Jump to content

Seilbåter bygget med sandwichkonstruksjon - vanlig?

bjornas

Recommended Posts

Ser litt på brukte seilbåter, og kom bl.a. over http://www.finn.no/f...nnkode=35595956. Her står det at båten er båten er bygget i sandwichkonstruksjon med divinycell distansemateriale. Dette skal gjøre båten tørr og nærmest fri for kondens.

Dette er noe som jeg vil legge litt vekt på. Spørsmålet er hvor vanlig denne byggemåten er? Kan jeg f.eks. forvente at Jeanneau'er / Gib'sea'er osv. fra 1990 - 2000 er bygget på denne måten? Og hvordan finner jeg det ut på en enkel måte?

Som det fremgår av spørsmålet, er jeg novise på dette med byggemåter for glassfiberbåter. Alle innspill mottas med takk!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Det er også noen som har sandwitch over vannlinjen.. Tidligere var det slik at dette ga stivere og lettere skrog, men jeg tror man nå også har andre metoder ved å blande inn fiber i gladdfiberen. Det har jo kommet endel nye materialer som brukes også. Men generelt vil det ikke være noen ulempe med sandwitch og vanligvis en fordel.

Jeps, men det er egentlig ikke den jeg ser på, men en Gib'Sea 442.

Hvor viktig mener den lærde forsamling her inne at det er med slikt sandwichskrog? Er det et "must" i våre hjemlige farvann - eller er det "ikke så farlig" likevel? Den båten jeg ser på, har en Dickinson-ovn innebygd. Kan den "kurere" de minusene det er ved en båt som evt ikke har sandwich-skrog?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Det ser ut som du har bestemt at sandwich er det beste. Jeg er uenig, ihvertfall til turbruk. Selv ville jeg holdt meg langt unna sandwich under vannlinjen. Dette pga. faren for delaminering og vanninntrengning i laminatet. Jeg tror faren for skader er større på et sandwichskrog enn enkeltlaminat, og det krever mer kunnskap å reparere.

Jeg har ingen statistikk eller erfaring å vise til, så dette er tanker fra mitt ingeniørhode.

Det ser ut som du har bestemt at sandwich er det beste.

Ikke i det hele tatt. Tvert imot, jeg er "syk" etter innspill her. Skulle gjerne hatt flere innspill.

For hvis dette med sandwichkonstruksjon er så viktig mtp kondens / fukt, så skjønner jeg ikke hvorfor den typen båter ikke er vanligere i våre hjemlige farvann?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Etter mitt syn er dette med kondens kun et tema hvis båten brukes i den kalde årstiden, og de færreste tillegger dette stor vekt om de ikke skal bo i båten. Noen båter er laget med god isolasjon for helårsbruk, men hvis ikke det er viktig for deg ville jeg sett på andre faktorer som avgjørende for båtvalget.

Selv bruker jeg båten en del om vinteren, og har hatt tre ulike seilbåter med ulike prinsipper for isolasjon. Først en Jeanneau SO35, her var det ikke sandwich, og det ble lett kondens overalt dersom man ikke luftet veldig godt. Så en Dufour 385GL, her var det meste av dekket i sandwich, men ikke overalt, og da så en tydelig hvor stor forskjell dette utgjorde mhp hvor det ble kondensdråper. Den jeg har nå har et slags innvendig himling, og nå skal det mye til før at det blir noen form for kondens (unntatt på luker osv).

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

OK. Hvis dere mener dette går til den bruken jeg har skissert, så legger jeg ikke inn dette med sandwichkonstruksjon i "spec-listen" min.

Greia er vel at båten uansett er mest tenkt som en hytte på sjøen for hele familen + vänner och bekannta, med litt seilegenskaper slik at far blir fornøyd.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Diskunsjonen her virker å dreie seg mye om isolasjonsegenskapene til sandwichkonstruksjonen. Som selvfølgelig er et viktig moment her oppe, men mindre i resten av verden.

Sandwich benyttes først og fremst for å få et lett og sterkt skrog. Et tykkere skrog er stivere, men det er ytter- og innerlaminatet - og avstanden mellom disse - som bestemmer stivheten. Ved en trykkbelastning vil laminatet på trykksiden bli utsatt for kompresjonskrefter, mens laminatet på innsiden får strekkrefter. Jo større avstanden er mellom ytter- og innerside, jo mer motsandsdyktig, og dermed stivere, blir strukturen (sandwichkonstruksjonen) mot deformasjonskrefter. Siden kreftene på den ene siden av sandwichkonstruksjonen blir utsatt for strekk, og den andre for kompresjon, så må det eksistere et punkt i midten av strukturen hvor kreftene er nøytrale - eller null. Det er dette som er ideen bak en sandwichkonstruksjon. Man har et sterkt ytter- og innerlaminat, som tåler strekk- og kompresjonskrefter - og et lett distansemateriale uten spesielle strukturelle egenskaper som ikke tjener noen annen hensikt enn å skape avstand. Det er nemlig ikke noen krefter av betydning som oppstår i kjernen annet enn å holde laminatet sammen.

Fordelen med en sandwichkonstruksjon er at man oppnår et sterkt skrog med mindre bruk av dyre materialer - kjernen er tross alt et skummateriale som består hovedsakelig av luft, at det isolerer bedre er ren bonus. Korrekt konstruert er det også fantastisk motstandsdyktig mot mekanisk påkjenning. Det er ikke helt uten grunn at det er brukt sandwichkonstruksjon i Marinens minesveipere og kystkorvetterm og det ligger et betydelig forskingsarbeide bak disse konstruksjonene. Ulempen er muligens at det er vanskeligere å reparere hvis det skulle gå hull i ytterlaminatet, men dette er et område jeg ikke skal påberope meg noen som helst erfaring.

Bundin er bátleysur maður

Mer presist gir et sandwichskrog både lav vekt og høy stivhet p.g.a. et høyt statisk moment. http://no.wikipedia.org/wiki/Statisk_moment.

JEg mener at en konstruksjon som f.eks. Bavaria med enkeltskrog under vannlinjen og sandwich over en god kompromiss med god stivhet vs vekt mens man unngår problemet med at en skade under vannlinjen ikke oppdages og det trekker vann inn.

Hvorfor negativ til sandwich under vannlinjen ? Her er det mange fordeler dere ikke ser. Hvis du treffer en tømmerstokk vil en båt med enkellaminat få hull mye lettere enn en sandwich båt. Dette er testet flere ganger, og som regel vil kjernen gi etter såpass att det indre laget ikke vil gi etter.

Divinicell trekker vel heller ikke vann etter det jeg kjenner til, balsa derimot trekker vann.

edit: dere bør også sette dere inn i hvordan støpen ser ut på innsiden, kjernen er delt opp i små firkanter hvor polyesteren tørker i mellom og binder indre og ytre glassfiber sammen.

Redigert av Kristian_H (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...