lidvar Startet 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2012 Har tenkt å kjøpe ny båt, og vurderer Askeladden 505 freestyle og 525 excel (cirka 2004 modell). Er det nokon som har grunnlag til å kome med innspill på egenskaper for og imot desse to båttypane? Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hei Har kanskje ikke så mye å komme med av det du søker - men skal gi det lille jeg har av info: Har hatt Askeladden 505 i 3 år . Brukt den til fiske og turer i Nordhordaland øyer og fjorder. En fantastisk sjøbåt ved fornuftig kjøring - tåler mye sjø.. HAr krysset Korsfjorden med den i ganskje mye sjø. Hadde en 75 Hk på den, ¨Byttet til en Askeladden 535 Bowrider. (med 90 Hk) Som er hakket større . lukket cocpit (kalesje) og om mulig enda bedre i sjøen. Har hørt at den har samme skroget som 525 Excel. spør gjerne Sitér dette innlegget Link to post
lidvar Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Takk for svar. Har prøvd å lese på andre forumdiskusjoner, og ser ut som det er to veldig like båter med tanke på skrog og sjøegenskaper? Har sett nokon med ein lukket kalesje over bakre sittebenkt på 505 også, so då er det litt meir praktisk om ein vil ta ein fisketur ein dag med dårleg veir. Det eg lurer litt på er om det er nokon andre grunnar enn økonomisk (sidan 505 er billigare) til å velge 505 framfor 525? På bilder ser det ut som 525 kan vere noko trang i innredningen iforhold til 505? 505 er vel også registrert for 7 personer, mens 525 er registrert for 6 personer. Eg kommer til å bruke båten hovedsakleg til fiske og småturer til holmer, kanskje litt vannsport. Sitér dette innlegget Link to post
JNS_77 Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Jeg har en 525 med 115hk, og er meget fornøyd. 505 sitter man jo helt bak i, og kan ikke gå rundt konsollen. I tillegg har 525 et digert stuverom under konsollen som tar alle puter, 5-6 handleposer eller kjølebagger. Fast tank på 90 liter er også standard, den har også et lite klappenord bakerst. Det aller beste et at den tåler skikkelig sjø - jeg kan holde 20-25 knop der jeg før med en askeladden 475 ikke kunne holde planingsfart. Sitér dette innlegget Link to post
JNS_77 Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) Jeg har en 525 med 115hk, og er meget fornøyd. 505 sitter man jo helt bak i, og kan ikke gå rundt konsollen. I tillegg har 525 et digert stuverom under konsollen som tar alle puter, 5-6 handleposer eller 2 kjølebagger. Fast tank på 90 liter er også standard, den har også et lite klappebord bakerst. Det aller beste et at den tåler skikkelig sjø - jeg kan holde 20-25 knop der jeg før med en askeladden 475 ikke kunne holde planingsfart. Redigert 20.Juni.2012 av JNS_77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.