Jump to content

Hvor høyt bør VP AQ151/290SP monteres i draco 1700


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Skal til å sage nytt hull i akterspeilet til VP 290 bakplate på min Draco 1700.

 

Har hørt en del om at disse motorene har lett for å få saltvann inn i de 2 bakerste eksosportene gjennom manifold hvis de står montert for lavt, og har ikke noe problem med å se for meg at det stemmer heller, når jeg ser på hvordan eksosmanifolden er utformet.

 

Har badeplattform på båten min også, så ser for meg at dette kan komme til å bli et problem hvis folk skal stå bak på plattformen mens båten ligger stille?

 

Har hørt om at det finnes forlengelsesstykker som man kan sette mellom øvre og nedre del av drev for å kunne montere bakplate høyere, men er dette å få tak i til 290 lengre? Isåfall hvor?

 

Hva sier dere volvokyndige om dette da?

 

Mvh Tomzern

Link to post

Gjorde samme jobben i 2006 på 1700 jeg hadde. og du har ikke al verden og gå på av høyde . dette grunnet motoren må ha plass nok under motorkassa. Nå er det ikke høyden som er problemet med tæring på syl 4 eksosport. men at det altid ligger igjen litt saltvann i stilleligge.

Mener og huske at jeg monterte transom 5 cm fra bunn, men jeg hadde 280 drev som er litt annerledes en 290

mitt forslag. sett transomen så høyt som mulig.

 

Norske båter er best!

Link to post
  • 3 uker senere...

Takk for svar!

 

Har enda ikke turt å gjøre dette..hva slags verktøy er best å bruke? Bajonettsag og hullsag?

 

Også må jeg i tillegg støpe nye fester i motorrommet til motorlabbene på den nye motoren. Hvordan gjør jeg dette på enklest og best mulig måte? Vil det holde med en tverrliggende 4tom4 som er skråskjært etter V-fasongen i begge ender, eller bør jeg ha 2 langsgående separate fester?

 

Hadde planer om å slike meg ned til bar glassfiber, lime fast ferdig formet feste med epoxy, og kle det med noen lag glassfiber . Riktig?

 

Nå ble det mye her, men setter stor pris på svar:)

Link to post

På min 1700, valgte jeg og la det være åpent i mellom motorfundamentene, brukte imprignert 2"-4" som var god og tør, justerte de til bunn, skrå skjærte alle kanter og bakte de inn med duk og poliester, du må fjerne de gamle fundamentene etter mercruiseren, ellers tar eksos. borti den ene, det var lett og fjerne de hos meg, når det gjelder transom hullet, var det i mitt tilfelle for stort, hadde omc drev, så jeg måtte støpe igjen, viktig og mette kanten,

Lykke til

Norske båter er best!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...