inma Startet 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2005 Er det noen som kan gi tips om hvor man kan skjøpe selvbygg(komplette) av snekker i glassfiber? Hvor ble det av produsentene av ENES, MYRA snekkene? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Hei! Vet ikke hvordan du tenker det. Men halvfabrikatet snekke finnes. Bl.a Inter, Agder og Sollux. Så forreste annonse på former til Enes 25. Disse hadde vert veldig kjekt å kjøpt, men eg har dersverre ikke plass til de. Dette var i en lokalavis. kan lete den fram om ønskelig! Sitér dette innlegget Link to post
inma Svart 28.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Når du sier former er det da slik at vi må plastleggge disse selv eller er det halvfabrikata av ENES skrog? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Hei Rolf-Helge, og velkommen på forumet! Selvb script:add_smilie("") Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
inma Svart 28.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Bor i Hommelvik. Prøver å kjøpe meg en brukbar snekke, med overnattingsmuligheter ++ diverse bekvemmeligheter. Ser derfor på muliheten av å bygge noe selv, siden snekker fra 83 er såpass dyre, ca 170000 Selfa er ikke det bare småbåter til under 20fot. Har du peiling på hvor det ble av alle produsentene av enes, myra og rana snekkene. Har vært lenge bort fra dette båtlivet, kun når vi reiser norover på ferie. Nå er ungene voksne(j , delvis) og lysten på båt er kommet. Det virker på meg at det ikke bygges snekker etter 1984 Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 (redigert) Har du peiling på hvor det ble av alle produsentene av enes, myra og rana snekkene. Når det gjelder Rana, så er produsenten oppegående enda, men snekkene produseres ikke. Sjekk http://www.rana-plast.no Enes og Myra har ikke blitt produsert på mange år. Dagens Rana Plast er et resultat av at Rana Båt og Præsteng ble slått sammen en gang på 90-tallet. Redigert 28.Januar.2005 av Cand. noe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Er det noen som kan gi tips om hvor man kan skjøpe selvbygg(komplette) av snekker i glassfiber? Jeg var minutter i fra å bestille ei halvfabrikat snekke fra Marex midt i 80åra. Ikke kjøp noe annet før du har sjekka med dem. Mulig de fortsatt leverer på bestilling. Forma er intakt tror jeg. Ser du har oppgitt opp til 27 fot i overskrifta, men mitt råd er å gå rett opp i Marex 32, ellers vil du angre siden om det er ei snekke du vil ha. For å vri det litt videre: bygge selv 22-27fot når du kan få en helt grei båt til 350k...med dobbelt av plassen i en 27 foter?? Tar du alle faktorer i betraktning er det banken som har ett problem spør du meg. Jeg garanterer deg at har du ikke bygd båt før, blir du aldri fornøyd med den første. Uansett, lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Etter hva jeg har hørt får du også Elwaro 30 ferdigstøpt hos Kroken Båt. Men da snakker vi jo også om en større båt enn det du i utgangspunktet er ute etter. Snakket med Jørgensen i høst og han sa at formene ligger der for støping til intr. som vil jobbe videre med innredning mm. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
eysteind Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 hei! Her er en Myra halvfarikat: http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/prospect...61897&username= Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 her også: http://www.follaboat.no/index.htm Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Du skriver at du bor i Hommelvik. Selv har jeg svigerfamilen min på Ranheim og med mitt kjennskap til Trondheimsfjorden ville jeg definitivt valgt en "bakdørsbåt" med god hastiget, helgeturer til Hitra og omegn ville definitivt stått på kalenderen, da ikke den nevnte fjorden byr på for mye skjærgård akkurat. Sollux er nok grei som selvbygg med god høyde under dekk og kalesje samt fart, men så var det det derre været da.. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
eysteind Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Noe som også kan vere lønsomt er å komme over halvfarikatet båter som har stått noen år og ikke er begynt på. Selv om båten er fra 80 åra er den fortsatt like god for ikke å si bedre enn dagens båter! Eg var lenge ute etter det samme som deg, men etter å hatt flere snekker ville eg ha litt mer fart. Ende tilslutt opp med en halvfarikatet halco 26 som aldri hadde vert på vannet. En topp båt om eg er i full sving med å bygge opp. Når eg først skulle bygge båt ville eg nok valgt en litt større båt en 22 fot. jobben er omtrent den samme, men du får et båt som kan brukes mer. eg la inn annonse på å kjøpe halvfabrikatet båt og fikk flere spennende prosjekter. Bl.a Husky 29/26, Norwest 740 og 2 halcoer. lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Annonsen fra han som skulle selge støpeform til Enes står i Firda av 15/1-05 www.firda.no Sitér dette innlegget Link to post
inma Svart 28.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Noe som også kan vere lønsomt er å komme over halvfarikatet båter som har stått noen år og ikke er begynt på. Selv om båten er fra 80 åra er den fortsatt like god for ikke å si bedre enn dagens båter! Eg var lenge ute etter det samme som deg, men etter å hatt flere snekker ville eg ha litt mer fart. Ende tilslutt opp med en halvfarikatet halco 26 som aldri hadde vert på vannet. En topp båt om eg er i full sving med å bygge opp. Når eg først skulle bygge båt ville eg nok valgt en litt større båt en 22 fot. jobben er omtrent den samme, men du får et båt som kan brukes mer. eg la inn annonse på å kjøpe halvfabrikatet båt og fikk flere spennende prosjekter. Bl.a Husky 29/26, Norwest 740 og 2 halcoer. lykke til! <{POST_SNAPBACK}> Hvor var det du satte annonsen. Har du noen bilder på nett av byggingga di? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Det finnes også en annen mulighet... Jeg kjøpte en gammel båt, møkkete og fæl som jeg nå driver å pusser opp. Prismessig ferdig oppusset vil jeg komme godt ut av dette prosjektet. Jeg pusser ikke opp for salg, men for å ha båten selv. Om du bruker tid ved kjøp og kjøper en båt med "nyere motorinatalasjon" eller en båt med gåen (uten) motor (som krever nyinstalasjon) kan du gjøre gode kjøp. Så bl.a. i løpet av fjordåret bl.a. en Nidelv 24 (uten motor) som gikk for 60.000 på finn.no Jeg ringte desverre 30 min for seint til å få kjøpt den. Det å kjøpe et gammelt skrog som ser bra ut er ikke forbundet med særlig fare. Gamle skrog er solid produsert, tror muligheten for å gjøre et godt kjøp er til stede. Fordelen med å kjøpe en gammel båt er at "maler" for produksjon av nye deler allerede finnes, du slipper å lete etter de da de sitter der allerede. Det er bare å skru / slå (stryk det som ikke passer) de av, så ligger de der klare som maler for noe nytt. Fordelen med dette er at du får deler som passer sammtidig som du lærer din båt å kjenne. Hva som er riktig for deg vet jeg ikke, kunne selv også tenke meg et 1/2 fabrikat prosjekt nå, etter 3 båter som oppussingsprosjekter begynner jeg å finne litt mere ut av dette med båt og produksjon av deler/duppeditter/nødvendigheter og ikke minst mer og minder "nyttige"( kjekt å ha ) utstyr til disse. En ting som jeg virkelig har funnet ut og det er at vinkler er et mysterie i alle mine båter... Hebbe med gammel Saga 27AC... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.