Kystskippern. Startet 20.Juni.2012 Del på Facebook Startet 20.Juni.2012 (redigert) Hei. Har en volvo penta md6a i seilbåt. Ble kjøpt tidlig i år, og har håp om turer i sommer. Da båten ble kjørt til Aker brygge for å seile Færderseilasen gikk alt fint. Etter 20min stilleligge på aker brygge ville den ikke starte. Motoren gikk noen få takter, eller kun til svinghjulet stoppet etter starteren. Nå er filtere skiftet, fin og grovfilter til diesel. Tanken er tatt ut for å rengjøres, og dysene er tatt ut. Disse så ikke bra ut! Mye drit i og de fungerer ikke som de skal. De er på reparasjon, og kan fikses opp for 3500,- Spørsmålet nå er om det lønner seg å gjøre dette, eller om det er flere feil på motoren. Valget er evt. en delemotor. Er det noen som har opplevd noe lignende, eller har noen peiling på hva som kan være årsaken? Er dieselpumpa verdt å ta ut og få overhalt. Dette er i så fall dyrt og mye jobb, da motoren må ut av båten, eller store inngrep i innredningen må til. Håper på litt hjelp for å redde en sårt etterlengtet ferie! Redigert 20.Juni.2012 av Kystskippern. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 (redigert) Det er sjelden noe galt med dieselpumpa er min erfaring. Noen for-pumper har filter, kjenner ikke din motor. Normalt er det dysene og ventiljusteringen og tette filtere som er årsaken til at en diesel ikke starter. 3500 for to ventiler, er det for å ta ut ventilene overhale og sette de inn igjen?? Redigert 21.Juni.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jawik Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Ta ut handpumpa og se etter om denne er like hel på vippearmen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
FrederikR Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Hei, og takk for svar. Jeg er en av medeierene av båten. Dysene/ brennstoffventilene har vi tatt ut selv og fått testet hos et dieselverksted, har fått bekreftet at de er i elendig stand. Feil og ujevnt åpningstrykk, dårlig spisser osv. De tar 3250 for å overhale dysene, inkl nye spisser og arbeid. Har vært i kontakt med drevia.se idag, de var like dyre for å overhale, men har overhalte og justerte brukte dyser med brukte spisser til 1000sek pr stk. Noen som vet om de er noe "dårligere" i praksis med brukte spisser? Pumpa er en Bosch pumpe som sitter på aksling, samme aksling som vannpumpa. Mer vet jeg ikke. Frederik Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Mener at prisen har ligget på 800 til 1200 pr dyse her på Baatplassen, Ring og sjekk med andre. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.