Buhu Startet 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2012 Hei! Har en Dateline bikini med en suzuki dt90 motor(99mod). har problemer med at motoren går på turtallssperren på full gass. også med 3 i båten. stemmer det at denne sperrer på 6000? har prøvd å lese av hvilken propell som står på denne, men nesten umulig å tyde. regner med at denne er en orginal alu prop. Så spørmålet mitt er hvor mye kan jeg gå opp i størrelse, grader på bladene? noen som har erfaring med denne båten pg denne type motor? Kunne tenkt meg en stål prop. Båten gjør akkurat 40 knop før den sperrer. Takker for svar på forhånd=) Sitér dette innlegget Link to post
Buhu Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Fant ut at det sto på 13 1/4 x 17 alu prop på nå. Ser at det ikke er så mye klaring med tanke på større propel, ca 2 cm. Kan jeg utligne dette med kun en stålprop med anne vridning? Eller må jeg også opp i størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 hold deg til samme diameter men mer stigning. 2" opp bør gi et mer passende turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Buhu Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Takk for svar=) så 13 1/4 x 19 feks? som sagt, den går veldig lett.. Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Dette er langt utenfor mitt kompetanseområdet, men jeg er god til å slå opp. Har servicemanualen til denne motoren og det er ut som om den ble levert med følgende propeller: 13,5 x 15 13,25 x 17 13 x 19 13 x 21 Aner ikke om det hjelper, men nå har du det i alle fall. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
FlyingDutchman Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) Hvis du går på: www.progressing.no/propell/ib.htm Det gikk ikke å legge siden som link. På høyre side i det lyseblå feltet står det: Beregning. Der kan du laste ned et skjema som du kan fylle ut og sende til gutta på progress, så lager de en som er optimal for den båten og motoren. Men du må være nøye med å få riktige mål Jeg fikk laget en Ballistic propell hos de til en 90 hk Tohatsu, som satt på samme båt som du har. Den gikk so ei kula med den, helt til jeg nådde 46-47 knop. Da begynte den å chinewalke, (danse fra side til side) noe som ikke var spesiellt gøy Vet ikke hvor du bor, men progress holder til i Oslo. Mvh Ørjan Redigert 23.Juni.2012 av FlyingDutchman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Har hatt Dateline Bikini selv, og den går fint i 55 knop med litt krusninger på vannet, uten nevneverdig chin. Er det orginalbåt eller nyere kopi? Hadde 115 Johnson på den. Sitér dette innlegget Link to post
Buhu Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Tusen takk for svar! dette hjalp mye. båten er en 1996 modell, dog noe usikker på om denne er orginal eller ikke. Ser at det er litt begrenset utvalg av 13 1/4 prop, men viss denne motoren ble levert med 13,5 og 13,25 åpner det seg mange fler muligheter! bare litt usikker på plassen, ser at jeg har ca 2 cm klaring. Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 her er også en propell-liste: http://store.brownspoint.com/suzukiprops11.asp Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Buhu Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Takk for linken!=) usikker på hvordan pitch jeg skal gå for. tenkt mest på 19, men har også vært inne på tanken om 21. mulig det blir i meste laget. sånn som båten er nå har jeg ikke mulighet til å tilte noe som helst da den sperrer med en gang jeg prøver. Sitér dette innlegget Link to post
Buhu Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Har nå bestemt meg for 13,25 x 19 prop. men er ikke allverdens utvalg i 13 splines. Noen som har forslag? sett litt på solas titan ss, men står at denne er for store belastninger. Noe som er helt motsatt av det jeg trenger:) Noen som har erfaring med denne proppen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.