut og ha for mye utstyr..:-)))

Kunne du være brydd med å høre med han hva slag merke baugpropellen er, og eventuelt hvem som har installert den?

Har akkurat montert Sleipner SE30 på min Bayliner 245, og er veldig fornøyd med resultatet.

Kjøpte pakken hos Maritim , og gjorde jobben selv. Hadde ingen erfaring med støping fra før, men synest selv at resultatet ble ganske bra. Hele prosjektet kom på ca.9500.-:)

Jeg leste mye om hvordan denne måtte plasseres for best mulig effekt, men på så små båter så er det ingenting å gå på mhb på plassering. Tunnellen må så langt ned som mulig i det lille rommet som er disponibelt.

Det er heller ikke noe å gå på, frem og tilbake visst du skal få plass til motoren. (denne kan somsagt legges ned)

Visst dette har blitt utført på andre Ibiza 24, så er det ingenting å stusse i.

Det blir en helt annen opplevelse å manøvre med denne "hjelperen".

Verdt hver en krone:))

• 1 måned senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...